עדות ראיה- הזיכרון כגורם משפיע ומושפע בעדויות ילדים

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 5991
מספר מקורות 52

תקציר העבודה

הקדמה             "זה היה גיהינום. יום יום, רגע רגע", כך תיאר ירמי אומני, בנם של הזמרת מירי אלוני ושמוליק אומני, את חייו בבית הוריו בראיון שהתפרסם ב- '7 ימים'.
הוא סיפר בהרחבה על הצרחות, הקללות והטרור המילולי שספג מאביו: "הוא קרא לי מניאק ואפס, פרזיט וכפוי טובה, אמר שאני לוזר. הוא הצליח לגרום לי להרגיש קטן ולא שווה". כשהיה בן 15 וחצי עזב ירמי את ביתו ועבר לפנימייה. כעת, כשהוא בצבא, החליט לנתק את הקשר עם הוריו. "אני לא מוכן לראות אותם", אמר, "למרות שבדרכם המשונה הם כנראה אוהבים אותי".
 "ילדים שחווים התעללות רגשית", אומר ד"ר קדמן, מנכ"ל המועצה לשלום הילד, "מפרשים אותה לעיתים כמשהו ש"מגיע להם". הם חשים אשמה, בושה וחוסר אונים ולא מאמינים שניתן לשנות את המצב. הם גם חוששים שההתעללות תחריף אם ידווחו עליה" (פרי זהר, 2007).
בזמן האחרון ישנן כותרות מזעזעות על משפחות שבהן היו התעללויות קשות:
פיסיות, נפשיות ומיניות בילדים, ע"י הורים, אנשים אחרים וילדים אחרים.  כת בארה"ב שבה קיימו יחסי מין עם ילדים, באוסטרליה אב ובתו שנפגשו על אף שידעו  על הקשר המשפחתי, נישאו והולידו ילדים ועוד. סיפורי ההתעללות הם רבים , והם נחלקים למספר סוגים- ומופיעים בדרכים רבות ושונות.
            עבודה זו תסקור מאמרים מדעיים שונים שעוסקים במקרי התעללות של ילדים, תוך שימת דגש על ההשפעות השונות על זיכרונם  ותוכן עדותם בבית המשפט.  פרק נוסף יסקור מחקרים ויראה איך עדות הילדים במצבים שונים משפיעה על החלטת חבר המושבעים. עקב דלות המחקרים אשר נעשו בארץ, עיקר העבודה תתבסס על מחקרים חיצוניים (ארה"ב).
אסיים בפרק של סיכום ומסקנות, לאור המחקרים שסקרתי, שבו גם אחווה את דעתי האישית. "עם השנים הולכים ומתרבים האיסורים על המילים.
עם השנים הולכים ומתרבים האיסורים על רגשות.
עם השנים קשה מיום ליום חובת התבונה השותקת והרחמים אינם חלים על הנידונים לאלם" לאה גולדברג תוכן עיניינים פרק                                                                                      עמוד                                                                                           הקדמה -.   3
רקע- v     התעללות בילדים —   4-5
v     הזיכרון ומגבולותיו -.   5-6
v     עדות בבתי משפט —   6-7
גורמים המשפיעים על הזיכרון למתן עדות – v     השפעת הגיל …   8-9
v     השפעה אנושית –..   9-10 v     השפעות נפשיות –…   10-11
תגובת חבר המושבעים לעדות ילדים -..   12-14
סיכום ומסקנות -…   15-16
ביבליוגרפיה