סימנריון מלחמת איראן עיראק

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 11079
מספר מקורות 25

תקציר העבודה

המחלקה למדעי המדינה נושא העבודה: גורמי השפעה חיצוניים שהביאו לסיום מלחמת איראן – עיראק תוכן עניינים
1.       מבוא –עמ'
2 – 4
2 .       רקע תיאורטי –…עמ' 5 – 10
3 .       רקע
היסטורי –…עמ'
1 1 – 14
4 .       מלחמת איראן-עיראק –
4 .1.    סיבות לפרוץ המלחמה, ומטרות הצדדים –..עמ'
1 5 – 19
4 .2.    מהלכים מרכזיים במלחמה .עמ' 20 – 23
5.       אינטרסים והשפעת גורמי חוץ על סיום המלחמה 5.1.    המעצמות – ארצות הברית וברית המועצות -…עמ' 24 –  27
5.2.    מדינות האזור -עמ'
2 8 – 29
5.3.    האו"ם וגורמים בינלאומיים עמ'
3 0 – 31
6 .       מאפייני סיום המלחמה עמ'
3 2 – 35
7.       סיכום ומסקנות –עמ'
3 6 – 37
8 .      רשימה ביבליוגרפית …עמ'
3 8 – 39
9.      נספחים – ..עמ'
4 0 -42
מבוא
1979 היוותה שנה דרמטית ברחבי העולם. בראש וראשונה ניתן לסמנה כתחילת שקיעתה של המעצמה הסובייטית בעיקר בגין כניסתה למלחמה ארוכה ועקובה מדם באפגניסטן. לעניינינו בעבודה זו מדובר על שינוי רדיקאלי במשטר האיראני ומעבר ממשטר מלוכני ופרו מערבי, למשטר דתי פונדמנטלי – רפובליקה אסלאמית והחלפת השלטון  מהיסוד. השינוי הדרמטי באיראן  התרחש במקביל לתפיסת השלטון בפועל על ידי  סדאם חוסיין בעיראק – אף זאת במהלך 1979 – לאחר עשור שבו היה סגן נשיא, על אף שבפועל החזיק במוסרות השלטון מאחורי הקלעים.
העיראקים ובראשם סדאם חוסיין נחרדו מהמשטר האיראני החדש מכיוון שזה חרת על דגלו ייצוא המהפכה השיעית ובאופן טבעי ייצוא המהפכה לעיראק המונה רוב שיעי של 55%, מהווה איום קיומי עליה. בנוסף ההסכם שנחתם ב-1975 בין אירן ועיראק, המכיר בריבונות איראן על חלקו המזרחי של השאט אל ערב ומבטיח שקט לעיראק מצידה של איראן עמד בפני התפוררות (ברעם וזיידל, 1992, עמ' 35 – 58). נוסיף תפיסתו של סדאם חוסיין שבכוחו להכריע את איראן במלחמה קצרה על רקע עוצמתה הצבאית של עיראק, (אבוריש, 2000, עמ' 156 – 164).
כל זאת הביא באופן "מחויב המציאות" להתפרצותה של מלחמת איראן עיראק.
ואולם למגינת ליבם של העיראקים ושל האיראנים מלחמה זו התמשכה למעלה מ-8 שנים וגבתה קורבנות עצומים בנפש משתי הצדדים. יתר על כן, מלחמה זו הסתיימה בלא הכרעה ברורה וחד משמעית והשאירה את האזור במצב של סטטוס קוו. הדבר לא הפריע לאותו סדאם לצאת למלחמה נוספת נגד כווית ולהסתבך בתגובה  מערבית בינלאומית קשה בתחילת 1991 ולאחר מכן גם בשנת 2003 עד ללכידתו, שפיטתו והוצאתו להורג על ידי בני עמו שלו בסוף 2006.
שאלת המחקר מי היו הגורמים החיצוניים אשר השפיעו על החלטות עיראק ואיראן לסיים את המלחמה ב-1988 ומה הייתה השפעתם?
