שימוש הוגן במכונות צילום למטרות חינוכיות ולימודיות

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 6240
מספר מקורות 20

תקציר העבודה

תקציר העבודה דומה כי דיני הקניין הרוחני מפגרים אחר זמנם.
במציאות מודרנית הולכת ומשתנה, חוק משנת 1911 נתפס לא רק כמיושן, אלא כחסר טעם של ממש. אנו עדים לתופעה של דה-לגיטימציה של זכויות היוצרים, ולא רק של זכויות אלה. מערכות שלמות במשפט נפרצות חדשות לבקרים, תוך שמערכת המשפט מתקשה לאסוף את השברים, ומשתרכת אחר המציאות, המעמידה אותה ככלי ריק הלכה למעשה בסוגיות יומיומיות מודרניות.
בעבודה זו אסקור מספר סוגיות בנושא דוקטרינת השימוש ההוגן ביחס לשימוש במכונות צילום למטרות חינוכיות ולימודיות. אנסה לטעון בעבודה זו, כי מושגים מסוימים ותפיסות מסוימות בדיני זכויות היוצרים  אין להן שימוש אמיתי עוד. יתרה מכך, אנסה לטעון כי דיני זכויות היוצרים, כפי שהם מעוצבים כיום, לא מעודדים את היצירתיות, אלא מגבילים אותה. ה"יצירה" שהייתה משחר ימיה כבולה בקשרי עבותות אל דיני זכויות היוצרים, מוצאת עצמה, לדעתי, במצב בו היא צריכה להפנות גבה אל דינים אלה כפי שהם מעוצבים כיום, ולמשוך לכיוון חדש, שונה, ועם זאת – כזה אשר ישאיר אותה מכובדת במקום לעשותה נלעגת. עבודה זו אינה משפטית במובהק, כפי שהיא לדעתי עניין של שיקוף תרבות חדשה הקוראת תיגר על המשפט, ובעוד המשפט קורא ליצירת סדר ונוקשות, מושכת התרבות הזו לאנרכיה ולפריצת נורמות.   כולי  תקווה שישנה דרך ביניים, בה יוכלו השניים להיפגש, שאם לא כן, מניצחון של האחד על השני לא ירוויח אף אחד.             בעבודתי זו,  אתמקד בנושא העתקות באמצעות מכונות הצילום . בניגוד לשאר האמצעים המודרניים, שימוש זה מערב במידה רבה ביותר העתקת יצירות למטרות המוגנות באופן מסורתי על-ידי דוקטרינת השימוש ההוגן כמו לימוד, מחקר והוראה, ובשל כך מעורר בחריפות רבה ביותר את בעיית יישום הדוקטרינה על השימוש החדשני.
תוכן עניינים
פתח דבר________________________________________________________ 2
פרק ראשון : מבוא_________________________________________________ 3
זכויות יוצרים________________________________________  4
שימוש הוגן__________________________________________
4 גישות כלליות________________________________________  8
מכונות צילום – רקע כללי_______________________________  10 פרק שני : שימוש הוגן ומכונות צילום___________________________________ 12
הצגת הבעיה_________________________________________13
פתרונות לבעיית הצילום למטרת לימוד, מחקר והוראה___________14
פרק שלישי : פסקי דין______________________________________________19
פסק-דין ויליאמס ובעיית הצילום בספריות______________________
2 0 סקירה כרונולוגית של פסקי דין שונים לאורך ההיסטוריה____________ 21
סיכום_________________________________________________________ 23
ביבליוגרפיה ____________________________________________________ 
5