אקונומטריקה

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 2501

תקציר העבודה

הואיל והמשק הישראלי קטן מאוד ביחס לשוק העולמי נניח כי עקומת ההיצע של היבוא העומדת בפניו גמישה לחלוטין במחיר יחסי נתון כאשר מחירי היבוא והיצוא (הנקובים במט"ח) נקבעים בשווקים הבין-לאומיים, ולכן הוא אקסוגני למשק הישראלי. כמות היבוא נקבעת איפוא על ידי הכמות המבוקשת בלבד במחיר יחסי נתון. מבין הגורמים הרבים שיכולים להשפיע על היבוא נבחן את השפעתם של הגורמים הבאים: שער החליפין, הכנסה/ תוצר ריאלי,  צריכה ציבורית, צריכה פרטית, השקעה.
תוכן עניינים
סקירה כללית על היבוא בארץ –
3 רקע מחקרי תאורטי– –4
הצעה למודל – 5
הצגת המודל הנאמד -6
התפתחות היבוא לאורך השנים במונחים ריאלים ונומינלים — 7
תכונות סטטיסטיות של המשתנים -8
השפעה של המשתנים המסבירים במונחי גמישויות – 9
מובהקות המקדמים כל אחד לחוד –
1 0 מובהקות המקדמים יחד -12
רמת ההסבר של המודל –
1 3
האם קיימת הטרוסקדסטיות —
1 5
טיפול בהטרוסקדסטיות 15
האם קיים מתאם סדרתי —
1 6
תחזית ורווח סמך
1 7
         סיכום ומסקנות –20 ענפי המסחר והשירותים הפכו בעשור האחרון למנוף הצמיחה העיקרי בצמיחת המשק. בתחילת שנות ה –90 נפתח המשק הישראלי לייבוא.
כתוצאה מכך גדל הייבוא במיליוני דולרים שוטפים בלמעלה מפי 2 עד שנת 2001. מגמה זו של השוואת תנאי הסחר בין ישראל לבין מדינות רבות בעולם מיצבה את ישראל כשחקן מרכזי בכפר הגלובלי.
ישראל ואירופה הן שותפות נכבדות זו בכלכלתה של זו.
51% מן היבוא לישראל הוא ממדינות האיחוד האירופאי. ישראל מייבאת ממדינות האיחוד בעיקר יהלומים גולמיים, תכשיטים, מכונות וציוד מכני, כלי תחבורה וכימיקלים.
משנת 1964 נחתמה שורת הסכמים שהביאו להרחבה ולהעמקה של קשרי המסחר בין המדינות.        בשנת 1975 נחתם הסכם המביא ליצירת אזור סחר חופשי במגזר התעשייה וב 1989 ההסכם יצא לפועל.
להתפתחות הייבוא  תרמו מספר גורמים: פתיחת המשק ליבוא והפיכתו לשחקן מרכזי בכפר הגלובלי, צמיחת שוק ההי-טק בישראל, ניצול היתרון היחסי של ישראל –ההון האנושי וצמיחת הענפים הנלווים לתחומים אלו כמו ענף השירותים העסקיים.
לישראל יש הסכם מסחרי עם אירופה. הסכם שנועד להורדת מכסים ולסחר חופשי בין המדינות .
        ההסכם עם האיחוד האירופאי: הסכם זה החשוב בין ההסכמים והראשון בין הסכמי הסחר של ישראל. ההסכם מוריד את כל המכסים בינינו לבין האיחוד האירופאי,פרט למוצרי החקלאות.  כל היבוא מן האיחוד האירופאי אינו חייב מכס אבל מסי קניה והיטלי בטחה יחולו על יבוא זה.
העבודה לא כוללת ביבליוגרפיה