שאלות משנה האם גורמי החוץ היו דומיננטיים בהחלטת השחקנים היריבים להפסיק את המלחמה? האם גורמי החוץ יכלו להביא לתום המלחמה בשלבים מוקדמים יותר? השערת המחקר אנו נטען שהמעצמות שהיוו עמוד תווך במערכת הדו קוטבית, ארצות הברית וברית המועצות, היו אמביוולנטיות באשר ליחסן לשתי המדינות הנלחמות (השחקנים הישירים). ולכן ככל שעמדותיהן ואינטרסיהן של מעצמות העל לא היו ברורים וחד משמעיים בנוגע למלחמה, כך השפעתן על סיומה היה מועט.
הגדרת והבהרת מושגים מעצמות העל – בתקופת המלחמה הקרה, המערכת הבינלאומית הייתה דו-קוטבית כאשר מצד אחד עמדה ארצות הברית בראש גוש מדינות המערב ומנגד ברית המועצות וגרורותיה הקומוניסטיות. עלינו לזכור שהחל משנת 1985 עם עליית מיכאיל גורבצ'וב לשלטון החלה ברית המועצות בדעיכתה עד לקריסתה והתפרקותה בסוף 1991 ל-15 מדינות.
שחקנים יריבים – השחקנים במלחמה זו הינן שתי מדינות ריבוניות. מצד אחד עיראק שנשלטה על ידי הבעת' ובראשה עמד החל מאמצע 1979 סדאם חוסיין. סדאם שהיה החל מ-1969 סגן הנשיא ובעל העוצמה המשמעותית במדינה, החליף את הנשיא אחמד בכר. השחקן המדינתי השני, איראן שנשלטה החל מתחילת 1979 על ידי המשטר המהפכני של האייטולות, משטר דתי קיצוני (שיעי), בעל אסטרטגיה התפשטותית ורוויזיוניסטית.
אינטרסים – מעצמות העל, ככאלו, מעוניינות שכל פעולה בפוליטיקה העולמית תשתלב עם דעתן ותענה על האינטרס הרלוונטי. בין אם מדובר באינטרס קיומי, חיוני או אחר.
מטרת המחקר בחינת אופן סיום מלחמת איראן עיראק שנמשכה 8 שנים והשלכותיה לעתיד. האם וכיצד הצליחו להשפיע המעצמות וארגונים בינלאומיים על המדינות הלוחמות? ננסה לבחון מדוע לא עלה בידי המעצמות והאו"ם להביא לסיום המלחמה זמן רב בטרם הסתיימה בפועל! בשולי העבודה ננסה למצוא היבטים רציונאליים בהתנהגות המדינות הלוחמות ומכאן להשליך על מעשיהן היום, בעיקר לגבי איראן שיטת המחקר נבצע ניתוח תוכן איכותי  של מהלכי השחקנים, החלטות עיקריות שהביאו לסיום המלחמה באמצעות ספרות שנכתבה אודות המלחמה וכן החלטות שונות שנתקבלו בענין. המחקר יבדוק את החלטות "השחקנים" המרכזיים בקונטקסט הכללי של היחסים הבינלאומיים.
המחקר יכלול ויציג מספר פרקים: נקדים ונציג היבטים תיאורטיים כפי שנלמדו בקורס זה וכן כפי שמוצעים בספרות המחקרית על ידי מספר חוקרים. לאחר מכן נציג הרקע ההיסטורי הנוגע לסכסוך בין איראן לעיראק ונסה למצוא ההקשר לפתיחת המלחמה. נמשיך בסקירת מטרות המלחמה של המדינות עם הכנסן למלחמה. נבחן את תגובת מדינות האזור, המעצמות ולבסוף את מעורבות האו"ם וארגונים אזוריים ובינלאומיים בניסיון להביא להפסקתה. בסופו של דבר ננתח את מאפייני סיום המלחמה ונעמוד על המסקנות הנובעות מניתוח זה.