התלמיד בעל קשיים בהבנת הנקרא. עבודת מחקר- חקר מקרים.

מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 10002

תקציר העבודה

ב"ה תוכן עניינים
תקציר. 5
מבוא. 7
פרק א'- רקע תיאורטי 8-19                            
1 . תהליך הקריאה. 8        1.1   תהליך פיזיולוגי המתרחש בשעת הקריאה -..8
       1.2  הגדרות הקריאה. 8
       1.3 התהליכים המתבצעים בשעת הקריאה. 10        1.4  משאבי ידע בתהליך הקריאה. 12
2 .  מהי הבנת הנקרא?. 13
3 .  גישות בתהליך הבנת הנקרא. 15
4 . קשיים בהבנת הנקרא –.19            4.1     הגורמים העלולים להשפיע על הקשיים בה. הנקרא. 19
       4.2 סוגי קשיים בהבנת הנקרא –..23
פרק ב'- שיטה 24-27
1 . נושא המחקר. 24
2 . שיטת המחקר. 24
3 . נבדקים.
5
4 . כלי המחקר.
5 5. תיאור המסגרת הלימודית. 26
       5.1 אוכלוסיית בית הספר. 26
       5.2 צוות בית הספר. 26
       5.3 קשרים חברתיים. 26
6 . הליך המחקר. 27
פרק ג'- ממצאים 28-37
1 . הרקע המשפחתי של הנבדקות. 28
2 . התפתחות הנבדקות בשנותיהן הראשונות. 29  
3 . ממצאים בתחום מיומנויות בהבנת הנקרא. 30        3.1 אבחון- רקע כללי 30        3.2 מיומנויות בהבנת הנקרא מניתוח האבחונים. 30        3.3 מיפוי ציונים של האבחון 32
       3.4 ממצאים מניתוח תוכן של ראיונות ואבחונים דידקטיים. 34
פרק ד'- דיון ומסקנות. 38-40 בביליוגרפיה. 41-43
נספחים. 44-49
תקציר הבנת הנקרא עומדת ביסודה של כל למידה. תלמיד שהבין את החומר שקרא יכול להפנים אותו, לזכור אותו ובעתיד להשתמש בו להבנת תכנים מסובכים ומורכבים יותר. בבית הספר מהווה הבנת הנקרא תנאי הכרחי להצלחה בלימודים בכל המקצועות הנלמדים. עבודה זו הינה חקר מקרה של  שתי תלמידות בכיתה ו', הלומדות בבית ספר רגיל המשלב תלמידות עם חריגויות שונות כגון: תלמידה עיוורת, תלמידה כבדת שמיעה, תלמידות לקויות למידה ועוד. התלמידות אובחנו כמתקשות בתחום הקריאה והבנת הנקרא, הן משולבות כעת בחלק מן השעות בכתה טיפולית ולומדות באופן יחידני או בקבוצות קטנות.
במחקר זה נבדקו הגורמים לקשיים בהבנת הנקרא, תוך התייחסות לגורמים שונים גם מעבר לתחום בית הספר. מניתוח תוכן של הנתונים שנאספו עולה כי ישנם מספר גורמים משמעותיים המונעים מהנבדקים להתקדם ולהצליח בתחום הקריאה והבנת הנקרא לאחר שנים של למידה.
לגורמים החברתיים- סביבתיים ובינם הרקע המשפחתי של הנחקרות, השפעה משמעותית על קשיי הנבדקות. חסך סביבתי וחוסר חשיפה מספקת לשפה הכתובה מביאים לכך כי הקורא מגיע אל הטקסט עם מטען ידיעות חסר ואוצר מילים דל, המקשים עליו את יכולת ההבנה והתמודדות עם הטקסט הכתוב. יחס המשפחה  המלווה את התלמידה המתקשה לקשייה ומגבלותיה מהווה גורם המשפיע על תחושותיה של התלמידה כלפי מצבה. נמצא כי כאשר ההורים הראו התנגדות אקטיבית להשלמה עם קשיי ילדיהם נוצרה אצל הילדות תחושה של כשלון ותסכול. . אין ספק כי ההורים יכלו להקל מעל ילדיהם על ידי מתן טיפול תרופתי בזמן.  בנוסף אצל כלל הנבדקים נמצאו קשיים רבים ביצירת קשרים חברתיים במהלך שנות לימודיהם ובתקופות הגיל השונות. הקשיים הללו באו לידי ביטוי באופנים שונים כמו התקפי זעם המתפרצים באלימות, צעקות. דחייה חברתית והסתגרות. כלומר ניתן לראות כי אצל תלמידים מתקשים באים לידי ביטוי גילויי קשיים חברתיים בצורות קיצוניות הדורשות טיפול וסיוע מתאים במטרה למנוע השפעתם הישירה על התפקוד הכללי של התלמידה במסגרת החברתית והלימודית.
כתוצאה ישירה ממצבה החברתי- רגשי של התלמידה מושפעת רמת המוטיבציה שלה ורצונה להתקדם ולהצליח על אף הקשיים הניכרים בדרכה. כאשר רמת המוטיבציה ללמידה עלתה עקב טיפול רגשי עלתה גם רמת ההצלחה של התלמידה בלמידה. בית הספר אף הוא מהווה גורם חשוב להצלחת התלמידים, במחקר זה ראינו כי כאשר בית הספר החליט לקחת לטיפול אישי את התלמידות המתקשות, הן הצליחו לפרוח ולשגשג הרבה יותר מכפי שהיה קודם ולכן על צוות בית הספר להיות ערני לצרכי התלמידים הן בתחום הלמידה והן בתחומים שמעבר לכך ולדאוג לו ככל האפשר כמה שיותר מוקדם על מנת להקל לו ולהיטיב עמו.
אם תינתן לנושא הבנת הנקרא תשומת לב מיוחדת תהיינה לכך השלכות מרחיקות לכת בכל תחומי ההוראה. התלמידים ייחסו חשיבות רבה יותר לקריאה, יבינו טוב יותר את אשר הם קוראים והקריאה לא תהיה טכנית וחסרת משמעות. מתוך כך הישגיהם הלימודיים ישתפרו בתחומי הלמידה השונים ויחד איתם תעלה רמת המוטיבציה להתקדם ולהצליח.