ניתוח דמות האב בספרות לפי שלושה סיפורים מתקופות שונות- עקדת יצחק, סרוויס צ'כי ופלארד

מקצוע
מילות מפתח , , , , , , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 2489
מספר מקורות 4

תקציר העבודה

עקדת יצחק בחינת הטקסט התנ"כי כספרותי מעניינת אותי ועקדת יצחק הוא בעיני בבחינת סיפור קצר הכתוב להפליא. הסופר המקראי התעלה על עצמו בכותבו את העקדה והוא בונה את הסיטואציה הקשה והמורכבת המתוארת באופן חסר תקדים.
אם עיקרה של ספרות מיתית היא העמדת דגם של חוויה אנושית בסיסית אוניברסאלית הסיפור המקראי לוקח צעד קדימה מבחינה תרבותית ומספר סיפור הנטוע בזמן, מקום ותקופה, סיפור היסטורי שגיבוריו מעמידים מודלים לחיקוי בגלל אנושיותם.
אברהם הוא אב המתבקש על ידי אלוהיו להקריב את בנו ולהוכיח על ידי מעשה זה צייתנות מלאה לאל. אם נתייחס לאל כמטאפורה של התענגות-
פלארד פלארד הוא הסיפור אליו התחברתי ביותר במהלך הלימוד, האינטנסיביות של הסיפור ואופן העברתו על ידי הדובר יוצאות דופן.
פלארד הוא סיפור על מערכת יחסים סימביוטית בין אב ובן, אנו נחשפים למאורעות מנקודת מבטו של הילד שהוא הדובר בסיפור, המספר.
המספר שלנו הוא ילד שאנו נמצאים בעת הקריאה בדיאלוג עם תפיסת המציאות שלו-
סרוויס צ'כי סרוויס צ'כי הוא הסיפור המורכב מבין השלושה מבחינה ספרותית ולכן בחרתי להציג את ניתוחו בהתמקדות על האכספוזיציה, דמות האב ואמצעים אמנותיים בעזרתם אפשר לדעתי להבין את הסיפור ולבאר את מורכבותו.
האכספוזיציה בסיפור ממקמת אותנו במציאות של הבית אליו נכנסנו. התחושה היא של סטטיות, תחושה של צפיפות נוראה ומצוקה. התנועה היחידה היא של הדוד שהיגר לאמריקה ובהעדרותו הותיר אחריו את המזנון הגדול שכמו מוסיף לצפיפות.
המילה בינתיים המופיעה בהקשר לסידור המגורים בדירה היא מילת מפתח- כל מציאות החיים בבית הזה היא "בינתיים", זמן דחוק בו יושבים בני המשפחה ומחכים בינתיים בסטטיות שיקרה משהו, בין זכרונות העבר לצפייה לתנועה עתידית.
הדמות היחידה שפנימיותה מובאת לפנינו כאן היא האב. האב חי בתחושת קיפוח ופער בין היכולות שלו וההגשמה שלהן, בין המציאות בה הוא חי ומה שנהיה מחייו לבין מה שהוא לא רק היה רוצה שיהיה אלא מה שהוא מאמין שהיה צריך להיות. רגשותיו ועמדתו של האב שולטים בבית וקובעים את מצב והלך הרוח שבו-
העבודה מנתחת 3 סיפורים, ללא ביבליוגרפיה וללא אזכור מקורות