ליקויים תפיסתיים אצל הילד עם השיתוק מוחין

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 10325
מספר מקורות 30

תקציר העבודה

תקציר שאלת המחקר בעבודה זו מגדירה מהו שיתוק מוחין וכיצד באים לידי ביטוי התפיסה החזותית, התפיסה השמיעתית והתפיסה המרחבית, אצל הילד הלוקה בשיתוק מוחין. העבודה עוסקת בהשלכות הקוגנטיביות, לימודיות של הילד בבית ובמסגרת הלימודים בשל הקשיים בתפיסה.
החלק הראשון- מציג חומר עיוני בנושא "השיתוק מוחין". סוג המחלה, מאפייניה והסיבות למחלה. החומר העיוני נלקח מכתבי עת וספרים רפואיים המביאים את המחלה והשלכותיה. פרק זה עוסק בחלוקות השונות של דרגות הפגיעה ופירוט החלוקה הפסיולוגית, והחלוקה הטופוגרפית. כמו כן מובאים הסיבות והזמנים בהן המחלה מתרחשת, דרכי האבחון ושיטות הטיפול הנפוצות במחלה. כמו גם ההשלכות החיצוניות והתפקודיות של המחלה.
החלק השני- נחלק לשלושה חלקים שמתמקדים בשלושת תחומי התפיסה השונים- התפיסה החזותית, התפיסה השמיעתית והתפיסה המרחבית.
הפרק הראשון עוסק ב"תפיסה החזותית".
ראשית הפרק מגדיר מהי התפיסה, אופן התפתחותה וחשיבותה לתפקוד אצל הילד בגיל הרך.
מוסברים הליקויים בתחומים השונים של התפיסה אצל הילדים בעלי שיתוק מוחין, ומפורטים מרכיבים שונים בתחומי התפיסה כמו- דמות ורקע, דימוי גוף, תיאום ויזיומוטורי, קאורדינציה וכיווניות.
חלק זה מציג את הליקוי של הילדים בעלי שיתוק המוחין בתחום זה והשלכות הליקוי על התחומים השונים בתפקודי היומיום וברכישת מיומנות הקריאה.
הפרק השני עוסק בתחום ה"תפיסה השמיעתית". בו מוגדרת התפיסה ומאפייניה. מפורטים מרכיבי התפיסה והשלכותיהם.
הפרק מתמקד במספר נקודות הקשורות לתפיסה השמיעתית, והן: קצב ורצף המתבססים על שמיעה, עיבוד שמיעתי, זיכרון שמיעתי, בפרק זה מוסברת חשיבות התפיסה השמיעתית לרכישת מיומנות הקריאה. הנקודות שמובאות מסבירות את הלקות המשמעותית של הילדים בעלי שיתוק המוחין בתחום זה.
הפרק השלישי עוסק ב"תפיסה המרחבית", מגדיר את חשיבות התפיסה בתפקוד היומיומי, וכן השפעת תקינות התפיסה על רכישת מושגים, ועל יכולות למידה. מוצג הקשר בין התפיסה המרחבית לבין ההתמצאות המרחבית ודימוי הגוף. מובהרת גם חשיבות התפיסה המרחבית לרכישת ההבנה והחשיבה החשבונית. הפרק מציג את הליקוי החמור של ילדים בעלי השיתוק מוחין בתחום זה בשל מגבלתם הפיזית והמוטורית.
החלק השלישי- מציג את השלכותיה של הפגיעה על תחומים נוספים. ומביא מספר תחומים שמקבילים בין תפקודם האינטלקטואליים של ילדים בעלי שיתוק מוחין לעומת ילדים רגילים, כמו- רמת המשכל, יכולות קוגניטיביות, יכולות חשיבה וזיכרון. חלק זה עוסק גם בתחומי תפקוד נוספים כמו- לקויים תחושתיים, קשיים בחצית קו אמצע- המביאים לקשיים בשיום ושליפה, וכן התחום הרגשי- המתבטא בדימוי עצמי נמוך יחסית לבני גילם. החלק הציג שיטת התמודדות בתחום הרגשי. תוכן העניינים
הקדמה -6-5
מבוא -..9-7
סקירת מקורות –.10 תרשים זרימה –..11
חלק א'- השיתוק מוחין –21-12
1 .
שיתוק מוחין- הגדרה –12-13
2 . חלוקה פזיולוגית .14-13
2 .1
ספסטיות -13
2 .2 אטטוזיס -.14
2 .3 אטקסיה -.14
3 .
חלוקה טופוגרפית 15-14
3 .1 טופוגרפיה המתייחסת למספרם ולמיקומם של הגפיים הפגועות-15
4 .
הסיבות לשיתוק מוחין -…17-16
5.
אפיונים והשפעות 19-17
5.1 אפיוני הפגיעה 17
5.2 קשיים מוטוריים בשל הפגיעה .18-17
5.3 הליקויים המוטוריים הראשוניים .18
5.4 קשים בדיבור בשל הפגיעה -.19-18
6 .
אבחון וטיפול בשיתוק מוחין 21-19
6 .1 הטיפול בפיזיותרפיה 20-19
6 .2 רעלן הבוטוליניום -…20
6 .3 ריפוי בעיסוק 21
7.
סיכום -.21
חלק ב'- ליקויים תפיסתיים -43-22
פרק א'- תפיסה חזותית -33-22

