אידיאל היופי והנעורים מול האובייקט המיני

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 14175
מספר מקורות 7

תקציר העבודה

1 . מבוא  :   התקשורת נוטה לטפח דימויים מוגדרים של האישה "היפה"  ו"המינית" ,כשלכל אחד מהדימויים,            השלכה על האופן שבו החברה ובעיקר , הפרט ,(כל אחד ע"פ מינו  זכר או נקבה ), תופסים את האידיאל,     הנשי ומתייחסים אליו.
   העבודה תבחן את  שני הדימויים  הנשיים המרכזיים הללו כפי שהם מוצגים במודעות הפרסומת ,   בשערים ובתמונות של כתבי העת הפונים לנשים וגברים בחברה הישראלית ( להלן  "עולם האישה" ,              ו"לאישה"  כנגד  "בלייזר" ).
  כתב העת  "בלייזר"  הינו ירחון ישראלי בהוצאת "ידיעות אחרונות"  המיועד לקהל יעד גברי , שכן ,   הוא נוטה לעסוק בנושאים הנחשבים מבחינה מגדרית ל"גבריים", כגון: מין, ספורט, משקאות חריפים,       מכוניות, הימורים  וכו'.
  המגזין מציג גישה המאדירה את ה"גבר האידאלי" בן דמותו של האקדוחן הבודד במערב הפרוע –               הגבר  שמחליף בנות זוג כמו גרביים, מעשן סיגרים, שותה ויסקי, חובב רובים ומכוניות.
  מנגד, שבועון "לאישה" (שנחשב לכתב העת העצמאי הנפוץ והמצליח ביותר בישראל )  וירחון ,                  "עולם האשה" – עוסקים בעיקר ב"נושאים נשיים" , כגון: עולם היופי ,האופנה ,הסטייל והמשפחה.
   נושאים אלו המופיעים ברוב הפרסומות גורמים לנשים לחוש סוג של תסכול מתמיד, לטנטי, למראה          דימויי גוף ומושגי נשיות בלתי אפשריים.   הדוגמניות החטובות המושלמות , המלל בפרסומת המציע פתרונות שבאות בקופסאות יוקרתיות של          קרמים, הלבנים סקסיים לשימור ושיפור חיי המין והעצות איך לחדש, להתגבר, לנצח, ולהיות יפה –          מגבירים את הפער בין הרצוי למצוי , פער שמתקיים אצל כל אשה באשר היא, גם אם היא די מודעת          לחייה ,ועושה ככל יכולתה  בכדי לעמוד ב"אידיאל הנשיות" המוכתב של להיות רזה, יפה, שברירית            ועדינה.
  במסגרת המחקר אראה  כי גם המגזינים  הנשיים ,בדומה למגזין הגברי ,מציגים את הדימוי הנשי  ,   בפרסומות השונות בעזרת שימוש נרחב  של קריטריונים מיניים ומיושנים המצויים במגזין הגברי.                   אך בעוד שבמגזין הגברי  "בלייזר" מוצגת האישה בפרסומות ובתמונות כאובייקט מיני טהור שמשווע ,            רק  לסקס , בפרסומות של המגזינים הנשיים  כדוגמת "לאישה"  ו"עולם האישה"  מוצג  הדימוי הנשי ,   באשר הוא (אם כאם לילדים או אף כאישה מלאה ) ע"פ אידיאל היופי הנערץ , המדגיש את המראה החיצוני     של האישה ,כערך עליון אשר יקנה לה בסופו של דבר מעמד חברתי , כוח ועוצמה ואף שליטה בגבר.
 
1 . המשך מבוא
העבודה  :
במילים אחרות ,ניתן יהיה לומר שכתבי העת הנשיים אינם שונים מכתב העת  הגברי "בלייזר" , וכמוהו,  מציגים פרסומות שמעודדים בידול ושיסוי של המינים זה בזה ,תוך כדי שימור דרכי חשיבה מיושנות וחלוקת  תפקידים מגדרית ופטריארכלית.
שכן ,בעולם הנשלט בידי גברים יסבירו מגזיני הנשים לקוראות 'איך לצוד את הגבר שיכול לספק להן ביטחון  כלכלי ומעמד חברתי גבוה', בעזרתו האדיבה של אידיאל היופי ,בעוד שהמגזין הגברי ידריך את הגברים איפה  ניתן להשיג את הפנטזיה המצ'ואיסטית: סקס ללא הפסקה, ללא מחויבות, עם נשים שע"פ תפיסתו  אינן אלא, אברי מין מהלכים.
   מודעת הפרסומת הינה ,כאמור ,ז'אנר תמציתי, שמכוון בעיקר למכור ולהשפיע,  אך מעבר למכירת המוצר ,    היא משמשת ,במגזינים הללו ,כמשמרת ערכים קיימים ,מחזקת תפיסות חברתיות, ומוכרת פנטזיות.
   הפרסומת תשמש בעבודה כלי ניתוח שיראה כיצד אותם מגזינים נשיים וגבריים מקבעים דימויים                        סטריאוטיפיים של האישה בתקשורת, אשר יוצרים בסופו של דבר תהליך של דה-הומניזציה של האישה –            אישה שאינה אדם, אלא משהו אחר – סמל, אובייקט, מוצג, אידיאל.    הנשים , מבלי להיות מודעות לכך, מפנימות את המסרים הללו ומשקיעות מאמצים רבים כדי לענות על               הציפיות.               שאלת המחקר תבדוק האם קיים שוני בדימוי האישה המוצג  בפרסומות והצילומים של כתבי העת                 הנשיים  מול הגברי ?
   וזאת ע"י ניתוח מודעות הפרסום ,השערים והתמונות של  המגזינים הנשיים  "עולם האישה"  ו"לאישה",    מול המגזין הגברי "בלייזר" .    העבודה תסקור תחילה את הספרות המקצועית  , תמשיך בניסוח מתודולגיית המחקר וניתוח הפרסומות ,    ע"פ הקריטריונים שיוצגו בסקירה הספרותית ,ולבסוף יוצגו ממצאי הניתוח וסיכום מסקנות העבודה.