דימוי האישה בפרסומות לשעונים

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 10474
מספר מקורות 27

תקציר העבודה

מבוא: הפרסומות סובבות אותנו בכל מקום: ברחוב, בבית, באוטובוס, הן חלק מאיתנו וחלק בלתי נפרד מחיינו. בהפקתם של פרסומות ידע, מאמצים ואמצעים מגוונים ורבים מושקעים על מנת שיהיו משכנעות, מוצלחות ומושכות יותר מהפרסומות של המתחרים.
מעבר למתן מידע, מאפייני הפרסומות המודרניות מראים, שלא תמיד בדרך נאותה, הן מנסות להשיג את יעדיהן תוך ניצול חולשות הצרכנים, כי אף ארגון לא יכול להרשות לעצמו ולא מעוניין להישאר מאחור בעידן של אגרסיביות ותחרותיות בעולם הפרסום.
בעולם התוכן של אמצעי התקשורת הפרסומת מהווה מרכיב נכבד ומרכזי, הן בשל היותה מראה של החברה, שכן ע"י שימוש בקודים נורמטיביים המוכלים בה, היא מדברת אל החברה והן בשל מרכזיותה הכלכלית. נראה כי הפרסומות בסטאטוס זה מסוגלות לשנות הרגלים בהתנהגות ובמחשבה, ליצור תדמיות ולהכתיב נורמות חברתיות ואם לא כך, הן משתדלות לנסות להשתלב במערכת נורמה קיימת, להתמודד עמה ולהטות אותה לכיוון צריכת שירות או מוצר מסוים.
בנוסף, הגורם המרכזי להתפתחות המגדרית, שבתקופה המודרנית גוברת השפעתו על התנהגות החברה בהתאם לנורמה של המגדר, הוא הפרסום – גורם חברות בולט בימינו.
אמצעי התקשורת גדושים בפרסומות המכוונות להעביר מסרים מהירים, ברורים ומובנים לקהל היעד תוך מגבלותיהן במרחב ובזמן לעידוד מכירת המוצר שאותו מייצגות, כאשר יחד עם זאת הן גם מוכרות את האידיאולוגיה של התרבות המערבית כמו יצירת דימויי האישה. אמצעי התקשורת מהווים סוכני סוציאליזציה מרכזיים המלמדים על היחסים בין המגדרים השונים, בין היתר ע"י הצגת מודלים סטריאוטיפים המובילים לחיקויים, חיזוקם ומשפיעים על השקפות החברה. אין עוררין כי התקשורת מכניסה שינויים לתוך החברה ומעצבת אותה ומכאן נובעת חשיבות אופן הצגת האישה בה.
בעבודה זו אבחן כיצד המין הנשי מוצג בפרסומות לשעונים, מדוע מוצג כך ואילו דימויים והשלכות חברתיות ייצוג זה גורם? בחרתי בייצוג המין הנשי והתמקדתי דווקא בפרסומות לשעונים, עקב האבסורד של הצגת גוף אישה בפרסומות מסוג זה משום שאין שום קשר בין השניים ודווקא במצב כמו זה עדין יש שימוש בדוגמניות המוצגות בסיטואציות בוטות הקשורות לסקס כדרך לעניין את הקוראים במוצר.
 אראה במהלך עבודתי שלמרות השינוי שחל בחברה בשנים האחרונות, עדין למפרסמים יש שתי טקטיקות מכירה וקידום עיקריות גם בפרסום מוצר כמו שעון שמשמש לבדיקת הזמן ואין לו נגיעה במיניות האישה:
הצגת אישה בפרסומת באופן לגיטימי בדימוי של אובייקט מיני וסקסי אשר מקומה הוא לשמש כחפץ, כבובה כדי למשוך את תשומת לב הקוראים לפרסומת של השעון המפורסם.
השימוש באישה ודימויה המיני כדי לשכנע את הקוראים ששימוש בשעון המפורסם הוא שגורם למשתמשת בו דימוי דומה ומפתה למשיכת המין השני, וכל זאת כדי למשוך  תשומת לב למוצר.
כרקע אעיין במחקרים העוסקים במגדר, פמיניזם והשפעותיהם החברתיות, אמשיך במחקרים העוסקים באידיאל הנשיות בחברה, ייצוג והופעת האישה בפרסום, ההשלכות לגבי דימויים הנוצרים לנשים והשימושים לכך בעולם הפרסום.
אדגום 20 פרסומות לשעונים עם הופעת דוגמניות ולסיום אגיע למסקנות כיצד הן מוצגות ומה ההשפעה בחברה המודרנית של ייצוג גופן של נשים, באופנים בהן מוצגות בפרסומות.
תוכן עניינים

1 .            מבוא –..3

2 .            סקירה ספרותית
2 .1.               מהו מגדר ופמיניזם 5
2 .2.               אמצעי התקשורת והקשר להבנית המציאות–9

3 .            הצגת הנשים בפרסום .13

4 .            שיטת המחקר –..21
5.            ניתוח סמיוטי של פרסומות -…23

6 .            דיון –.34
7.            סיכום -..36

8 .            ביבליוגרפיה –..38
העבודה לא כוללת נספחים