ניתוח דוחות כספיים ומגמות לעתיד של חברת שופרסל והתמקדות בהשוואה לענף קמעונאות המזון -עבודה איכותית שקיבלה 100

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 11380
מספר מקורות 10

תקציר העבודה

ניתוח דוח כספי של חברת שופרסל שם החברה: שופר-סל בערבון מוגבל (להלן: "שופר-סל" או "החברה") מס' חברה ברשם: 52-002273-2
תאריך הדוח: 28
בפברואר 2005
(תקנה 7) תאריך המאזן: 31
בדצמבר 2004
(תקנה 9) תמצית מנהלים להלן  תמצית המנהלים של חברת  "שופרסל". מובאת בזו סקירת וניתוח ביצועי "שופרסל" בשנת 2004 לעומת ארבע השנים האחרונות.
הניתוח נעשה ביחס לחברה הנסחרת המתחרה- "הריבוע הכחול" מהסיבה ששאר החברות המתחרות הן פרטיות בעיקרן, ללא נתונים ודוחות כספיים מפורטים מפורסמים.
מניתוח הרווחיות עולה כי לחברה ירדו ההכנסות בכל שנה החל משנת 2002  ולמרות נסיונותיה לקצץ בעלות המכירות בשנים אלו היא סבלה גם מירידה ברווח הגולמי כאשר הרווח הגולמי שלה בשנים האחרונות ירד מעט (מ-28% ל-26.5%).כלומר.הרווח התפעולי (מ5% עד ל1.7%) והנקי (מ3% עד 0.3%) של שופרסל, ירדו דרסטית מ2001 עד 2003, ומ2004 עלה מעט מאוד, כך גם המתחרה. דבר זה מראה כי לשוק אין ביקוש רב כמו בשנה 2001 כשהסיבה היא האינפלציה הגבוהה של שנת 2002 כאשר החל משנה זו חלה הירידה הקיצונית ברווחים.
רק בשנת 2004 הצליחה להציג עלייה ברווח הגולמי כתוצאה מצעדי התייעלות נרחבים שביצעה החברה שהתבטאו גם בהורדה בסך ההוצאות השונות . עוד ניתן לראות שכתוצאה מהפסדי החברה ומהמצב הכלכלי הלא- טוב במשק החברה הורידה עם השנים את הסכומים אשר היא מקצה  להשקעות ברכוש הקבוע ומפנה את כספי ההשקעות שלה להשקעות בבטוחות סחירות . ככלל למרות הירידה בהכנסות וברווחיות החברה בין השנים 2001 – 2003 בעיקר כתוצאה מהמצב הביטחוני  מסתמן שיפור גם במצב הביטחוני וגם ברווחיות החברה ( למרות הירידה בהכנסות גם בשנת 2004 ) ונראה שהיא שבה לעלות בחזרה על דרך המלך והאסטרטגיות החדשות שנקטה וצעדי ההתייעלות נוחלים הצלחה. בנוסף לניתוח הרווחיות, ערכנו ניתוח מאזני מקיף על פי מדדי הנזילות, איתנות פיננסית ויעילות תפעולית.
מדדי הנזילות שעל פיהם בחנו את יכולת החברה לעמוד בהתחייבויותיה ולהתמודד עם לחצים פיננסיים בלתי צפויים בזמן הקצר ואת כושרה של החברה לפרוע את ההתחייבויות השוטפות שלה הם : היחס השוטף, היחס המהיר, רמת נזילות מיידית ויחס כיסוי ריבית .
לפי מדדי הנזילות נראה כי מצב הנזילות של החברה משביע רצון. כלומר, במידה ויהיה צורך מיידי לפרוע את ההתחייבויות השוטפות אזי החברה תוכל לפורעם ללא כל פגיעה ברמות המלאי או באשראי לקוחות.
לפי מדדי איתנות הפיננסית דהיינו המנוף הפיננסי ,( הוא האחוז מתוך סך ההון של החברה ממומן ע"י הון זר) , רואים כי חברת שופרסל שומרת על יציבות במינוף שלה לאורך השנים האחרונות בממוצע-  53% שהוא יחסית טוב, לעומת הריבוע הכחול שהמינוף בזו עולה מ51%  ל70% . דבר זה מראה על רמת סיכון גבוהה יותר ועל סיכויי רווחיות ביחס להון העצמי גבוהה יותר.   מדדי היעילות התפעולית שבחנו הם : משך אשראי לקוחות, מחזור הלקוחות, משך אשראי ספקים ממוצע, ימי ספקים , משך אחזקת מלאי ממוצע ומחזור המלאי . ככל שהחברה מחזיקה יותר מלאים ונותנת יותר אשראי ללקוחות, כך גדלות הוצאות המימון שלה.זאת בנוסף להוצאות אחסנת המלאי העודף, ניהולו ורישומו, הפסדים שיגרמו מהתיישנות המלאי, כפי שמסוכן מאוד לשופרסל שמוכרת מוצרים רבים ללקוחותיה.
