ניתוח אתר אינטרנט "רשות הטבע והגנים", השוואתו למתחרים והצעות לשנויים

תקציר העבודה

תקציר "רשות הטבע והגנים" הוקמה בשנת 1998 ע"י איחוד של שתי רשויות שפעלו בנפרד.
הרשות היא גוף ממשלתי. הארגון עוסק בשמירה אל החי, צומח וקרקע ובתחזוקה של 61
אתרים לצרכי נופש הציבור. בנוסף לארגון קיים אתר האינטרנט, משמש ככלי שיווקי והסברתי – פרסום מפורט של אירועים באתרים , אטרקציות חדשות וכו' . מטרת פרויקט זה היא לבחון את מידת האטרקטיביות של האתר ביחס למתחרים וקידום האתר כדי להגדיל את מעגל  הלקוחות ואת נפח העסקאות המבוצעות באתר. בתחילה נציג את אתר האינטרנט ונבהיר את הבעיות,  לאחר מכן נציג את המודלים בהם נעזרנו במטרה לאתר את מוקד הבעיה תוך כדי  התייחסות למתחרים ולבסוף נעלה מספר הצעות לשיפור המצב הקיים.
אתר האינטרנט הוקם בשנת
2 002. האתר נבנה בטכנולוגיה מודרנית , אך השימוש בטכנולוגיה זו לא מנוצל באופן מרבי. האתר איננו עונה לצרכים של הגולשים ואיננו אטרקטיבי מבחינת התוכן , ומבחינת העיצוב והאינטראקטיביות (אין שימוש בדוא"ל) עם הגולשים באתר, כמו כן המודעות על קיומו של האתר נמוכה (66% לא מודעים לקיום אתר האינטרנט). עקב כך, נפח העסקאות המבוצע באתר נמוך (רכישת מנויים במסגרת אתר האינטרנט עומד בממוצע על 6 מנויים חדשים ביום). בנוסף לכך, אין מעקב סטטיסטי אודות הפופולאריות של האתר וניתוח התנועה של הגולשים באתר. על מנת לאתר את מקור הבעיה , נקטנו במספר שלבים עיקריים. בתחילה ביצענו ראיונות אישיים לבעלי התפקידים בארגון וללקוחות של הארגון במטרה להכיר את הבעיות של אתר האינטרנט ואת המערך השיווקי הקיים בארגון .לאחר מכן אספנו נתונים ממקורות שונים העוסקים בתחום שיווק ואינטרנט,שסייע לנו לנתח את האתר ולהשוותו למתחרים, בהמשך ניתחנו את כל המידע באמצעות מודלים שיווקים :מודל חמשת כוחות של    .SWOT פורטר, תמהיל השיווק וניתוח  מסקנתנו העיקרית : יש לשדרג את האתר באופן כזה שיהיה מותאם לצרכים  הספציפיים של הגולשים (פרסונוליזציה) וכמו כן יש לשווק אותו בצורה אגרסיבית . מומלץ להוסיף מערכת מידע גיאוגרפית שתאפשר לבצע שאילתות בכדי לאתר אתרים הפיזיים של הרשות שבהם ניתן לבקר לפי אזור גיאוגרפי ומאפיינים שונים שהגולש מעוניין ,עלות מערכת כ- 1 מיליון ש"ח. בנוסף לכך מומלץ להגדיל את היקף השירותים במסגרת האתר ואף לשפר אותם ובהם קבוצת דיון אשר מאפשרת קבלת או מסירת משובים של הגולשים אודות התרשמותם מהביקורים באתרים הפיזיים  . בנוסף לכך מומלץ לפרסם  את  האתר  באמצעי תקשורת שיווקית התקציב בהיקף של 1.8 מיליון ש"ח. לצורך הבקרה של ההמלצות , מומלץ להשתמש בניתוח תנועות   ושל דירוג האתר וטופס משוב.ROIהאתר ובמדדים של     לסיכום, מפרויקט זה עולה כי על מנת להגדיל את חוג הלקוחות של הרשות באמצעות  האתר, יש לבצע שינויים     הן מבחינת תוכן האתר ועיצוב הממשק ואינטראקטיביות והן מבחינת המאמצים השיווקים ובקרת האתר. במידה    והרשות תאמץ את המלצותינו, ניתן יהיה להגדיל את רמת האטרקטיביות של אתר האינטרנט. כפועל יוצא            ממהלך זה ניתן יהיה  להגדיל את הקף הלקוחות ברשות ואף להגדיל את נפח העסקאות המבוצע באתר              האינטרנט.
                              מילון מונחים  html – שפת תכנות שמשתמשים בה לרוב לצורך הכנסת תכנים אינטראקטיביים לדפי  Java Script – כלל פעילויות השיווק של החברה שלא דרך האינטרנט   Offline   שיווק פלאש (flash) – היא אחת הטכנולוגיות שהתפתחו בשנים האחרונות, הן להמחשת תנועה על מחשב מקומי והן לשילוב בדפי אינטרנט. ניתן בעזרתה ליצור אנימציות הכוללות תנועה וקול.
