השפעה של מגדר על עמדות לגבי גברים שבחרו לעסוק במקצועות נשיים

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 1971
מספר מקורות 8

תקציר העבודה

מדעי החברה והרוח – הפקולטה למדעי ההתנהגות         סטריאוטיפים – השפעה של מגדר על עמדות לגבי גברים שבחרו לעסוק במקצועות נשיים. ההנחיות שניתנו חלק א : הכנת השאלון והעברתו: לאחר אישור המרצה לשאלון והעברתו יזכה חלק זה לניקוד של 10 נק'.
1 .         נושא השאלון – סטריאוטיפים. השאלון צריך להתאים לשאלת המחקר שבחרתם בקורס כתיבה מחקרית (הדרכה ביבליוגרפית).
2.         הכינו שאלון שכולל 10 שאלות שמטרתן לבחון לענות על שאלת המחקר שלכם:
יש לכלול 2 שאלות פתוחות בהתחלה או בסוף השאלון. יש לנסח אותן כך שלא תהייה אפשרות לענות רק ב כן/לא.
8 שאלות סגורות. יש לכלול שאלת השלכה אחת בתוך השאלון ואחריה שאלה ישירה. יש לכלול בשאלות הסגורות 2-3 שאלות הפוכות. יש להשתמש בטבלת תשובות אחת ומוסברת, ולהתייחס לאפשרות של "אפקט ההילה".

