הפרטה - הפרטת חברת טלפוניה במדינת ישראל

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 6682
מספר מקורות 13

תקציר העבודה

תכן עניינים
1) שער – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
2 ) תכן עניינים – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
3 ) מבוא – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – עמוד 1
4 ) הפרטה – מהי? – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –  עמוד 2
  5) תהליך ההפרטה וביצועו בישראל – – – – – – – – – – –  עמוד 3
6 ) שיטות וסוגי הפרטה – – – – – – – – – – – – – – – – – – – עמוד 4-5
7) מניע ממול תועלת – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – עמוד 6-7
8 ) סכנות וקשיים ביישום ההפרטה – – – – – – – – – – – –  עמוד 8-9
9) חברת "בזק" – אודות החברה – – – – – – – – – – – – –  עמוד 10-11
1 0) הפרטת "בזק"  – – – – – – – – – – – – – – – – – –  – –  עמוד 12-14
1 1) נספחים – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –  עמוד 15-16
1 2) סיכום – – – – – – – – – – – – – – –  – – – – – – –  – – –  עמוד 17
1 3) ביבליוגרפיה – – – – – – – – – – – – – – –  – – – – – – – עמוד 18
מבוא
נושא ההפרטה הפך להיות נושא מרכזי בסדר היום של הכלכלה העולמית. נושא זה, שהחל להיכנס לתודעה הציבורית העולמית בסביבות אמצע שנות ה-70 המשיך לצבור תאוצה במדינות רבות, ללא קשר גיאוגרפי, כלכלי או תרבותי ביניהן.
תהליך מכירתן של חברות ממשלתיות בישראל עלה לסדר היום הציבורי במחצית שנות השמונים. הדיון, הן באקדמיה והן בקהילייה הכלכלית ובכללה הסקטור הפרטי, הציבורי וההסתדרותי, עסק בחשיבות התהליך ובדרכים לקידומו.
ההפרטה תופסת היום מקום מרכזי בסדר העדיפויות הלאומי במדינות המזרח והמערב, מפותחות ומתפתחות כאחת, מונח ההפרטה הינו מונח רחב שגבולותיו אינם ברורים תמיד ומשום כך יש לה הגדרות ומשמעויות רבות, בכלל זה כאלה שמתמקדות בטכניקות ישירות של הפרטה כמו מכירת חברות ממשלתיות, קבלנות חוזית, מתן שוברים או זיכיונות, לצד משמעויות רחבות יותר של מושגים שונים, כמו:
ליברליזציה, דה-מונופוליזציה, דה-הלאמה. צמצום מעורבות הממשלה או חיזוק התחרות החופשית במשק.
אפשר להתייחס להפרטה בהקשרה הרחב כפעילות שמטרתה לצמצם את מעורבותם של הממשלה ושל שחקנים אחרים בסקטור הציבורי.
מתוך תפיסה זו של ההפרטה כמסגרת כוללת אפשר לזהות טכניקות שונות שהיקפן ומידת השפעתן שונות.
מדיניות ההפרטה קיימת במדינות מערביות עם כלכלת שוק חופשי, מדינות מפותחות ומתועשות, אך גם במדינות מתפתחות, במדינות קומוניסטיות לשעבר, במדינות עם מדיניות כלכלית סוציאלית יותר, עם התערבות ממשלתית גדולה יותר בשוק. נתון זה מפתיע, מאחר ולכאורה יש ניגוד בין כלכלת שוק והפרטת חברות לבין מעורבות ממשלתית בשוק הקיימת בחלק מהמדינות העוסקות בהפרטה.
מושג ההפרטה מורכב משני מימדים, ולפיה ההפרטה היא:
א. מדיניות ציבורית של העברת שירותים, מוצרים ונכסים מניהולו ומבעלותו של הסקטור הציבורי לסקטור הפרטי.
ב. תופעה רחבה שלפיה נוטל על עצמו הסקטור הפרטי את הייצור וההספקה של מוצרים ושירותים שאותם ייצר וסיפק עד כה בלעדית, או בעיקר הסקטור הציבורי.
בהתאם להגדרה זו נתפסת ההפרטה הן כמדיניות ברורה שנוקטים מקבלי ההחלטות "מלמעלה" והן כתופעה ששורשיה בגורמי הסקטור הפרטי "מלמטה", גורמים שתופסים להם נחלות בתחומיו של הסקטור הציבורי.
ישם שלושה דברים שיקבעו בסופו של דבר את עוצמת ההפרטה ואת מאפייניה במידות שונות וישראל בתוכן.
הראשון, תחומי היתרון היחסי שיש לממשל נתון באספקת שירותים ומוצרים לאזרחיו תושבי המדינה.
