ניתוח מקרה פייסבוק בתקשורת שיווקית

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 3520
מספר מקורות 10

תקציר העבודה

כמשקיעות רקע כללי האתר פייסבוק הוקם כאשר הסטודנט מרק צוקרברג, החליט לייעל את הקשרים ולהקל על הסטודנטים בהארוורד, שם למד, ליצור קשר האחד עם השני, ולמעשה לחבר רשתית את הסטודנטים באוניברסיטת הארווארד. פייסבוק נפתח לשימוש הסטודנטים בהארוורד ב 4/2/2004.
לאחר שהצליח בקרב הסטודנטים שם, תוך פרק זמן קצר נפתח לשימושם של סטודנטים באוניברסיטאות נוספות בארה"ב ולאחר מכן גם בקנדה, כאשר בד בבד נפתחה הרשת גם לתלמידי תיכון.
ב 11/9/2006 נפתחה הרשת לרישום ע"י כל סיומת דואר אלקטרוני (עד אז היה ניתן להרשם רק עם סיומת דואר אלקטרוני של  "edu", המוכיחה שייכות למוסד אקדמי).
נכון ליולי 2007, באתר יש כ- 34 מיליון משתמשים רשומים ופעילים, וזהו האתר המוביל בארה"ב מבחינת כמות התמונות בו.
נכון לנובמבר 2007, כ- 185 אלף ישראלים, רשומים ופעילים באתר. בנוסף, בנובמבר 2007 מייקרוסופט רכשה 1.6% ממניות פייסבוק תמורת 246
מיליון דולר, כלומר, שווי החברה על פי מייקרוסופט הינו 15.4 מיליארד דולר (תוך 3
וחצי שנים מהקמתה!!!).
לאתר התפתחו, ואף בישראל, שימושים נוספים כאשר אפילו פוליטיקאים ישראלים, כדוגמת ח"כ ישראל חסון, פתחו דף אישי בפייסבוק.
העניין מעלה תהיות באשר להמשך השימושים באתר על ידי המשתמשים הממוצעים (אשר מאופיינים כרווקים בני 22-27), כאשר האתר לאט לאט מוסט ממטרת הקמתו הראשונית, והסיבה שבגינה נרשם אליו המשתמש הממוצע מלכתחילה, לעבר מטרות נוספות וכפי שנפרט בהרחבה בעבודה זו, מטרות שיווקיות יחודיות אמנם, אך אגרסיביות למדי וכן איסוף מידע אודות הצרכן על ידי החברות המסחריות המשתמשות אתר למטרות פירסום ושיווק.
הפן הייחודי של פייסבוק לעומת חברהמוצר אחר עוד בטרם נתחיל לבחון את היבט התיקשורת השיווקית עלינו לעמוד על נקודה חשובה שתלווה אותנו לכל אורך העבודה. פייסבוק החל כאמור, כרשת שנועדה לקשר סטודנטים בהארוורד, כלומר הוקמה בכדי לשרת מטרות חברתיותלימודיות של סטודנטים, ולא בשום הקשר מסחרי או לשם הפקת רווח כלשהו.
כאשר הסטודנט מרק צוקרברג הקים את הרשת הזו מהסיבות הרשומות מעלה, כלל לא עלה במוחו (או לפחות כך הוא טוען), העניין הכספי רווחי שכן לפייסבוק מבחינתו הייתה מטרה ברורה.
גם "שיווק" האתר, לא היה מבחינתו דבר מה מהותי שכן הכל החל מכך שהוא הפיץ אותו לחבריו באוניברסיטה. הפצתו המהירה אף מחוץ לגבולות הקמפוס של צוקרברג, היא עניין אחר, שממש לא עלה בדעתו מלכתחילה (ובוודאי שלא ציפה להשתלשלות העניינים הבלתי תאומן שקרתה בשלוש וחצי השנים שלאחר מכן). סיכומו של דבר, להבדיל ממוצר אחר או חברה אחרת, שיכולנו לבחור ולהתמקד בעבודה זו, ולמעשה להבדיל מרוב רובן של החברות הקיימות, מטרתה של פייסבוק לא היה כלל ליצור רווח כלכלי או לשווק מוצר לצורך רווח. כמובן שכיום, כאשר פייסבוק היא כבר חברה שנקנתה בחלקה על ידי מייקרוסופט בשווי שוק עצום, הדברים כבר נראים אחרת, ופייסבוק אינה רק מוצר, אלא כלי שיווקי ולמעשה בסיס אם ותשתית יעילה וחסרת תקדים מאין כמוה לכלים שיווקים. ולענייננו, כלי מדהים של תיקשורת שיווקית אשר פורץ ויפרוץ תחומי תקשורת שיווקית חדשים ורעיונות פירסומיים ושיווקיים שטרם נראו בעבר.
על כל ההיבטים הללו, ועל החשש מהתגובה הצפויה של המשתמשים אשר התחברו לרשת מלכתחילה למטרה חברתית וכעת "יופגזו" בטכניקות שיווק אגרסיביות אשר יפלשו ויחטטו בפרטיהם ופרטיותם, תעסוק עבודתנו.
ההשפעה על השוק מרק צוקרברג, מייסד הפייסבוק בן ה-23, –