שינויים ומעברים ארגוניים, 5200 מילים

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
ציון 90
שנת הגשה 2007
מספר מילים 5208
מספר מקורות 17

תקציר העבודה

תקציר בית הספר המוצג בעבודה זו מוגדר כבית "ספר קהילתי" (שרן, 1998). פעולות הארגון בתחום עבודת צוות, תוכניות לימודים והוראה, מעוצבות בעקר לפי תורת המערכות. המדגישה את הקשרים בין הרכיבים השונים ותקשורת פתוחה ביניהם (סמואל, 1996). לפי כך, נמצא שבמשך הזמן, עם עבודתם המשותפת, מאמצים המורים וההנהלה נורמות ותפיסות מסוימות הנראות להם מקובלות ומפנימים אותן. על פי תפיסות אלה הם מכוונים את התנהגותם ואת התנהגות תלמידיהם. מערכת החינוך היא מן הארגונים הגדולים והמורכבים בעולם. הסיבה למורכבותה היא שמצד אחד, החינוך עוסק במכלול הידע האנושי, מכלול הניתן לשינוי ולצמיחה מתמדת, ומצד שני – בבני אדם צעירים שאף הם מתפתחים תוך כדי למידה. על אף מורכבותה וגודלה, נחשבת מערכת החינוך לארגון שמרני שרעיונות המאה העשרים לא שינו שינוי מהותי (פרופ' דוד חן).
בית הספר יוצג כארגון, על יעדיו והמבנה הארגוני שבו. יתואר סגנון ניהולה של מנהלת בית הספר, כמנהלת הקו הראשון בארגון, ובהמשך המבנה הארגוני והתרבות הארגונית הקיימת בו, מערכת התגמולים וההנעה הנהוגה בבית ספר וכפועל יוצא מכך, מערכת התקשורת שהתפתחה בארגון.
הבעיה העסקית המלווה עבודה זו היא, ארגון הנמצא בתהליכי גסיסה ואינו מצליח להזניק עצמו, שבא לידי ביטוי בהישגים נמוכים, רמת אלימות גבוהה, תכניות מיושנות וצוות חסר מוטיבציה.
מה אם כך, על מנהלת בית הספר לעשות על מנת להוביל את הצוות לשינוי שיוביל ליצרנות, יעילות וחדשנות. האם יתכן שהתנהלותה והתנהגותה הריכוזיים גורמים לנוקשות בנהלים ולשמרנות בכל הנוגע להתחדשות פנימית והאם התנגדויות הצוות החינוכי וחוסר המוטיבציה שלו הם תוצר נילווה לכך?
אחת החוזקות של בית הספר הוא צוות המורים שלו. ארגונים בשנות האלפיים מבינים שבעל הידע הוא המניע את הארגון, אולם כשרמת המוטיבציה נמוכה, לא יוכל הארגון להתפתח ולהשיג את יעדיו. אחת ההמלצות היא, שעל מנהלת בית הספר להוביל לתהליך מובנה של ניהול השינוי על מנת לטפח מבנה ותרבות ארגוניים, בהלימה למבנה המוצע של תאוריית "הארגון הלומד"Karsten 2000)) עליו מושתתים ארגונים מתקדמים ובכללם בתי הספר חדשניים.
נקודה חשובה נוספת היא, הכוחות הפוליטיים בישוב, המועצה המקומית וההורים עומדים כאיום למנהלת בית הספר ולצוות החינוכי. בית הספר בהגדרתו הוא בי"ס קהילתי ועל המנהלת כמנהיגה להוביל לשיתוף הכוחות ולהציג הנהגה מובילה ולהוביל לשינוי הרצוי.
כותבת עבודה זו היא מורה לחינוך מיוחד בבית הספר, רכזת החינוך המיוחד  וחברת צוות ניהול. כמו כן היא שותפה בפורום מדריכות החינוך המיוחד של המחוז ומדריכה בית ספרית מטעמו.
תוכן עניינים

1 . מבוא
4
2 . העידן הפוסט מודרני ותהליכי שינוי בחינוך
6
3 . תיאור תהליך השינוי
8                      3.1 סגנון ניהול
8                      3.2 מבנה ארגוני 9
                     3.3 תרבות ארגונית
1 0                     3.4 מערכת הנעה ותגמולים
1 0                     3.5 תקשורת ארגונית
1 1
4 . התנגדות לשינוי
1 2
5. המלצות (ע"פ JOHN KOTTER)
1 4
6 . סיכום ואינטגרציה
1 8
7. ביביליוגרפיה
2 0
8 . נספחים
2 2