עקרונות בהתנהגות

מקצוע
מילות מפתח , , , , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 3253
מספר מקורות 5

תקציר העבודה

תרגיל מס' 2 סמסטר ב' תשס"ח ניתן להגיש בזוגות.
אורך התרגיל לא יעלה על 5 עמודים מודפסים.
מועד ההגשה:  13.1.08
קיראו את האירוע וענו על השאלות שבסופו:
רווית כהן היא בת יחידה להוריה רפי ותמי. ההורים הם בעלי משרד עורכי דין ידוע  "כהן את כהן". מאז שרווית נולדה רצו ההורים שכאשר הילדה תגדל היא תלמד משפטים, ובהמשך תיכנס לעבוד במשרד. "מי יודע", הם אמרו, "אולי ביום מהימים היא תיקח את המשרד על כתפיה, ותמשיך את השושלת".
כדי להכשירה לתפקיד, נהגו ההורים לקחת את הילדה למשרד בכל חופש. כשבגרה, היה מובן מאליו  שבחופש הגדול תעבוד רווית במשרד. אמנם, בעבודות משרדיות שונות, בשליחויות לבתי משפט או לקוחות, אבל ההורים חשבו שכך היא תיחשף בהדרגה לתחום. מדי פעם היו מעלים בארוחות המשפחתיות דוגמאות לדילמות משפטיות, מעלים שאלות, ודנים בהן. בכל פעם שרווית ענתה תשובה לעניין, או שהיה לה רעיון מקורי ההורים שיבחו אותה ואמרו :
"את רואה? עריכת דין זה אצלך בגנים".
מדי פעם היתה אמא של רווית אומרת לה:
תסתכלי על אבא ועלי: עבודה של עורך דין היא עבודה יוקרתית, המספקת עניין, סטטוס ושכר גבוה. למרות שההורים לא אהבו שרווית תצפה זמן רב מדי בטלוויזיה, הם מעולם לא העירו לה אם התוכנית בה צפתה היתה קשורה למשפטים ועריכת דין. ואכן, רווית גדלה עם האמונה שעורך דין הוא אדם הנושא נאומים חוצבי להבות בבתי משפט ומייצג לקוחות "זוהרים".
ההורים דחפו את רווית להצטיינות בלימודים. הרי כדי להתקבל ללימודים אקדמאיים בבית ספר יוקרתי ללימודי המשפטים ממוצע ציוני הבגרויות חייב להיות גבוה. מורה פרטי למתמטיקה,ועוד אחד לאנגלית ליוו את רווית בכל תקופת התיכון. בתחילה, בכל פעם שרווית הביאה תעודה עתירת "מצויינים" קיבלה רווית מתנה מההורים: תיק יוקרתי, מגפיים באלפי שקלים, ואפילו טלוויזיה מתקדמת לחדרה. ההשקעה הרבה ב "פרוייקט רווית" נראתה משתלמת. עם הזמן היה ברור לרווית שכשתגדל תהיה עורכת דין.
לשאלה "מה תעשי כשתהיי גדולה?" ענתה רווית תמיד : עורכת דין. היא לקחה שעורים בתרבות הדיון, התנדבה לפעילות ייצוג תלמידים מטעם מועצת התלמידים של בית ספרה, והכל בעידוד הוריה. כשהיתה ביתכון אפילו נרשמה לקורס "יסודות המשפט" באוניברסיטה הפתוחה.
מדי פעם כשהיתה קוראת כתבות בעיתונים על עורך דין שייצג נאשם במשפט כלשהו, נהגה לומר לעצמה ולאחרים – "כשאני אהיה גדולה, אני מבטיחה לכם שאעשה את זה יותר טוב".       אמנם, פעילויות אלו מנעו ממנה להקדיש זמן לפעילות חברתית המאפיינת בני נוער. "חבל לבזבז זמן מיותר בבילויים ומסיבות טפשיים, צריך להשקיע בעתיד" נהגה לומר לחברותיה, בדיוק כמו שהוריה נהגו לומר לה.
