עבודה מסכמת בקורס תקשורת כתרבות פופולארית

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
קורס
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 2702
מספר מקורות 5

תקציר העבודה

ציון העבודה: 97
חלק ראשון:
"מן העריסה ועד לקבר אנו שקועים עד צוואר בחברה תקשורתית וצרכנית, ולכן חשוב ללמוד כיצד להבין, לפרש ולבקר את משמעויותיה ומסריה" ( קלנר, 1995, ע"מ 13 ).
קלנר ( 1995 ) במאמרו " חקר תרבות, רב תרבותיות ותרבות התקשורת" מציג את אסכולת חקר התרבות כגישה המאפשרת לאדם לבחון ולתת פרשנות לתוצרי התרבות המקיפים את חייו ומעצבים את זהותו. גישת חקר התרבות מתאפיינת במחקר הבודק את התרבות במסגרת המערכת הכוללת בה היא פועלת. כלומר, התרבות נבדקת כתוצר שהוא חלק ממערכת שלמה ולא כתוצר העומד בפני עצמו. במסגרת גישה זו בודקים את האופן בו מתקבלים תוצרי התרבות בקרב קהלים שונים. חקר התרבות בהקשר לתרבות התקשורת, בודק את הפרשנויות השונות והשימושים השונים שעושים הקהלים עם אותם תוצרי תקשורת. בהיבט זה מתעניין חקר התרבות הן בקהלים המצייתים לטקסט התקשורתי ופועלים "לפי הזרם" והן באלו שבוחרים ללכת כנגד התכתיבים התקשורתיים. אחת מהטענות המרכזיות של חקר התרבות היא כי יש לחקור את כלל תוצרי התרבות ללא הבחנה בין תרבות "גבוהה" לתרבות "נמוכה". לשיטתם, חלוקה זו נשענת על דעות קדומות ומונעת מחקר מקיף של כלל התוצרים התרבותיים ( קלנר, 1995 ).
*  העבודה כוללת המשך ניתוח מאמרו של קלנר.
חלק שני:
"קהלי התקשורת מתוארים כ"קוראים פעילים", המפיקים פרשנויות והנאות שונות מהטקסטים התקשורתיים המתנגדים, לא אחת, עם הכוונות והמשמעויות המקוריות שמפיקי הטקסטים כיוונו אליהם". בעבודה זו אנסה לבחון את הטענה כי קיימים מקרים בהם הטקסט התקשורתי מתקבל באופן שונה מכוונתה המקורית של ההפקה וכי הקוראים אינם משועבדים לאידיאולוגיה המוטמעת בטקסטים , אלא נותנים לטקסט פרשנויות התומכות באמונות ובערכים האישיים שלהם. לצורך כך אשתמש במספר מאמרים הדנים בנושא זה ובודקים התקבלותם של טקסטים מסוגים שונים על הקהלים.
מתוך מאמרים אלו ניתן לראות את מגוון הפרשנויות השונות שמעניקים הקהלים לטקסט.
*שימוש בארבעה מאמרים.