אחריות תאגידית

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 8049
מספר מקורות 26

תקציר העבודה

תקציר לתאגידים מודרניים יש הרבה כוח והשפעה. אנשים רבים מאמינים שעם הכוח צריכה לבוא אחריות.
מערכת היחסים בין השניים מייצרת את "חוק הברזל של האחריות", לפיו בטווח הארוך אלו שלא משתמשים בכוח בדרכים שהחברה מחשיבה כאחראיות, ייטו לאבדו. הציבור נוטה להגיב בעצמה רבה נגד אלו הנמצאים בעמדת כוח, אשר מנצלים עמדה זו או שאינם רגישים לאחריותם החברתית והחוקית.
אחריות חברתית תאגידית קשורה בעיקר להשגת תוצאות מהחלטות הארגון הנוגעות לסוגיות או לבעיות מיוחדות, שיש להן (לפי תקן נורמטיבי) דווקא השפעה חיובית על בעלי העניין בתאגיד (יזרעאלי, 1988). הנכונות הנורמטיבית של תוצאות הפעולה התאגידית היתה המוקד העיקרי של האחריות החברתית התאגידית.
לאתיקה עסקית יש שני ממדים: האחד קשור באופן ישיר לסיטואציה שבה מתקיימת הדילמה. השני קשור לעקרונות התנהגות מקובלים. החוק הוא, ללא ספק, מקור הביטחון, שהעובד, לדוגמא, מקבל כאשר הוא מתקבל למקום עבודה וחותם על חוזה העסקה (Chrysides & Kaler, 1996 ).
בעבודה זו תוצג מערכת החינוך כארגון על, על פי תורת המערכות, ובית הספר כתת מערכת בו. משרד החינוך, כארגון חברתי פונקציונאלי, ביורוקראטי, הנשען על מקורות ממשלתיים, אינו מבטיח לעובדיו את מקור הביטחון שעליו מבוססים חוקים סוציאליים וחוקי עבודה המקובלים במדינה.
יוצגו בעבודה זו עובדי ההוראה, כמשאב האנושי של הארגון ודילמות אתיות הנוגעות למעמדו, שכרו ותהליכים שונים הנוגעים לעבודתו ואשר מייצגים תרבות ארגונית המתנהלת ללא רמות מוסריות. יחד עם זאת תוצג המלצה לתנאים לניסוח קוד אתי ואלמנטים שעל הקוד צריך לכלול בהתאם לאופיו של החינוך בארץ.
תוכן עניינים
מבוא  –4
1 .       חלק א' – אחריות תאגידית במשרד החינוך. 5
1 .1         תאור הארגון וסביבתו 5
1 .2         סוגיות אתיות/מוסריות.
1 0
1 .3         דיון 14
2 .       חלק ב' – קוד אתי במערכת החינוך. 22
3 .       סיכום.. 26
4 .       ביבליוגרפיה. 27
5.       נספחים —
29