ייצוג נשים בקולנוע הישראלי של שנות האלפיים

תקציר העבודה

מבוא
בעידן המודרני כיום, ניכרת עלייה במודעות לנושא ההפליה בכל שכבות החברה.
לאור התחזקותה של התנועה הפמיניסטית והמודעות למעמדה  של האישה בפרט, וכן בעקבות ריבוי כמות הסרטים העוסקים או משלבים "מיעוטים"  (יוצאי צפון אפריקה) והעלייה בכמות הצופים בסרטים אלו, מן הראוי לחשוב  כי עצם חשיפתה של החברה לתכנים אלו תוסיף לשיפור מעמדן של הנשים בכלל והמזרחיות בפרט, והתייחסות החברה אליהן תהיה שונה. אם בעבר הוצגו נשים בקולנוע כנחותות חברתית, קל וחומר האישה המזרחית שהוצגה בקולנוע המוקדם כאישה הנתמכת על-ידי הכוח הגברי, בורה וחסרת השכלה העוסקת במקצועות פחותי ערך או כעקרת בית שעוסקת בכשפים ותמיד שימשה כדמות שולית. הרי שכיום ניתן היה לצפות שבאמצעות המדיום הקולנועי אליו נחשפים צופים רבים, יוצגו נשים מזרחיות כדמויות מורכבות יותר בעלות עומק או לפחות בצורה פחות סטריאוטיפית מבעבר.             למרות האמור, קיים רושם שדבר לא השתנה. בקולנוע הישראלי של שנות האלפיים נשים מזרחיות מוצגות כדמויות רוויות סטריאוטיפים בהן לקה הקולנוע המוקדם, וכחסרות עומק שנעות בגבול שבין דמיון לשיגעון. עם זאת, ניתן לומר שאם אכן חלו שינויים, המדובר בשינויים מעטים בהם דווקא הדמות הגברית-מזרחית מאבדת מהסטריאוטיפים שליוו אותה בקולנוע הישראלי המוקדם. בקולנוע הישראלי של שנות האלפיים, הגבר המזרחי הוא כבר אינו המאצ'ו האולטימטיבי, הוא מוצג כדמות חלשה – לעומת האישה המזרחית – יש בו פגימות הוא רגיש ואפילו מגיע לידי בכי. בדמותה של האישה המזרחית, לעומת זאת, הסטריאוטיפים שהיו קיימים לגביה בקולנוע המוקדם עדיין קיימים בקולנוע הישראלי של שנות האלפיים, היא עדיין מוצגת כנחשלת. האישה המזרחית  עדיין נחותה מהאישה הישראלית-אשכנזית.             בסרטי הקולנוע הישראלי של שנות האלפיים , מהוויה של האישה המזרחית הם להידמות לאישה המערבית, על אף ניסיונותיה הנואשים להיות "אחרת", היא נענשת על רצונותיה. עברה תמיד רודף אותה והיא מוצגת כדמות היחידה, שלא מרגישה שהיא מנסה להיכנס לעולם שלא שייך לה.                עבודה זו תעסוק בשאלה: האם חלו שינויים בדימויה של האישה המזרחית בקולנוע העכשווי? במהלך העבודה תהייה התייחסות למאמרים שעוסקים בהצפנת אידיאולוגיה בתוכני התקשורת ובדימוי האישה המזרחית. כמו-כן, תתבצע סקירה ספרותית של המאמרים ויוצגו הטענות העיקריות שמועלות בהם. לאחר מכן תוצג שאלת המחקר והשערת המחקר. ולבסוף יוצג הדיון והממצאים תוך ניתוחם של שני סרטים ישראלים של שנות האלפיים: "שחור" ו-"סוף העולם שמאלה" בהם מוצגות דמויות נשים מזרחיות.  תוכן עניינים         מבוא. 1
חלק א' – סקירת ספרות הגמוניה ואידיאולוגיה. 2
מזרחיות. 4
מזרחיות בתקשורת. 6
נשיות מזרחית בקולנוע. 8
שאלת המחקר:. 9
השערת המחקר:. 9
"שחור" (1993), שמואל הספרי 9
"סוף העולם שמאלה" (2003), אבי נשר. 9
חלק ב' – ניתוח תוכן הסרטים מרחב. 10 מרחב גיאוגרפי 10 ספירה פרטית מול ציבורית. 11
התמערבות. 13
סטריאוטיפיזציה. 16
מראה. 16
שפה. 17
מיניות. 18
ייצוג הגבר המזרחי 19
"עוצמה נשית". 21
סיכום.. 24
ביבליוגרפיה.
5