השני, תחומי ההקשר האסטרטגי, חשיבותה של ראייה ארוכת טווח לממשל נתון.
השלישי, רצונות התושבים.
בעבודה זו אתייחס לרקע הכללי של ההפרטה, לתהליכו וביצועו בישראל, ושיטות וסוגי הפרטה שונים.
בנוסף, אסקור בעבודתי מניע ממול תועלת, ואף גם סכנות וקשיים ביישום ההפרטה.
בעבודה זו אתמקד בחברת "בזק" שעברה תהליך הפרטה באוקטובר 2005, מכרה מדינת ישראל את גרעין השליטה בקבוצת בזק ל- Ap.Sb.Ar. Holdings Ltd (קבוצת אייפקס/סבן/ארקין). כבעלת המניות העיקרית, Ap.Sb.Ar. Holdings Ltd  תורמת לחברה מומחיות אסטרטגית ופיננסית רחבת היקף בתעשיות התקשורת, המדיה והבידור. בזק נשענת על מאזן איתן ועל תזרים מזומנים תפעולי מבוסס היטב בעודה חותרת ליצירת רשת תקשורת חדשנית ומתוחכמת, מתוך מטרה להשיג את מטרותיה הכלכליות של החברה וליצור ערך עבור בעלי המניות שלה. ולסיום אציין שני נספחים שבחרתי להציג בעבודתי: הראשון, פרשנות מאת הכלכלן סבר פלוצקר אודות הפרטת "בזק".
השני, סיקור תקופתי אודות ניסיונות ויישום הפרטת בזק.  שיטות וסוגי הפרטה שיטות רבות ומגוונות שימשו את הממשלות בארצות שונות בביצוע תהליך ההפרטה, נתרכז בשמונה השיטות המרכזיות שאומצו בתהליכי ההפרטה בעולם כולו. שיטה 1: מכירת רוב החברה או כולה ע"י הנפקת מניות לציבור דרך הבורסה                             בשיטה זו הממשלה מעבירה את השליטה והבעלות בחברה לידיים פרטיות במכירת רובה או כולה ע"י הנפקת מניות לציבור בבורסה. יתרונה הגדול של השיטה הוא בהיותה מאפשרת פיזור רחב של בעלות אשר יכול לנבוע ממניעים שונים. מכירה דרך הבורסה מתאימה לחברות עם רקורד או פוטנציאל של רווחים.
שיטה 2: מכירת חלק מיעוט של החברה (פחות מ- 50%) בבורסה                                             שיטה זו דומה לשיטה הראשונה, אלא שעיקרה של שיטה זו הוא בכך שהממשלה מוכרת פחות מ- 50% מהחברה, כך נשארת השליטה בידיה. המטרה העיקרית של שיטה זו יכולה להיות הבטחת אינטרסים חיוניים של הממשלה במקרים בהם לא ניתן להסתפק במעמד של מיעוט חסום.
מבין עשר החברות הממשלתיות הגדולות בישראל אומצה שיטת מכירה זו בהפרטת חברת "בזק".
שיטה 3: מכירה פרטית של מניות                                                                                      בשיטה זו נמכרות כל המניות או רובן למשקיע פרטי או לקבוצת משקיעים פרטית. יתרונותיה הבולטים של שיטה זו היא שזהות הקונה ידועה מראש, וניתן לבדוק ולהעריך את יכולתו לתרום לחברה בתחום הניהול, השיווק, הטכנולוגיה ועוד.
שיטה 4: ארגון מחדש (או חלוקת החברה)                                                                            שיטה זו מהווה בדרך כלל הקדמה להפרטה. בשיטה זו מוכרים את החברה כולה.
לצורך זה מחולקת החברה או מאורגנת מחדש לחברות משנה נפרדות או לחברת אחזקות בעלת יחידות משנה. בשיטה זו ניתן לעשות הפרטה בשלבים. היא גם מאפשרת שימוש בטכניקות שונות של הפרטה ליחידות שונות של החברה וע"י כך הפרטה טובה יותר שלה.
שיטה 5: השקעה פרטית חדשה בחברה ממשלתית                                                                 בשיטה זו הממשלה אינה מוכרת את חלקה, אלא מגדילה את הון החברה באמצעות צירוף משקיע מבחוץ, וגורמת בכך לדלדול חלקה. שיטה זו מתאימה למקרים בהם קיים גורם המעוניין להיכנס לחברה והממשלה מעוניינת בהזרמת הון לחברה.
