ניתוח סיקוונס הסיום מתוך "דוני דארקו"

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2004
מספר מילים 3023
מספר מקורות 1

תקציר העבודה

ניתוח סיקוונס הסיום מתוך "דוני דארקו" (2001) ציון: 100
1 . ניתוח המיז-אנ-סצינה, הפסקול, הנרטיב ומיקום הסיקוונס בתוך מכלול הסרט
2 . ניתוח מורחב של המשמעות התמאטית והנרטיבית של הסיקוונס בעזרת אמצעי המבע השונים תאריך הגשה: 1.8.04
"It was as though this plan had been with him all his life, pondered through the seasons, now in his fifteenth year crystallized with the pain of puberty." (Graham Greene, The Destructors) תקציר העלילה דוני דארקו הוא נער מתבגר שחי בפרבר אמריקאי של סוף שנות השמונים. דוני הוא נער מבריק אך בעייתי, שרואה דברים שאנשים אחרים אינם מסוגלים לראות ולהבין. הוריו, אחיותיו והפסיכיאטרית שלו חושבים שהוא סכיזופרן, בעיקר לאחר שהוא פוגש יום אחד בפראנק, ארנב ענק ומעוות, שמציל את חייו ומשנה אותם.
פראנק נכנס אל תוך חייו של דוני ומספר לו שהגיע מן העתיד, ומזהיר אותו שהעולם עומד להיגמר בסופו של אותו חודש, בתום זמן ידוע מראש. בהוראותיו של פראנק, מבצע דוני סדרת מעשי הרס שמשנים את עולמו של דוני וחושפים פרטים מזעזעים על סביבתו. כך, למשל, מתוודע דוני לנערה החדשה בביה"ס- גרטשן, ונוצר ביניהם קשר מיוחד. עד מהרה מבין דוני כי הוא אינו הוזה כלל, וכי הארנב הענק המבשר לו על סופו של העולם בעוד ימים ספורים, אכן נוסע בזמן. עם ההבנה הזו, ובעזרתו של פרופ' קנת' מוניטוף, מחליט דוני לחקור את אפשרות המסע בזמן. הוא מגיע למסקנה שעם ההשלמה שיש גורל קבוע מראש, הצצה לתוך העתיד והאפשרות לשנותו הינן חלק מאותו גורל. בכדי למנוע את סוף העולם ואת מותה של גרטשן, מחליט דוני להפוך את הקערה על פיה, ולשנות את העבר בעצמו. בשעה היעודה לסוף העולם, דוני חוזר לנקודת ההתחלה, לפני פגישתו עם פראנק.
הוא מקריב את חייו ואת היכרותו עם חברתו גרטשן, אך בכך מציל את חייה. ניתוח המיז-אנ-סצינה סיקוונס הסיום נפתח בשוט של אנשי ה-FAA מוציאים את גופתו המכוסה של דוני מהבית, ומסתיים בגרטשן על אופניה, כשלצידה הילד של השכנים, מנופף בידו לרוז דארקו, אימו של דוני-.