מבט היסטורי על הקלאסיקה העברית לילדים

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 1565
מספר מקורות 8

תקציר העבודה

1 ) השתנות הקריטריונים להערכת "טקסט איכותי לילדים":
מבחן הזמן בחרו אחד משני הסעיפים הבאים: א) קראו את הספר שמלת השבת של חנה'לה (יצחק דמיאל, שנות הארבעים בגרסאות שונות, נמצא באתר הקורס). מה סייע לסיפור להצליח בשנות ה-40? מה סייע לו לדעתכם לצלוח את מבחן הזמן ולהמשיך להיחשב טקסט קנוני לילדים גם היום? יש להתייחס למאמרים הרלוונטיים המצויים בסילבוס וליצירות רלוונטיות נוספות.
ב) קראו את בוא אלי פרפר נחמד (פניה ברגשטיין,1945, נמצא באתר הקורס). מה סייע לסיפור להצליח בשנות ה-40? מה סייע לו לדעתכם לצלוח את מבחן הזמן ולהמשיך להיחשב טקסט קנוני לילדים גם היום? יש להתייחס למאמרים הרלוונטיים המצויים בסילבוס, וליצירות רלוונטיות נוספות.
2 ) הכתרת טקסט "רדום" כקלאסיקה והתאמתו לקוראים של היום להלן רשימה של כמה יצירות מכוננות, ששכבו במחסני ההוצאות וראו אור באחרונה "בלבוש חדש" תחת הכותרת "קלאסיקה לילדים".
גולדברג, לאה, 2005. כובע קסמים. תל אביב: ספרית פועלים, הקיבוץ המאוחד.
אלתרמן, נתן, 2001. זה היה בחנוכה. תל אביב:
הקיבוץ המאוחד.
מולודובסקי, קדיה, 1995. פתחו את השער. תל אביב:
הקיבוץ המאוחד.
אתר, תרצה, 2003. האריה שאהב תות. תל אביב:
הקיבוץ המאוחד.
ילן, שטקליס, מרים, 2005. פרח נתתי לנורית. תל אביב: כנרת זמורה ביתן. שלונסקי, אברהם, 2003. אני וטלי בארץ הלמה. תל אביב: ספרית פועלים.
קראו את המאמר המצורף מאת יונה טפר (עורכת ספרי הילדים והנוער ב"הקיבוץ המאוחד") "לבוש חדש לספרי ילדים קלאסיים" (נמצא באתר הקורס).
בחרו ספר אחד מתוך הרשימה ונסו לאתר פתרונות מו"ליים להחייאת הטקסט והתאמתו לילדים של היום. יש להתייחס לעדותה של יונה טפר באשר לשיקוליה-היא כעורכת בעניין זה. אם ניתן, כדאי לאתר את הטקסט כפי שהופיע במקור ולערוך השוואה עם הגרסה החדשה.