שיטה 6: מכירה להנהלה ולעובדים                                                                                    בשיטה זו קבוצה מצומצמת של מנהלים או שותפות בין ההנהלה לעובדים רוכשת שליטה בחברה. השיטה מתאימה למקרים שבהם לא ניתן למכור את החברה בשיטות אחרות. היא מעניקה תמריץ עצום להתייעלות, ויכולה להיות תחליף למצב שבו יש לחסל את החברה. בשיטה זו ניתן לכלול גם מקרים שבהם הועברה החברה לידי העובדים.
שיטה 7: חוזה חכירה וניהול                                                                                              כאשר מכירת החברה אינה אפשרית והקונה אינו יודע את שווי החברה, ניתן לערוך עימו חוזה ניהול וחכירה. כך לומד החוכר להכיר את החברה, ובדרך כלל מקבל הגוף הפרטי מניות או אופציה לרכישתן בתום תקופת החוזה.
שיטה 8: מכירת חלקים של חברה ממשלתית                                                                         בשיטה זו נמכרים חלקים מהחברה שבידי הממשלה.
לעיתים נעשה שימוש בשיטה זו כדי להיפטר מפעילויות מוגדרות מאוד של החברה ולעיתים כאמצעי למכירת החברה כולה. לעיתים חלקי החברה או נכסים מוגדרים שלה אינם נמכרים, אלא מועברים אל חברה חדשה המוקמת בשיתוף עם הסקטור הפרטי.
חברת "בזק" – אודות החברה                                                                     רקע:                                                                                                                                       בזק החברה הישראלית לתקשורת בע"מ (ידועה בשמה המקוצר בזק) היא חברת טלפוניה ישראלית. החברה הוקמה ב-1984 כחברה ממשלתית האחראית על שירותי התקשורת בישראל, שהופרדו ממשרד התקשורת שבמסגרתו פעלו עד להקמת החברה. במאי שנת 2005 הופרטה החברה ונמכרה לקבוצת אנשי עסקים בראשות חיים סבן.
לקראת סוף שנת 2008, נס ציונה תכלל ב"פיילוט" של בזק ותחובר לרשת תקשורת מתקדמת מסוג NGN שתאפשר גלישה בפס רחב מאוד.
נס ציונה תהיה העיר הראשונה בארץ בה תתוקן מערכת תקשורת מתקדמת מסוג NGN. העיר השנייה שתכלל ב"פיילוט" ותחובר לרשת תקשורת מתקדמת מסוג NGN היא קריית אונו בשכונת קיראון.                                                         החברה מצעידה את ישראל אל העידן החדש בעולם התקשורת, תוך עשיית שימוש בטכנולוגיות ובשירותים המתקדמים ביותר.
בזק והחברות הבנות המרכזיות שלה (פלאפון תקשורת בע"מ, בזק בינלאומי בע"מ, Yes, בזק ON-LINE בע"מ) מציעות לצרכנים את מלוא טווח שירותי התקשורת, ובכלל זאת שירותי תקשורת פנים ארצית, בין לאומית וסלולארית: שירותי אינטרנט בפס רחב ושירותים אחרים לתקשורת נתונים, טלוויזיה רב ערוצית, קווים דיגיטאליים מהירים ורשתות פרטיות. ההשפעה על המדינה:                                                                                                              רשות החברות הממשלתיות השלימה את עסקת מימוש האופציה שניתנה לרוכשים במסגרת מכירת אחזקות המדינה בבזק תמורת 1.08 מיליארד שקלים. כזכור, באוקטובר 2005 מכרה רשות החברות הממשלתיות 30% ממניות בזק ל קבוצת אייפקס-סבן-ארקין, ובנוסף נתנה לה אופציה לרכישה של 10.66% נוספים, למשך 4 שנים, תמורת כ-4.2 מיליארד שקלים.
ממועד השלמת מכירת אחזקות המדינה ועד היום, מועד השלמת מימוש האופציות, קיבלה המדינה כ-547 מיליון שקלים כדיבידנד עבור המניות נשוא האופציה.עם השלמת מימוש האופציה, צפויות אחזקות המדינה בבזק לרדת לאחזקה של כ-5% מהון המניות של החברה. לאחר מימוש תוכנית תגמול לעובדים שניתנה במסגרת הפרטת החברה ותסתיים בתחילת שנת 2010, צפויה המדינה להחזיק בכאחוז אחד מהון המניות של החברה.
סך כל התמורה עבור רכישת 40.66% ממניות החברה, בתוספת תקבולי הדיבידנד עבור מניות נושא האופציה לתקופת האופציה עולה לכ-5.82 מליארד שקלים.
השלמת הפרטת אחזקות המדינה בבזק, הינה המשך של תהליכי הפרטה שמקדמת הממשלה, גם בתקופה בה השוק הפיננסי נתון בקשיים. במקביל, היום צפויה המדינה להשלים גם את מכירת אחזקותיה בקרן ההשתלמות למהנדסים.