תורת הראיון העיתונאי - כנרת בראשי כמקרה בוחן

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 2964
מספר מקורות 8

תקציר העבודה

לזכותה של התקשורת נזקפו במהלך השנים מאות, אם לא אלפי מקרים בהם הורם אדם מאלמוניות לתהילת עולם ולהיפך. מחקרים רבים נכתבו ועודם נכתבים אודות הקשרים שבין המדיום המשפיע ביותר בעולם כיום (התק') לבין משתנים כגון חברה, ממשל, וכיוצא בזה. עבודה זו אינה באה לייצג מסקנה חד משמעית – אך יש בה טעימה של התנהלות שגובלת בחד צדדיות.
ביולי 2006, רגע לפני שישראל שוב נגררה למלחמה עקובה מדם, הגיש נשיא המדינה, מר משה קצב, תלונה ליועמ"ש בדבר ניסיון סחיטה של ראש לשכתו לשעבר אותו. מר קצב לא ידע את אשר עתיד להתרחש, ואת כדור השלג שהחל מדרדר במורד מה שנראה כרגע כסוף הקרירה הציבורית שלו.
העיתונות על כל סוגיה, התגייסה במהרה לכסות את הפרשה. לדאבונו הרב של קצב, הזרקורים וחיצי האשמה הופנו דווקא אליו.
מאותו רגע הועלתה המתלוננת הראשית בפרשה א', ופרקליטתה, כנרת בראשי, לגיבורות מעונות, מאלמוניות למביאות הבשורה לעם בסגנון של 'העני צריך לנצח את תאבי הבצע'. לא ברור עדיין מדוע בחרה התקשורת לחבק בחום את המתלוננת א' וגרסתה, אל מול זו של הנשיא, אך מה שברור שמה שנעשה מאז התפוצצה הפרשה ועד היום הוא הבנייה של מציאות חברתית ואישית.
כנרת בראשי, בת 33 בלבד, עוסקת במקצוע עריכת הדין שנים מספר, תוהה אם עליה לבצע שינוי יעוד, ובעודה תוהה אם כן או לא – נופל עליה ה'תיק' של חייה. כנרת בראשי הופכת להיות מושיע בישראל – והעיתונות לא מתביישת להציג זאת בכל הזדמנות. אמנם לא נחסכו ממנה ביקורות פה ושם, אך בצורה גורפת ניתן לומר שרוב הראיונות עימה נערכו בצורה אוהדת מאוד אליה ולגרסת המתלוננת שאותה היא מייצגת.
בעבודתי אציג ראיון אחד שנערך עימה בחודש שעבר, ראיון שניתן לעיתון "הארץ" בו מתלווה הכתבת אל בראשי ומתחקה אחרי הלכי רוחה, עבודתה, הפרשייה ואף חייה הפרטיים. על פניו מדובר בסך הכל בעורכת דין צעירה ופשוטה – אך בשל המומנטום שצברה בראשי בחודשים האחרונים, נראית הכתבה והראיון עימה כמו 'מספר ימים בחייו של סלבריטי בישראל'. הכתבה מלווה אותה מלימודיה והכרותה את א' כבר באקדמיה ועד לדייטים בבתי קפה. אני אנסה להציג כאן שמעבר לעניין המשפטי זהו עניין חברתי. העם יקבל את מה שהוא רוצה לראות. העם מעדיף נשיא מושפל ועורכת דין צעירה שדורסת כל פיסת טענה שלו. כך יותר קל להתחבר – לא?
תוכן העניינים
הקדמה.. 2
חלק תיאורטי 3
תיאורית הבניית מציאות.. 5
חלק מעשי 7
לסיכום.. 11
ביבליוגרפיה: 12