דבקים פולימרים לשימושים רפואיים

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 3210
מספר מקורות 19

תקציר העבודה

תוכן עיניינים
1 . תקציר
2
2 . מבוא
3
3 . דבקים פולימרים ושימושיהם הרפואיים
4     3.1 אקטין (Bioglue)
4           3.1.1 מקור האקטין
4           3.1.2 האקטין כדבק פולימרי
4     3.2
פיברין
4           3.2.1 מקור הפיברין
4           3.2.2 הפיברין כדבק פולימרי 5
     3.3
ציאנואקרילט       
6           3.2.1 מקור הציאנואקרילט
6           3.2.2 ציאנואקרילט כדבק פולימרי 7
          3.2.3 רעילות ציאנואקרילט 7

4 . אפליקציות רפואיות לדבקים פולימרים
8
4 .1 עצירת דימום בעזרת דבק ציאנואקרילט
8
4 .2 ריפוי פצעים וחתכים ע"י ציאנואקרילט
8
4 .3 שימוש בדבקים רפואיים לניתוחים פלסטיים 9
4 .4 טיפול בפיסטולות בעזרת דבק רפואי 9
4 .5 עצירת דימום בניתוחים קרדיווסקולריים ע"י דבק רפואי
1 0
4 .6 שימוש בדבקים רפואיים בניתוחי קרנית
1 0
4 .7 אפליקציות נוספות של דבק פיברין
1 1
5. רשימה בבליוגרפית
1 2
רשימת איורים
1 אקדח דבק ה"Bioglue"
4
2 סכימת מנגנון קרישת דם 5
3 פולימריזציה של ציאנואקרילט 7
4 החלמה של חתך לאחר שימוש בציאנואקרילט 9
5
תרשים של פיסטולה 9

1 . תקציר פיתוח דבקים פולימריים-רפואיים והשימוש בהם נועד לתת מענה למקרים של אובדן דם  מפצעים ומחתכי-ניתוחים. השימוש בדבקים אלו יכול להחליף או להתווסף על שימוש בשיטות קלאסיות כמו תפרים ומהדקים.
קיימים כיום מספר דבקים פולימרים, טבעיים וסינטטיים, המאושרים ע"י ה-FDA לאפליקציות רפואיות שונות. לדוגמא: דבק Dermabod המורכב מציאנואקרילט, דבק פיברין, ודבק Bioglue המבוסס על החלבון אקטין. חומרים אלו נבדלים זה מזה במכניזם, בעלות וביישומים הרפואיים.
דבק ה- Bioglue  מורכב משני חומרים: סרום אלבומין וגלוטראלדהיד. מולקולות הגלוטאלדהיד גורמת ליצירת קשרי צילוב (קשרים קוולנטיים) בין מולקולות ה- BSA לבין עצמן, ובין מולקולות ה-BSA לחלבונים ברקמה אותה רוצים להדביק, בהתאם לאפליקציה הרפואית. דבק זה מאושר משנת 2000 ע"י ה-FDA לשמש בניתוחים קרדיווסקולרים.
דבק פולימרי נוסף המבוסס על חומר ביולוגי הוא דבק הפיברין. דבק זה מחקה את התהליך הטבעי של קרישת דם:  מולקולות תרומבין גורמות לפיברינוגן להפוך לפיברין, וזה הופך לפולימר-פיברין, לעיתים בתוספת סידן. דבק פולימרי זה מאושר ע"י ה-FDA משנת 1998 ליישומים רפואיים שונים כגון: ניתוחים קרדיו-וסקולריים, ניתוחים פלסטיים, ניתוחי פיסטולה ועוד, אם כי הרשימה מוגבלת.
ממשפחה אחרת הוא דבק  Dermabod העשוי מציאנואקרילט. משפחת חומרים זו כוללת גם את הדבק המוכר כ"דבק מגע". חומר זה עובר צילוב במגע עם לחות. חומר זה אמנם שימש כבר בזמן מלחמת ויאטנם לעצירת דימום של החיילים הפצועים והציל חיים, אך קיבל אישור FDA רק בשנת 1998 (נגזרת שונה מזו ששימשה בזמן מלחמת ויאטנם). כיום דבק ציאנואקרילט מאושר לשימוש רק להדבקת חתכים על פני העור, ובכלל זה גם לניתוחים פלסטיים.
לשימוש בדבקים פולימריים במקום שיטות קונבנציונאליות (תפרים, מהדקים) מספר יתרונות: עצירת דימום בפרק זמן קצר, התאוששות מהירה יותר בחלק מסוגי הטיפולים, קיצור משך הטיפול בחולה  ותוצאות קוסמטיות משביעות רצון. על אף היתרונות שיש לדבקים אלו על פני שיטות קונבנציונאליות ישנם סיבוכים אפשריים הכוללים תגובה אלרגית, סיבוכי קרישי דם, וחשש מהעברת מחלות ממוצרי פלסמה. מלבד זאת, לא תמיד ניתן להשתמש בדבק בלבד- חתך באזור בו יש תנועתיות או מתיחה חזקה (כמו מפרקים) יש לסגור גם בעזרת תפרים בנוסף לדבק.