סיכום הקורס בדיני - עבודה

תקציר העבודה

2 7/02/06
דיני עבודה המיוחד בדיני עבודה, העקרונות דיני עבודה זה תחום אחר,  מי שמשתמש בכלים הרגילים של תאגידים וחוזים מפספס את יכולת הישום של דיני העבודה. בתיק של אירוקה,. כתוב בחוזה שאין יחסי עובד מעביד, כתוב שלצורך העסקתו הוא יקים חברה משלו שנקראת קורינה ולא אירוקה מעסיקה אותו ,לקורינה יש בעל מניות ומנהל והוא נשלח לעבוד באירוקה. כתוב לו שאם הוא יגיש תביעה בבי"ד לעבודה לצורך קבלת תשלומים יצטרך לשלם קנס לחברה ובנוסף יצטרך להחזיר את כל מה שהוא קיבל מאירוקה. כתוב שאסור לו להתחרות בחברה במשך שלוש וחצי שנים ועוד כל מיני תניות. יש הסכמות, יש בטחונות, ערבויות, שיפוי, פיצוי, אבל דיני עבודה זה מטריה אחרת. דיני חוזים מול דיני עבודה, -ארבעה עקרונות שחשובים בפרשנות של דיני עבודה .ומה נכלל בחוזה עבודה. חוזה רגיל מול חוזה עבודה  גאיה קורן עיתונאית בידיעות אחרונות מקבלת הודעת הפסקת עבודה ולא פיטורין בשל שינויים ארגונים. עצמאית במערכת, פרי לנסרית. עצמאי לא יכול להגיד שאם מסיימים איתו חוזה מגיע לו פיצויים זה שייך לדיני חוזים. אין חוק פיצויי פיטורין, אין חופשת לידה, נסיעות צווי הרחבה וכו' . בישראל אם אנו מגדירים עובד כעובד חלים עליו דיני העבודה ואם אנו מגדירים עובד כעצמאי דיני העבודה לא חלים עליו. אומרים לקורן שהיא עצמאית ודיני העבודה לא חלים עליה.
היא אומרת אני בהריון". מה ההבדל ששכירה בהריון מפוטרת צריך לקבל אישור מנציגת משרד התמ"ת ואם לא קיבלו אישור אז הפיטורין לא בתוקף. היא אומרת לא קיבלתם אישור והם אומרים לה שהיא עצמאית ולכן לא צריך אישור כי את עצמאית וזה חל רק על שכירים במשק. ביהמ"ש קובע כי בפועל בעצם היו יחסי עובד מעביד ולכן אתם לא יכולים לפטר אותה.
התערבות באה באקט של הפיטורין ולכן אנו מחזירים אותה למקום עבודתה. אז מה הם עושים בידיעות? הם מתחכמים, הם אומרים בסדר בית הדין הכריח אותנו לקבל אותה לעבודה, אבל המחשב שלה חסום, אין לה שולחן עבודה, היא מוסרת מאמרים לעורך והמאמרים לא מתפרסמים. היא מגישה תביעה על ביזיון ובית הדין אומר כי הזכות לעבוד זה לא רק הזכות לקבל כסף אלא גם לבצע את העבודה, במיוחד במקצועות של עיתונאים ומרצים וכד'. לכן יש צו שניתן על ביזיון וידיעות אחרונות מחדשת את הקשר עם גאיה. הדוגמה 2 ד"ר עלמה לוי, – עובדת שהתראיינה להתקבל למקום עבודה, קיבלו אותה לעבודה ואמרו לה יש לך עוד ראיון אחרון. היא הודיעה לחברה שהיא  בשבוע החמישי להריון שלה ואז היא מגיעה לראיון השלישי ואומרים לה מצטערים, אנו לא יכולים להעסיק אותך, המחלקה לא נפתחת וכד'. היא מגיעה לביה"ד שלא קיבלו אותה בשל ההריון. ביה"ד אומר נכון לתובעת ואומר כי רואים את חוזה העבודה שהשתכלל, קיבלו אותך לעבודה וזה שלא איפשרו לך להתחיל את העבודה זה בעצם פיטורין. ביהמ"ש נותן צו לפיצויים שמשקף את העמדה הקיצונית של ביה"ד להראות שפעולה זו לא תקינה, הוא נותן פיצוי בגין 9 חודשי שכר ועוד פיצוי בגין 12 שבועות, שזה התחליף של דמי בל"ל ועוד 75 יום שבהם אסור לפטר עובד ועוד 30 יום בגין הודעה מוקדמת, ועוד פיצוי בגין עוגמת נפש. אנו שואלים עצמנו למה? מפגש החזיתי בשתי הדוגמאות הללו בין דיני החוזים הרגילים לדיני העבודה. 4 נקודות בהן אנו יכולים לעמת את דיני החוזים עם דיני העבודה:

לא כולל ביבליוגרפיה