טיפול בבעיות קשב וריכוז

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2006
מספר מילים 3511
מספר מקורות 10

תקציר העבודה

מבוא:
עבודה זו עוסקת בדרכי הטיפול בילדים הלוקים בהפרעת קשב וריכוז, ADHD.
ADHD הינה ליקוי התפתחותי בשליטה עצמית והיא אחת ההפרעות השכיחות ביותר בתחום הנוירולוגיה והפסיכולוגיה של הילד. התופעה קיימת אצל 3% – 5% מהילדים בגילאי בית הספר ונפוצה פי 3 אצל בנים לעומת בנות. לליקוי זה ישנן השלכות על עתידם הרגשי, ההתנהגותי והאקדמי של הילדים הלוקים בה.
הפרעה זו מורכבת  ממספר מרכיבים:
·         ליקוי בקשב – ילדים אלו מתקשים בכיתה בריכוז לטווח ארוך בנושא הנלמד. כל גירוי חיצוני אחר מסב את תשומת ליבם מהנושא. לכן ישנו גם קושי בארגון, הם אינם מסיימים פרויקטים או שוכחים ציוד. לעומת זאת הם מסוגלים להתרכז במטלה שהם אוהבים מאוד למשך שעות.
·         פעילות יתר – שילוב של פעילות יתר והפרעה לסביבה באותו הזמן. הילדים הסובלים מכך מפריעים בגן, בבית הספר ובבית. הם מלווים באי שקט פסיכו-מוטורי, הם קמים, יושבים, רצים, רבים ונמצאים בעימות מתמיד עם המבוגרים בסביבתם.
·         אימפולסיביות – קושי לשלוט בדחפים. ילדים אלו מתקשים להיכנס למסגרת חוקית של משחק או לחכות לתורם לשחק, הם מתפרצים לתוך דברי האחר ועוברים בתכיפות מפעילות אחת לשנייה.
(בארקלי, 2003; גילברט, דופול וקונור, 2002; לופי, 2002; פאולר, 1994).
ללוקים בADHD  עלולה להתלוות תגובה רגשית בעייתית  שיכולה לנבוע ב – 3 מישורים:
1. בבית: ילדים אלו מתנהגים באי שקט כבר מהגיל הרך. הם מעוררים תגובות הסתייגות       וריחוק מסוים אצל ההורים בעיקר אצל האם, הרואה בהתנהגותם כשלון מסוים שלה.        ריחוק זה נמשך שנים רבות מאוחר יותר ובעקבותיו בעתיד ייתכנו קשיים בין אישיים.
2. בבית הספר: ילדים אלו מפריעים למורים וכתוצאה מכך מגיעים המורים לעמדות     התנגדות כלפיהם.
הילדים מנותבים לעמדות כשלון ותסכול לעומת הילדים האחרים        בכיתה.
3. בחברה: במקרה זה ניכרת דחייה חברתית, הם אינם אהודים ומרוחקים ממשחקים       ומתפקידים בחברה. מבחינה אקדמית נוצר "מעגל קסמים": השגיות מוכה, דחייה ותסכול, ירידה בערך העצמי והשגיות נמוכה יותר (סופר, 2003; פאולר, 1994).
מטרת העבודה היא לבדוק מהם דרכי הטיפול השונות בהפרעת קשב וריכוז והיא כוללת שלושה פרקים:
הפרק הראשון עוסק בטיפולים הפסיכולוגיים הדידקטיים והקוגניטיביים בהפרעת קשב וריכוז, בהדרכת ההורים ובית הספר וביצירת סביבה חמה ותומכת סביב הילד הלוקה בהפרעה.
הפרק השני עוסק בטיפול התרופתי על סוגיו השונים, הטיפול בעזרת תרופות מעוררות כמו הריטלין, תרופות אנטי דיכאוניות ותרופות אחרות כמו הקלונידין המועילות בטיפול ב ADHD.
הפרק השלישי עוסק בטיפולים מסוג שונה – טיפולים בתרפיה על כל סוגיה: תרפיה באמצעות משחקים שונים כמו משחקי כדור ומשחקי שולחן; תרפיה באמצעות בעלי חיים שעוסקת בגישה אל הילד דרך בעל החיים; תרפיה באמצעות יצירה ואומנות שמנסה להגיע אל נבכי נפשו של המטופל בדרך של יצירה מחומרים שונים כמו: חימר, צבעים, עץ וכדומה ודרמה תרפיה המאפשרת למטופל להציג סיטואציות שונות מתוך חייו או סיטואציות מאולתרות ובכך ללמוד על עצמו ולהגביר את המודעות העצמית שלו ומתוך כך את דימויו העצמי.
תוכן עניינים:
                                                                                                                                     עמוד פרק 1      מבוא ……-………………………………………………………………………     2
פרק 2      טיפול פסיכולוגי הדידקטי וקוגניטיבי בהפרעות קשב וריכוז…….…      4
פרק 3      הטיפול התרופתי בהפרעות קשב וריכוז   …………………………………     5
                3.1     תרופות מעוררות   ………..……………………………………………     5
                3.2     תרופות אחרות   …………..……………………………………………     6 פרק 4      טיפול בתרפיה …………..…………………………………………………….…     7
                4.1     תרפיה באמצעות משחקים  …………………………………………     7
                4.2     תרפיה באמצעות בעלי חיים …………………………………………     8
                4.3     תרפיה באמצעות אומנות ויצירה   …………………………………    8
                4.4     דרמה תרפיה  …………………………………….………………………    9
פרק 5     סיכום  …..…………………………………………………………………………     10 רשימה ביבליוגרפית  ……….………………………………………………………………     12