1 .
התפיסה החזותית- הגדרה …24-22
1 .1 התפתחות התפיסה .23-22
1 .2 הקשר לתהליכי הלמידה 23
1 .3 מרכיבי התפיסה -24-23
2 . קשיים בעיבוד החזותי המשפיעים על הלמידה –
5 -24
2 .1 השלכות הקשיים –
5 -24
3 .
זיכרון חזותי לקוי –
5
4 . הקשר בין הבחנה חזותית לקריאה -. 26-
5
4 .1 קשיים בהבחנה בין צורות -. 26-
5
4 .2 קשיים בהבחנה בין אותיות ומספרים –26
5. בעיות בהבחנת דמות ורקע …27-26
6 . בעיות בדמוי גוף ..30-28
7. בעיות בתאום עין יד –..31-30
8 . קשיים בקאורדינציה ובכיווניות –32-31
9. כבדות התנועה המשפיעה על התפיסה ..33-32
1 0. ליקויים תחושתיים המשפיעים על התפיסה –. 33
פרק ב'- תפיסה שמיעתית .39-34
1 .  התפיסה השמיעתית- הגדרה -34
1 .1 מרכיבי התפיסה –34
2 . קשיים בתפיסה השמיעתית .35-34
2 .1 קשיים בשל כבדות בשמיעה –35
3 . קשיים בהבחנה והפרדה שמיעתית -..36-35
4 . קשיים בקצב וברצף התנועה 37-36
5. קשיים בעיבוד השמיעתי -.38-37
6 . זיכרון שמיעתי לקוי ..38
7. קשיים בתפיסה שמיעתית המשפיעים על למוד הקריאה -..39-38
פרק ג'- תפיסה מרחבית …43-40
1 .
התפיסה המרחבית- הגדרה -.40
2 .
ביסוס ההתמצאות במרחב על דימוי הגוף ..40
3 . קשיים במרחב הסביבתי -.41-40
4 . קשיים במרחב הדף …41
4 .1 התמצאות במרחב בציור –…41
4 .2 ההתמצאות במרחב בכתיבה -…41
5. קשיים בהבנת מושגים חשבוניים –43-42
5.1 דרכי למידת החשבון   …42
5.2 הבנת המושג מספר .43-42
6 . קשיים בתכנון מוטורי 43
חלק ג'- השלכות הפגיעה המוטורית -…54-44
1 .
הרמה הקוגניטיבית –..45-44
1 .1 מחקרים בנושא רמת הקוגניציה …44
1 .2 יכולות אינטלקטואליות נמוכות …44
1 .3 השלכות על הלמידה -45
2 . התפתחות החשיבה …45
3 .
יכולת הזיכרון -47-46
3 .1 בעיות שליפה 46
3 .2
פיקציה -…47
3 .3 פרסברציה …47
4 . התפתחות התחושה –..48-47
4 .1 חסר באינטגרציה בין חושית -…48
5.
צדיות וידנות- חציית קו האמצע –49-48
5.1 הקשר לקשיים בשיום ובשליפה -48
5.2 הסיבות לקשיים בביצוע תהליכים קוגניטיביים –.49
5.3 הטיפול באי חצית קו אמצע –49
6 .
השלכות הפגיעה על השפה והדיבור  –50
6 .1 קשיים בהיגוי ובדיבור ..50
6 .2 הגורמים לקשיי שפה -50 7.
השלכות הפגיעה באינטראקציה ובתקשורת –52-50 7.1 החברה כלפי הילד …51-50 7.2 הילד כלפי החברה -..51
7.3 קשיים בהבנת ג'סטות תקשורתיות 52
8 .
השלכות הפגיעה על הדימוי העצמי -.54-52
8 .1 הדימוי העצמי בהשוואה לילדים רגילים -.53
8 .2 התפתחות בעיות בדימוי העצמי 54-53
8 .3 דרך סיוע ותמיכה בדימוי העצמי ..54
סיכום ..56-55
ביבליוגרפיה –59-57