באנר – הוא "שלט החוצות של האינטרנט", רצועת פרסום המופיעה לאורכם ולרוחבם של דפי האינטרנט.
 (HyperText Markup Language) HTML-היא שפת סימון ליצירה ועיצוב עמודי אינטרנט פשוט. HTML היא כיום תקן ברשת   האינטרנט, וחוקיה מוגדרים על ידי  ארגון  תקינה בינלאומי.
PHP – לשפת PHP יש מפרש (Interpreter) המותקן בשרת האינטרנט, ותפקידו להריץ תסריטים (Scripts) ב-PHP, תוך שימוש במשאבים של מחשב השרת (למשל: מערכת הקבצים ובסיסי נתונים). באמצעות PHP ניתן ליצור דפי Web דינאמיים (אתרים דינאמיים) בשילוב נתונים מבסיסי נתונים, ולטפל בטפסים ובמידע שנשלחים מהגולשים (clients). התפקיד של PHP הוא לנתח את המידע וליצור פלט בהתאם.
SSL (Secure Socket Layer) הוא פיתוח של חברת Netscape, ומאפשר העברה בטוחה אינטראקטיבית בין שרת ללקוח באינטרנט. SSL מיועד לשימוש להעברה בטוחה של כל סוגי המידע. באופן זה ניתן לאבטח כל תקשורת שהיא בין שתי כתובות באינטרנט.   – דירוג התנועה העוברת דרך האתר Traffic Rank תוכן עניינים
תקציר …………………………………………………………………………………….…. 3
מילון מונחים …………………………………………………………………………….…… 4
         1 . מבוא
…………………………………………………………………………-…7
רקע
………………………………………………………………………………………-.8
שיווק ותיירות …………………………………………………………………………….……8  קהל היעד –…9
 מתחרים …………………………………………………………………………………-.9
תיאור מצב קיים …………………………………………………………………………-….10 בעיות ..11
מטרות הפרויקט …11
מודלים שיווקים –
12
      2 . סקר ספרות –..
13
סוגי אתרים באינטרנט –13
שדרוג אתר האינטרנט –15
ניתוח התנועה -.17
מודלים לשיווק באינטרנט -..19
שירות ..23
מלכ"ר מקוון –  מחקר של מטרות ושימושים של אתר האינטרנט בקרב מלכ"רים בישראל –..
5     סקר של משרד התיירות  -..26
כלים ומודלים -…28           3 . מצב קיים –…32
ניתוח אתר אינטרנט הקיים …
32
מבנה ארגוני -…36
תיאור הבעיות הקיימות   –36
         4. ניתוח נתונים –37
כלי מחקר –…37
ראיונות אישיים -.37
ניתוח שאלון –38
-.41
MARKET WATCHמחקר איכותי   -…41ALEXA.COMו-   COMPETE.COM ניתוח תנוע על פי דירוג של אתרים ניתוח קמפיין "רשות הטבע והגנים" –42
ניתוח לפי מודלים שיווקים -.46
הסביבה העסקית בה פועל הארגון –46
ניתוח על פי מודל 5
כוחות של  פורטר -48
-50 SWOT ניתוח           5. מסקנות והמלצות .52
תמהיל שיווק -…53
תקציב .56
תהליכי בקרה -.57
סיכום ..58
          6. ביבליוגרפיה -…59
           7. נספחים 61             נספח א' –  דפי כניסה לאתרים של "רשות הטבע והגנים" , "קק"ל" , אתר "מפה" "חברה להגנת הטבע" ואתר בתחום נופש בארה"ב ..61                66
ALEXA.COMו-   COMPETE.COM נספח ב' – השוואה ניתוח תנוע על פי דירוג של     נספח ג' –  טבלת פירוט אמצעים של המתחרים -..69
–70Market Watch נספח ד' – מחקר נספח ה' –  ראיון עם מנהלת שיווק של ארגון "רשות הטבע והגנים" –.75
נספח ו' –  ראיון עם ממונה לתחום קהל וקהילה ,ארגון "רשות הטבע והגנים" –…79
נספח ז' –  ראיון עם מנכ"ל  ארגון "רשות הטבע והגנים" –.82
נספח ח' – מכתב  מחברת קומפיוקול –  מובילה בישראל בפיתוח אסטרטגיה שיווקית באינטרנט…83
נספח ט' – ניתוח מחקר שבוצע בכניסות לאתרים של "רשות הטבע והגנים" ע"י סטודנטיות–85
נספח י' – הצעות למכירת מנויים וכרטיסים באמצעית האתר -.91
נספח יא – הצעה לבקרת האתר לאחר שינויים – טופס משוב לאתר –.91
נספח יב' – הצעת לביצוע פרסונליזציה ע"י שאילתה ..93
פוסטר ..94
מצגת …95