השפעת השימוש במחשב על ילדים

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 10915
מספר מקורות 19

תקציר העבודה

בחרתי במחקרי זה לבדוק בעיקר את ההשפעות החברתיות שחלות על ילדים בגיל בית הספר היסודי אשר נמצאים זמן רב מול המחשב ולראות האם ישנו קשר שלילי בין הימצאות רבה מול מחשב לבין היחסים החברתיים של הילדים עם חבריהם ומשפחתם. אני מאמינה כי בעידן זה בו הטכנולוגיה מתפתחת ומתקדמת ובעוד מספר שנים לכל ילד יהיה מחשב (המצב כמעט כך כבר היום) – חשוב לדעת את ההשפעות השליליות כמו גם החיוביות שיש למחשב על הילד – ולנסות ולהגביל את הילדים במספר השעות שהם נמצאים מול מחשב, ובכך להיתרם מיתרונותיו והשפעותיו החיוביות של המחשב מבלי להינזק מחסרונותיו והשפעותיו השליליות.
רקע תיאורטי בתחום – בהתבסס על מחקרים רבים וספרות מקצועית בנושא, נוכחתי לראות את ההשפעות החיוביות כמו גם השליליות של הישיבה מול המחשב (בין אם במשחק ובין אם בצ'יטוט, לימודים וכו').
בראייתי את ההשפעות החיוביות והרבות של המשחק החברתי של הילד וגם של תהליך החיברות, בו קבוצת השווים מהווה תפקיד כה חיוני, התחלתי לתהות לגבי השפעותיו של המחשב על יחסיו החברתיים של הילד. בתוך כך, התברר לי עד כמה חשובה והכרחית היא חלוקת הזמן באופן שווה בין הישיבה הממושכת מול המחשב לבין משחק חברתי עם חברים ומשפחה, לצורך תפקוד תקין ופרודוקטיבי של כל אדם באשר הוא בכלל, ושל ילדים בפרט.
תוכן עניינים
הפרק                                                                                                                   העמוד/ים מבוא –  3
תקציר ..  4
רקע
תיאורטי …  5-18
                   1. משחק –..5                                                                                                     1.1. מהו משחק –…5
                                1.2. מאפייני המשחק ..6-5
                               1.3. סוגי משחק לפי סולם התפתחות –…6
                               1.4. תרומת המשחק החברתי –
8-6
                               1.5. השפעת חוסר משחק וחוסר תנועה על הילד –…8
                               1.6. משחקי "שכונה" -9

2 . המחשב כאמצעי תקשורת –13-10      2.1. תקשורת ישירה אל מול תקשורת מתווכת מחשב -10      2.2. אינטרנט וקשרים חברתיים 12-11
     2.3. מאפייני תקשורת מיוחדים לאינטרנט 13-12
3 . המחשב -17-14
                               3.1. השפעות השימוש במחשב ..15-14
                               3.2. מאפייניו של משחק המחשב –…17-16
4 . תהליך החיברות -..21-18
                               4.1. התיאוריה הפונקציונליסטית –..19-18
           4.1.1. סוכני חיברות 18
         4.1.2. קבוצת השווים כסוכן חיברות -.19
         4.1.3. המאפיינים של קבוצת השווים -19
         4.1.4. אמצעי תקשורת ההמוניים כסוכני חיברות …19
                               4.2. הגישה המבנית – אינטראקציה סימבולית –..20                                4.3. התיאוריה של מיד – התפתחות העצמי ..21
שיטת המחקר .
5 -22
תוצאות המחקר 32-26
דיון ומסקנות …32-36
ביבליוגרפיה -37-38
נספח: שאלון אישי –39-40