3 ) מי לא צלח את מבחן הזמן בחרו אחד משני הסעיפים הבאים: א)  קראו את השיר "בסוכתנו השנה" מאת ש. שלום, שראה אור במקראה לחגים חג לי היום (הוצאת עבר, 1945, נמצא באתר הקורס).
מדוע לדעתכם זכה הטקסט לעניין והצלחה בזמנו? מדוע לא צלח את מבחן הזמן? יש להתייחס למאמרים רלוונטיים וליצירות נוספות שעשויות לשפוך אור על הנושא.
ב) קראו את הסיפור "דוד וגולית" מתוך האסופה מאת ל.קיפניס (1944, נמצא במצגת שבאתר הקורס).
-כיצד הטקסט משרת את צורכי החברה היישובית בארץ-ישראל בשנות הארבעים. (ניתן להתייחס גם למצגת שהוקרנה בכיתה).
-האם לדעתך הסיפור יכול להיקרא כ"טקסט חי" גם היום? נמק/י.
יש להגיש את העבודה במזכירות עד ה 22.8.07 . אורך העבודה לא יעלה על 6 עמודים (בגופן "דוד" 12 וברווח כפול).
בהצלחה וחופשה נעימה!    בית הספר לתקשורת , יצירה וביקורת שם הקורס: מי עמד במבחן הזמן? מבט היסטורי על הקלאסיקה העברית לילדים עבודה מסכמת שם הקורס: מי עמד במבחן הזמן? מבט היסטורי על הקלאסיקה העברית לילדים תאריך : סמסטר ב, תשס"ז
1 .       השתנות הקריטריונים להערכת " טקסט איכותי לילדים ": מבחן הזמן א.      שמלת השבת של חנה'לה מאת יצחק דמיאל הינו ספר שהצליח מאוד בשנות ה-40 ונחשב לספר קנוני גם היום. בתשובה זו אסקור את מספר  הסיבות שהביאו ספר זה להצליח בתקופה בה פורסם וכן לצלוח את מבחן הזמן.
   הספר שמלת השבת של חנה'לה נכתב על ידי הסופר יצחק דמיאל בשנת 1937 . הוא עלה לארץ בתחילת שנות העשרים וכבר בשנות השלושים לימד בסמינר שיין.הוא יצר אגדות שנמכרו בארץ בכמה קבצים.(צימרמן , 1992) . משמע, שהספר שמלת השבת יצא לאור דרך עיתון דבר לילדים היה הסופר מפורסם כבר. עניין זה מעורר עניין מראש בספר ומביא לכך שהוא יצליח כבר בתקופה בה פורסם . חשוב לציין כי בתקופת שנות הארבעים היו הסופרים גיבורי תרבות .הספר הומחז על ידי לאה גולדברג למחזה ונחל הצלחה מסחררת. שנה אחר כך כבר הפך לסיפור עם . בסיפור  זה קיימים אלמנטים של מעשיה קלאסית. הדרך בה הוא מתחיל , המעבר מהחורשה אל היער שהינו מקום אפל ולא מוכר , שימוש מאגי בשמלה שהופכת ללבנה. כמו כן , לסיפור שלפנינו יש סיום טוב ונעים .
הסופר שילב בין הישראליות – ילדה המתגוררת במושב , המפגש עם החיות וכן בין האירופאיות –  זקן שכורה פחם  במכרה השוכן ביער. שילוב זה נגע לקהל הקוראים שכן בשנים אלו הארץ היתה מאוכלסת בעולים ממקומות שונים שמאוד רצו להשתלב וליצור ישראלי חדש.דבר נוסף שהביא את הספר להצליח בתקופה בה פורסם הוא המסר כי הקטנים יכולים להיות חזקים מהגדולים, העניים חזקים מהעשירים והמקופחים חזקים. (חכם , 1994 ). זהו מסר חיובי המעודד קריאה חוזרת ונשנית של הספר. עניין נוסף הוא השבת  המייצגת מחד גיסא  את  הדת והיחסים הבעייתיים עימה ומאידך גיסא ייצוג השבת האלטרנטיבית. הסופר נוגע בסמל טעון ביותר בהוויה הדתית – השבת בצורה מושכלת ורגישה. מצד אחד אנו  מבינים כי עוד מעט תכנס השבת אולם האם והבת לא מדליקות נרות ביחד , האב נעדר בסיפור  ולא מתואר כי הוא בדרכו מבית הכנסת . בנוסף , הילדה יוצאת לשחק בזמן שכביכול אמורים לסעוד את ארוחת השבת.הנגיעה של הסופר בהוויה דתית חזקה כל כך נעשתה בצורה ניטראלית לחלוטין. (צימרמן , 1992). יש להבין כי מדובר בתקופה בה הציונים , בניגוד לעמי הגולה רצו להתנער מיהודי הגולה וסיפורי העם שלהם וליצור סיפורים חדשים . מתוך כך , –
אורך העבודה
4 עמודים נטו