מצאנו כי שופרסל נותנת הרבה יותר ימים אשראי ללקוחותיה מאשר חברת הריבוע הכחול, כך שהיא ממתינה הרבה יותר זמן למזומניה–  דבר לא יעיל ולא טוב לחברה. בנוסף , מחזור הלקוחות מראה על אותה מגמה שלילית שבמקום "לגלגל" את הכספים המושקעים באשראי ללקוחות 8 פעמים בשנה הוא ירד ל-7 פעמים בשנה.
הריבוע הכחול מגדילה מעט את  ימי ספקים שלה מול שופרסל, שמקטינה את ימי הספקים, כלומר משתחררת מחובותיה יותר מהר, חזקה יותר בשוק.
חברת שופרסל (חוץ משנת 2003 שהחזיקה רק 14 יום מלאי מול
2 9 יום של הריבוע הכחול) החזיקה יותר רמות מלאי ביותר ימים, דבר המרמז על מכירות גדולות יותר לריבוע הכחול ולא לשופרסל.
שתי החברות  יציבות לאורך השנים וקרובות בערכי המחזור מלאי שלהן. דבר המרמז על חברות יציבות יחסית בתפעול שלהן. בהמשך הניתוח בדקנו את ההון חוזר שבשנת 2002 היה 12-, 2003-  140, 2004- 
2 2 . כלומר, החברה שומרת על הון נמוך מאוד יחסית למתחרה שנמצאת בערכים
3 88,288,380 הון חוזר בשנים 2002-2004 בהתאמה.
בחנו  את פעילות ההשקעה (לשופרסל ישנם השקעות רבות בחברות בנות ובחברות קשורות ), שיעור הריבית הממוצעת (5.3% – מקורות לא בנקאים, 4.7% – מקורות בנקאיים), הוצאות מימון ,הוצאות הפעלה , משכורות שכר והכנסה לעובד וחשיפה מטבעית מצאנו שהחברה נוקטת בפעולות לצמצום החשיפה המטבעית ע"י רכישת חוזים עתידיים.
מניתוח תזרים המזומנים עולה כי התזרים השוטף נותר על כנו פחות או יותר בין השנים 03' -04' זאת למרות העלייה ברווח הנקי בשנת 04' בניגוד לשנת 03' אותו  החברה סיימה בהפסד זאת משום שבשנת 2004 חלה ירידה  בהתאמות שנבעו מירידה בהפחתות ועלייה בלקוחות . בשנת 2003 הורע מצב החברה והיחס כיסוי חוב  קטן משמעותית מ-19.14 (02')  ל- 8.7 בגלל גידול בהוצאות הריבית של אותה שנה ב- 371% למרות גידול בתזרים השוטף של 114% . בשנת 2004 היחס נשמר בערך אותו דבר מפני שלא חל שינוי משמעותי  בהוצאות הריבית ובתזרים המזומנים. בשנת 2002 יצאה החברה להנפקת אג"ח שהכניסו לקופתה 411 מיל' ₪ וגרמו ליצירת תזרים מפעילות מימון חיובי בניגוד לשנים הבאות בהם היה התזרים שלילי כתוצאה מתשלום דיבידנד בשנת 2003  ופירעון הלוואות לז"א שניתנו מבנקים.
 בחנו אף את ניתוח סיכונים וסיכויי ההישרדות של החברה ואת מדיניות החברה בניהול סיכוני שוק, את אמצעי פיקוח ומימוש המדיניות ,התמודדות עם התחרות בתחום הקמעונאות ולבסוף את מדד אלטמן.
לפי בדיקת מדד זה המאפשר חיזוי מוקדם לגבי רמת הסיכון של הפירמה ויכולתה להיקלע לתהליך שיוביל אותה לפשיטת רגל מצאנו כי  החברה נמצאת בתחום האפור. כלומר, קיימים סיכויים של 5% שהחברה תפשוט רגל בשלוש  השנים הבאות.