3 .         הוסיפו בתחילת השאלון: הקדמה והוראות לנבדק. שאלות דמוגרפיות – חובה לכלול שאלות לגבי מין וגיל. יש להוסיף 1-2 שאלות נוספות בהתאם לשאלת המחקר (למשל: דתיות, מצב משפחתי).
4.         הוסיפו בסוף השאלון בקשה מהנבדק להתייחס לבהירות ההסברים והשאלות, וכתבו בקשה לתת ביקורת מוסברת על אחת מהשאלות בשאלון.
5.         העבירו את השאלון ל 20 נבדקים לפחות, הקפידו על מספר שווה פחות או יותר בין הקבוצות שאתם בודקים ועל מספר שווה פחות או יותר של גברים ונשים בכל קבוצה.
6 .         בסוף ההעברה, בקשו מהנבדקים לתת הערות על ההוראות שהצגתם בפניהם (כתובות ובע"פ), וכן התייחסות ספציפית וביקורתית לאחת מהשאלות שבשאלון. השתדלו לא לקבל הערה כמו – "השאלון מעולה".
חלק ב:
כתיבת העבודה – סה"כ  85 נק' העבודה תהיה בנויה בהתאם לכללי מבנה המחקר האמפירי (מתאמי), לפי החלקים המפורטים:
1 .       מבוא (10 נק' – על השערות המחקר) ·       יש להשתמש במבוא שהכנתם בקורס כתיבה מדעית (הדרכה ביבליוגרפית) – לא יינתן ציון על המבוא.
·       יש לציין שמטרת העבודה לכתוב ולתקף שאלון בנושא סטריאוטיפים. ·      יש לפרט את שאלת המחקר ואת ההשערות. עם זאת, במידה ואין התאמה בין הנושא ושאלת המחקר למבוא  – תרדנה 10 נקודות.
2.         כלים והליך (20 נק') ·      נבדקים (5 נק'): יש לפרט מיהם הנבדקים ששימשו למחקר (איך השגתם אותם? מהם הנתונים שמאפיינים אותם- טווח גיל, חלוקה לפי מין, וכו').
האם ניתן תגמול להשתתפות במחקר?
·      כלים (10 נק'):
יש להסביר את מאפייני כלי המחקר (קרי, השאלון – כמה שאלות פתוחות / סגורות; שאלות השלכה, שאלות הפוכות, שאלות דמוגרפיות, שאלות פתוחות וכיו"ב). מאפייני ההוראות לנבדק וכיצד ניתן הניקוד (סקלת תשובות הנבדק) שיטות לניתוח השאלון (סקלת הבדיקה וכדומה). יש לתת הסבר מפורט לאופן הניתוח של השאלות הפתוחות ולכלול קטגוריות לצינון.
·      הליך העברת השאלון (5 נק') – האם השאלון למילוי עצמי או באמצעות החוקר (המראיין), מהן ההנחיות שניתנו בע"פ לנבדקים וכיו"ב.
3 .         ממצאים (40 נקודות) ·      סכמו את הנתונים שקבלתם בטבלת SPSS [יש לצרף פלט] ·      הפכו תשובות לשאלות הפוכות – בעמודה נפרדת (אין לשנות נתוני מקור). כללו בטבלה את הנתונים של המשתנים הדמוגרפים.  ·      בדקו מהימנות של השאלון באמצעות מבחן עקיבה פנימית – אלפא של קרונבך (גם ידנית וגם ע"י SPSS). הציגו (ב-SPSS) גם מה יהיה ה-אלפא אם הייתם מורידים כל אחת מהשאלות (5 נק'). ·      יש לקבוע את הסולם שלפיו החלטתם לציינן את השאלון, ובהתאם לכך לבנות משתנה של "ציון שאלון". (זכרו שאם אתם מחליטים להשתמש בסולם ליקרט – הסיכום של תוצאות השאלון הוא סכום הנקודות ולא ממוצע). לאחר מכן בדקו ממוצע וסטיית תקן של התוצאה הסופית של "ציון שאלון" (5 נק'). ·      בהתאם להחלטתכם לגבי הצינון של השאלות הפתוחות, יש להוסיף עמודת משתנה לכל שאלה פתוחה (5 נק').
·      בדקו מתאם פירסון/ספירמן של אחת מהשאלות הדמוגרפיות (מסולם רווח או סדר, למשל, גיל; שנות לימוד – רווח; רמת דתיות – סדר) עם התוצאה הסופית של השאלון (5 נק'). ·      הציגו את התוצאה בגרף ובמספרים (5 נק').
·      בדקו מתאם קרמר של אחת מהשאלות הדמוגרפיות (מסולם שמי – למשל, מין, דתי/לא דתי) עם התוצאה הסופית של השאלון (5 נק').
הציגו את התוצאה בגרף ובמספרים (5 נק').
·      חלקו את התוצאות ל 2 קבוצות בהתאם לאחת מהשאלות הדמוגרפיות (למשל, מין) ובדקו ממוצע וסטיית תקן בכל קבוצה. הציגו את התוצאה בגרף ובמספרים (5 נק').
4.         דיון ומסקנות (10 נק') ·      התייחסות לתוצאות באופן כללי – האם השערות המחקר אוששו או נדחו, במלואן או בחלקם. ·      התייחסות לשאלון: הציגו את מסקנותיכם מהערות הנבדקים לשאלון, התייחסות למהימנות השאלון וכן התייחסות לתוצאות העיבוד של הנתונים: הסבירו עד כמה השאלון שכתבתם מהימן? האם יש שאלות בעייתיות, ואיך הייתם משפרים את השאלון?
(התייחסו גם לסטטיסטיקה וגם והתייחסות הנבדקים). ·      מה משמעות המתאם שקבלתם והאם הוא אמין סטטיסטית (אין חריגים שתורמים למתאם). ·      התייחסו להבדלים שקבלתם (או לא קבלתם) בין 2 הקבוצות שבדקתם. ·      האם לדעתכם לתוצאות יש משמעות סטטיסטית (התייחס לפיזור של התוצאות). ·      מה מסקנותיכם הכלליות ואיך הייתם משפרים את הבדיקה? האם ואיך הייתם משפרים את ההוראות לנבדק?
·      הציעו הצעות למחקר המשך שמבוסס על מסקנותיכם. 5.         ביבליוגרפיה (5 נק') יש להקפיד על רישום ביבליוגרפיה מדויקת ונכונה ע"פ הכללים שנלמדו בקורס כתיבה מדעית.
חלק ג:
מאפייני ההגשה (5 נק')
1 .       יש להגיש עבודה מודפסת בעלת המאפיינים הבאים: רווח שוליים 2 ס"מ לכל הכיוונים. פונט אריאל (גודל 11) או דויד (12). רווח של שורה וחצי בין השורות. יש לציין מספרי עמודים. יש להגיש עבודה עם דף שער הכולל שמות ותעודות זהות, וכן נושא העבודה, תאריך הגשה, שם הקורס ושם המרצה.
2 .       יש לצרף לעבודה:
את כל השאלונים שהועברו.   החומר הכתוב יוגש גם בדיסקט. תדפיס של התוצאות (פלט ) וסינטקס (רשימת פקודות) והנתונים  ב-.SPSS (מי שרוצה את הנתונים האלו בהצלחה!! שאלת המחקר: האם קיים קשר בין מגדר לבין עמדות לגבי גברים שבחרו לעסוק במקצועות נשיים? מטרת המחקר:
לבחון את עמדות האוכלוסייה על פי מגדר, לגבי חלוקת תפקידי הגברים בחברה. כיצד החברה מתייחסת לגברים העובדים בעבודות המוגדרות "נשיות"? האם יש הבדל מגדרי, בהתייחסותה של החברה לגברים בעבודותיהם?   השערת המחקר: החברה תתקשה להבין מדוע גבר יפנה לתפקיד שאינו מסורתי, נשים יגלו יותר אמפטיה כלפי גברים שבחרו במקצועות נשיים מגברים במדגם. מטרת העבודה היא לכתוב ולתקף שאלון בנושא סטריאוטיפים. סטריאוטיפים הינם דימויי סטאטוס, המורכבים מסטאטוסים ומתכונות אופי ומופנים כלפי קטגוריה חברתית, בדרך כלל על בסיס אתני או מגדרי. סטריאוטיפים מהווים תוצר של סיווג אנשים לקטגוריות על פי מין, מוצא, גיל ותכונות אחרות בתהליך הנקרא "קטגוריזציה חברתית" (Social Categorization), סיווג המאפשר להשתמש בניסיון שנצבר בעבר על מנת לגבש רושם ראשוני על אדם במהירות גדולה יותר. סטריאוטיפים ודעות קדומות מהווים שני פנים לתופעה אחת שעיקרה הגדרה, סיווג ושפיטה של אנשים על בסיס קטגוריזציה חברתית. סטריאוטיפים יכולים להשתנות בחלוף השנים, בעיקר בשל שינוי במערך היחסים בין הקבוצות השונות. עם זאת, ניתן להניח כי ככל שמספר הממדים המבחינים בין קבוצות בקונפליקט גבוה יותר, הסיכוי לשכך את היריבות ביניהן קטן-