האם קיים קשר בין קידום הישגי לומדים לבין מנהיגות פדגוגית אפקטיבית?

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 3178
מספר מקורות 12

תקציר העבודה

תוכן עניינים:
האם קיים קשר בין קידום הישגי לומדים לבין מנהיגות פדגוגית אפקטיבית?
מבוא
2
סקירה ספרותית –..
3
עבודת צוות   -..3
סגנון ניהול -…4
השפעת המנהל על עבודת צוות –..5
דיון .7
סיכום –.11
ביבליוגרפיה …12
מבוא מנהל בית הספר נחשב ל"צוואר הבקבוק" של המערכת והוא משפיע יותר מכולם על השגת המטרות הלימודיות והחינוכיות בבית ספרו. משרד החינוך רואה במנהל מרכיב עיקרי בארגון אותו הוא מנהיג. הוא המעצב את דמותו של בית הספר ומשטרו והוא המשפיע העיקרי על דרכי החינוך וההוראה.  ביה"ס הוא ארגון כמו מוסדות רבים אחרים וחלים עליו כללים של פעולת ארגונים וניהולם. נוצר צורך חיוני להתמחות בניהול בתי ספר כמקצוע ולא רק בהכשרת אדם להוראה. כחלק מניהול ביה"ס דרוש תכנון לטווח ארוך, דבר הדורש אסטרטגיה שביצועה מצריך עבודת צוות. על המנהלים להתמודד עם אוכלוסיית מורים, תלמידים והורים מצד אחד, ועם קצב מהיר של שינויים, חידושים וצרכים משתנים של התלמידים והוריהם מצד שני.
בבית ספר בו אני מנהלת, שהוא ב"ס פרטי, בבעלות נזירות, מוכר שאינו רשמי, מעודדת עבודת צוות. בישיבות, בקבלת תוכניות עבודה, מצהירה על עבודת צוות, אבל בפועל אני לא מקבלת תוצאות. אין שיתוף פעולה בין מורים, רכזים…
מה גורם למורים להתעלם מן ההוראות שלי, או להתעלם משיתוף פעולה. כאשר כל הזמן אני מנסה לנקוט סגנון ניהול יתאים לציפיות של המורים.
מנהל בית ספר הרוצה לקדם את בית ספרו, לשפר בו את איכות ההוראה- למידה, ידאג לפתח את המורים. פיתוח המורים כולל, בין השאר, בנית השתלמות מוסדית שעונה על צורכי המורים כאנשי מקצוע ועל צורכי ב"ס כמערכת, מהל מסוג זה משתף הצוות בתכנון ההשתלמות ובביצועה. לתכנון ההתנסות הוא יוזם מבנים ארגוניים להחלפת דעות ולקבלת משוט. והוא עצמו מעורב בהתנסות ובמעקב מעריך ותווך לאורך כל תהליך.
מתוך הנחה כי למנהל יש השפעה על עבודתם של צוות ההוראה, שאלתי את עצמי מהו סוג הניהול המשפיע על צוות המורים ו מניע על עבודתם. עבודה זו בא לידי ביטוי לבדוק את סגנון הניהול המשפיע על הנעת צוות, ועל עבודתם.