תוכן עניינים
חלק א פרק ראשון –כללי     ..   5
פרק שני – הסביבה העסקית של חברת "שופרסל"      –  6                א. איתור הענף בו פועלת החברה ומבנה הענף         6
                          ב.תיאור כללי של הענפים המגזריים  –…    6
                        ג. מאפייני החברה     –   8
            ד. ניתוח SWOT של חברת "שופרסל"    -…    9
נספחים       11  חלק ב פרק ראשון –ניתוח רווחיות
–.    5
×      היקףהפעילות -.   5
×      עונתיות –…      5
×      ניתוח עלות המכר .    6
×      ניתוח שיעור הרווחיות הגולמית –..    
6 ×      ניתוח פחת והשקעות –.     7  ×      ניתוח הוצאות הנהלה וכלליות      7
×      ניתוח הוצאות מס       7
×      ניתוח הוצאות מימון ואחרות       8
×      חלקה של החברה בהפסדי חברה כלולה      
8   ×      דו"ח רוו"ה באחוזים —      9
פרק שני – ניתוח מאזני      —     9    ×      מדדי נזילות מיידית ( יחס שוטף ,יחס מהיר , כיסוי ריבית) –     9
×      מדדי יעילות תפעולית (אשראי ומחזור לקוחות וספקים,ימי מלאי, מחזור מלאי, הון חוזר,ריבית ממוצעת ,מנוף פיננסי,הוצאות מימון) 10 ×      נתוני מאזן באחוזים   13
פרק שלישי – ניתוח תזרים מזומנים   –…   14
×      תזרים מפעילות שוטפת ויחס כיסוי חוב …   14
×      השפעת שינויים בהון חוזר על התזרים התפעולי -..  14
×      פחת מול השקעות תזרימיות ..   15
×      תזרים מפעילות מימון —    15
פרק רביעי – ניתוח סיכונים וסיכויי הישרדות ומדד "אלטמן " -…    15
×      גורמי סיכון -..    15
×      מדיניות החברה בנושא סיכוני שוק -.    16
×      אמצעי פיקוח ומימוש מדיניות –..   
1 7
×      התמודדות עם התחרות בתחום הקמעונאות —     17
×      מדד אלטמן -.     17
פרק חמישי – סיכום ומסקנות …     17
פרק שישי – נספחים       19
העבודה ללא ביבליוגרפיה תמצית מנהלים חלק ב להלן  תמצית המנהלים של חברת  "שופרסל" . מובאת בזו סקירת ביצועי "שופרסל" בשנת 2004 לעומת השנים האחרונות ובחינת  מגמת השיפור בה נמצאת החברה כל זאת ביחס לענפים בהם היא עוסקת והגורמים הנוטלים חלק בהם. "שופרסל" נשלטת ע"י חברת "דסק"ש" ( 56%), בראש החברה עומד מנהלה הכללי – מר אפי רוזנהויז ומצבת עובדיה היא 7700. החברה פועלת בשני  תחומי פעילות : תחום הקמעונאות בשוק המזון – בעלת רשת סופרמרקטים ענפה והמובילה בארץ מבחינת היקף מכירותיה  ותחום הנדל"ן המניב. תחום הקמעונאות : ברשות החברה 155 חנויות תחת ששה מותגים :
"שופרסל"(36) , "היפרנטו"(66 ), "מחסני מזון"( 20 ), "קוסמוס"(  16 ), "זול למהדרין"(7 )  ,"יוניברס קלאב"(10) מעיון בדו"ח הכספי של "שופרסל" עולה כי מכירותיה של חברת שופרסל בשנת 2004 בחנויות זהות גדלו בכ-1.4% בהשוואה לשנת 2003 והסתכמו בסך 1,627 מיליוני ₪ ( רווח גולמי) . שיעור הרווח הגולמי הנובע מתחום הקמעונאות בשנת 2004 היה 26.3%, לעומת
5 .5% ב-2003 ו- 26.7% בשנת 2002.
תחום הנדל"ן המניב : בבעלות שופרסל נכסי נדל"ן שונים הכוללים ,בין היתר, חנויות המשמשות לפעילותיה המסחריים  (כ-66%), משרדים (כ-30%), תעשייה (כ-4%) , מרכז לוגיסטי  בראשון לציון, המשמשים את כלל פעילותה של החברה.