לפעמים היו החברות של רווית משוחחות ביניהן על חברתן: "כמה חבל שהיא מפסידה את כל הכיף של תקופת הנעורים. ללמוד, תמיד יהיה זמן, אבל הנעורים לא יחזרו". ניסיונותיהן  לשכנע אותה נתקלו תמיד בחומה בצורה. "אתן מדברות שטויות. בואו ניפגש בעוד עשר שנים ונראה איפה אני אהיה ואיפה אתן".
את שרותה הצבאי העבירה רווית בתפקיד משרדי בפרקליטות הצבאית, תפקיד שאבא שלה הצליח לסדר לה בעזרת קשריו. לאחר השחרור הציעו לה הוריה לטוס ללונדון. ההורים קיוו שהיא תוכל לשלב בילויים עם ברור לגבי אפשרות ללימודי משפטים בבריטניה. הפעם רווית סירבה. "אני מעדיפה ללמוד בארץ, לא רוצה להיות רחוקה מכם". וכך סוכם שרווית תיסע לה לחודשיים למזרח וכשתחזור תרשם ללימודי משפטים בישראל.   עיקר התקשורת בין רווית להוריה באותה תקופה היתה באמצעות הטלפון והמייל. רווית שיתפה את הוריה בחוויות שעברה, כיצד גילתה עולם חדש, רוחני ומנפלא. היא סיפרה להורים שהיא מטיילת עם עוד כמה חבר'ה שהכירה בדלהי , חבר'ה טובים, שהיא מאוד נהנית בחברתם.  כאשר ההורים קיבלו מרווית מייל שהיא מתכוונת להאריך את הטיול, הם ענו לה שהארכה כזו עלולה לגרום לה להפסיד את השנה האקדמית. "לא נורא", כתבה רווית, "מקסימום ארשם לשנה הבאה". בעקבות מייל זה ניסו ההורים ליצור איתה קשר טלפוני ללא הצלחה. ההורים כבר התחילו לדאוג, כאשר התקבל מייל נוסף מרווית: "אבא ואמא שלום ונשיקות, כמו שכתבתי לכם אני מתכוונת להאריך את הטיול בעוד שלושה חודשים לפחות. אין לכם מה לדאוג שאפסיד את השנה האקדמית. ממילא החלטתי שאני לא מעוניינת יותר ללמוד משפטים.
זה לא מתאים לי. אני לא אומרת שלא אלמד לימודים אקדמיים, אבל בטוח שזה לא יהיה משפטים. מה זה יהיה? אני עוד לא יודעת. תנו לי לנקות קצת את הראש ואחר כך אני אחליט".
כאשר אמא של רווית קראה את המייל היא פרצה בבכי. " מה עשינו לא נכון? מה אפשר לעשות עכשיו?" היא יבבה .    הסבירו ופרטו באמצעות 3 תיאוריות למידה כיצד רכשה רווית את האמונה כי היא מתאימה להיות עורכת דין, ושזה מה שהיא רוצה לעשות כשתגדל . (30 נקודות) הסבירו באמצעות מה שלמדתם בנושא תפיסת העצמי ודימוי עצמי את דבריה של רווית: "כשאני אהיה גדולה, אני מבטיחה לכם שאעשה את זה יותר טוב". (20 נקודות) באמצעות  תאוריית "האני במראה", הסבירו כיצד הפנימה רווית את רצון הוריה עד כדי כך שהיה לה ברור שכשתגדל תהיה עורכת דין.  (20 נקודות) כיצד ניתן להסביר את יחסי רווית וחברותיה באמצעות חלון גוהרי? .(10 נקודות).
א. הסבירו באמצעות התאוריה על מרכיבי האשיות על פי פרויד  את החלטתה של רווית לוותר על לימודי משפטים. (10 נקודות) ב. בחרו מושג נוסף מתחום הסוציאליזציה והסבירו את החלטתה. (10 נקודות)                                                                                                        בהצלחה! העבודה לא כוללת ביבליוגרפיה