ניתוח יצירות אמנות של גוטליב וגורקי =אמנות אמריקאית בשנות ה-40-50

מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 2574
מספר מקורות 6

תקציר העבודה

הפקולטה לאמנויות התכנית הרב תחומית באמנויות אמנות אחרי מלחמת העולם ה-2
תשס"ז, סמסטר א' ד"ר ניסים גל עבודת בית אקספרסיוניזם מופשט שנה ג', תואר ראשון התכנית הרב תחומית באמנויות.
                                                                                                                                          28.2.2007
א.         יצירה ביומורפית אדולף גוטליב, Pictograph – Tablet Form, 1941, שמן על בד, 91.5×122 ס"מ, אוסף פרטי.
 (יצירה מס' 1) על גבי משטח בד מלבני ביצירה של אדולף גוטליב (Adolph Gottlieb) מופיע פורמט מרכזי (ישנו אזכור לציורי הטבע הדומם ביצירה זו שאכן מצוירת עם שובו מאריזונה בחזרה לניו-יורק), אלא שכאן הוא מציב את משטח השולחן והעצמים שעליו כלפי החזית של התמונה באופן היוצר השטחה מוחלטת של האובייקטים. כך נעשים העצמים ששימשו את גוטליב בעבודות הטבע הדומם: חלקי הקקטוסים, גזרי עץ מיובשים, צדפים, פירות ועוד, לצורות סמליות ומופשטות לחלוטין. בצדו הימני העליון של הציור ישנה צורה של ציפורניים שתחזור על עצמה ביצירותיו בהמשך.
חל כאן שינוי סגנון ברור מציור סוריאליסטי פיגורטיבי למשטחי צבע מופשטים. השולחן בעבודה זו פורק לחלקיו השונים, בדומה לפירוק הקוביסטי, כאשר אילו – משטח פני השולחן המעוגל רגליו והעצמים שעליו – מתוארים בקווים ישרים ומעוגלים השלובים זה בזה וחוצים את הדימוי לשתי וערב. הדימוי המתקבל תחום בקו מעוגל, מה שמשווה לו אופי של אורגניזם שכמו צף על רקע שחור אטום. אדולף גוטליב ממשיך להשתמש בסקאלת הצבעים של ה- Old Masters בעלת הטון המאופק הכוללת בעיקר צבעי אדמה. הצבעים המשמשים ביצירה זו הינם גווני חום ואפור המתרכזים בצורה עצמה, ושחור המקיף את הצורה הביומורפית. צבעים אלו המתקשרים עם האדמה מרמזים על ראשוניות, לידה, בריאה. הכותרת של היצירה מצביעה על ה"צורה", ה-  Formכמושא החיפוש יותר מאשר התוכן, אולם יחד עם זאת נעשה כאן גם חיפוש אחר התוכן שמעבר לצורה שמגולם במה שמייצג הביומורפיזם.   המושג ביומורפיזם מתייחס לצורות אורגניות ראשוניות; דימויי תא או אמבה, שאופיים מופשט בחלקו, והיקף האסוציאציות שלהם רחב ורב-משמעי. לעיתים קרובות מופיעים בציורים אלה דימויים של הפריה ופרגמנטים אנטומיים, המתייחסים לתהליכי התהוות המשותפים לכלל האורגניזמים. מכאן נובעות ההשלכות הרחבות שלהם לאדם, לחי ולצומח. הדימוי הביומורפי הוא מטפורי למצב של התחלת יצירה של בריאה מהתוהו הבראשיתי ולהופעתן של צורות חיים ראשוניות. העבודות הביומורפיות הינן שילוב של חיים וצורה. הדימויים מציגים שילוב בין דימוי הנראה אורגני (בעל חיים מוקדם, רקמה, אמבה) ומצד שני אסוציאציה רחבה למין האנושי. החקירה בעולם הראשוני היא כפולה: אחר שפת צורות חדשה; אחר מתן דימוי הירואי לראשית היצירה-החיים. לעיתים מדברים האמנים על יצירות אלו כעל תוהו ובוהו, חוסר קיבוע של הדימוי. כאשר ישנה מעין –