כמו-כן מעניקה החברה שירותי ניהול לחלק מהנכסים המושכרים על ידה. פילוח רווחיות תחום הנדל"ן המניב: בשנת 2004 סכום הרווח הגולמי המניב הוא 23 מיליוני ₪, לעומת סך של 22
מיליוני ₪ ב2003 וסך של 28 מיליוני ₪ בשנת 2002. שיעור הרווח הגולמי המניב ב2004
היה 42.8% לעומת 46.6% בשנת 2003 ו-39.2% בשנת 2002.שוק זה מצוי ברוויה וישנו עודף היצע בשוק הפוגע בחברה .
על בסיס נתוני חברת "נילסן"  עולה כי  נתח השוק של החברה בתחום הקימעונאות הוא כ-26.6% מכלל רשתות השיווק הפועלות בענף(השוק המבורקד), בו קיימת תחרות עזה בין הגורמים השונים הפועלים בו , כאשר השוק צפוי לצמיחה של כ-2.5% ,בדיוק כצמיחת האוכלוסייה (דבר המצביע על צמיחה ריאלית אפסית בענף),זאת כאשר שוק היעד של הענף (בתוכו החברה ) הוא השוק המקומי בלבד . בנוסף בבואנו לסקר את ספקי החברה נמצא שקיימים כ-1000 כאלה כאשר החברה נוטה לפזר ככל הניתן את ספקיה על מנת למנוע תלות שלה בהם ואף מחזיקה מרכז לוגיסטי בו מצוי מלאי שאמור להספיק לה לכמה ימי עבודה במקרה של אי אספקה של מוצרים מספקים חיצוניים ( מסיבות כלשהן) .
תוך בחינת המעורבות הרגולטורית  בענף בכלל וב"שופרסל" בפרט נמצא שהמעורבות גבוהה מאוד והחברה ( כמו כל שאר הרשתות) נתונה לפיקוח צמוד המגביל אותה במקרים רבים בין השאר היא מוגבלת בקבלת אשראי מהבנקים .
לחברה שני מותגים פרטיים : " סופרקלאס"- מותג פרטי המשווק מוצרים שונים המיוצרים על ידי חברות אחרות למען החברה  ו"גדרון" – מותג מוצרי מאפה בבעלות החברה אשר את רוב תוצרתו מוכרת החברה בסניפיה . את שאר המוצרים היא אינה מייצרת אלה קונה מספקים רבים לרבות יצרנים,מפיצים ויבואנים ומוכרת בסניפיה . בחנויות החברה נמכרים מוצרים שונים: כלל מוצרי המזון, לרבות מוצרי בשר, מוצרי פירות וירקות, מוצרי טואלטיקה, קוסמטיקה, פארם ואופטיקה, מוצרי הלבשה וטקסטיל מוצרי פנאי, מוצרי חשמל, תקשורת ומחשבים. החברה מעניקה דגש מיוחד להיצע הגדול והמגוון בחנויות, למחלקות שרות טריות כגון מאפיות, מזון מוכן לאכילה, אטליז ומעדנייה.
בנוסף מפעילה החברה 21 בתי מרקחת הממוקמים בסניפי יוניברס וקוסמוס בהם נמכרות תרופות ללא מרשם רופא וכאלו על פי מרשם רופא.  בנושא שוק הנדל"ן ראינו שחלקה של שופרסל בשוק הנדל"ן המניב הינו זניח יחסית לכלל השוק. לחברה ישנם כ- 94,700 מ"ר של שטח המיועד להשכרה באזורי ביקוש ,76% בתפוסה (הישג מרשים נוכח מצב הנדל"ן המניב בארץ).שוק הנדל"ן המניב העסקי מתאפיין בתחרות קשה המביאה לירידה במחירי השכירות והשירותים. מרבית נכסיה המניבים של החברה ממוקמים באזורים הרוויים בשטחי מסחר ומשרדים בהם ישנו היצע רב של שטחים מסוג זה, ומכאן שהחברה מתחרה בגורמים המחזיקים בנכסים אלה. החברה משכירה את נכסי הנדל"ן המניב העסקי למגוון רחב של גורמים עסקיים, לשימושיהם השונים בהסכמים קצרי טווח לתקופות הנעות בין שנה ל-10 שנים עם אופציה להארכה לתקופות נוספות.  לסיכום הראנו שעסקי החברה מעלים פרי ומוערכים ע"י הגורמים העסקיים המסקרים את החברה ,לראיה דירוג האשראי AA שניתן לחברה ע"י "מעלות" אשר גבוה באופן משמעותי מן הממוצע ומשקף את מעמדה העסקי המוביל של החברה הנתמך ע"י תוצאותיה העסקיות הראויות ל