מתבגרים ליקויי למידה - דרכי טיפול

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
קורס
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 13881
מספר מקורות 46

תקציר העבודה

תקציר מתבגרים ליקויי למידה – דרכי טיפול מטרת העבודה הינה בדיקת השפעותיה של לקות הלמידה על תחומי חיים שונים בקרב מתבגרים לרבות תחום רגשי וחברתי וסקירת דרכי אבחון וטיפול שמטרתו להקנות למתבגר כלים חיוניים לשילוב אופטימלי בחברה ולהרגשה עצמית נאותה. פרק א' סוקר מאפייני גיל ההתבגרות –  ההתבגרות היא תקופת המעבר מילדות לבגרות המאופיין במכלול תהליכי שינוי המקיפים היבטים שונים של התפתחות הפרט.כל אדם בוגר טעם את טעם ההתבגרות ועל כן לכל אחד מידע מכלי ראשון עליה. למרות החוויה הישירה שיש לנו מההתבגרות – כל אדם צובע את התקופה בצבעים משלו. יש הצובעים את תקופת ההתבגרות בצבעים זוהרים, מתרפקים על היופי הצעיר ועל העוצמה האגורה המתפרקת בהתלהבות ובשמחה, על האופטימיות במהולה במנה גדושה של נאיביות ואידיאליזם. אחרים צובעים את תקופת ההתבגרות בצבעים כהים וקשים, בצבעים של כאב הגדילה וההתפכחות, אובדן דרך והתמכרות. אף לא אחת מהתמונות הללו אינה משוללת מיסוד, ואף אחת מהן גם אינה משקפת את התמונה הכוללת. (Krevetz et all, 1998). כמו כן בפרק נדונים גישות תיאורטיות לחקר גיל הנעורים, לרבות:גישה פסיכולוגית-חברתית, גישה סוציולוגית וגישה אנתרופולוגית.
פרק ב' מוקדש להגדרת  לקות הלמידה וביטויה אצל מתבגרים לקויי הלמידה.
המושג "ליקויי הלמידה" מורכב ויש לו הגדרות רבות. (מרגלית, 1983) זה מונח כללי, הנוגע לקבוצה מגוונת של הפרעות בשל ליקוי מוחי תפקודי. ההפרעות באות לידי ביטוי בקשיים ברכישת מיומנויות למידה בסיסיות, לרבות: קריאה, כתיבה וחשבון ובשימוש בהן, ברכישת שפות זרות, בהקשבה ובדיבור. נדונים ליקויים, כגון דיסלקסיה וליקויי למידה בחשבון. בחוזר מנכ"ל מיוחד  1996 (בן ציון, 1996), מפורטות תופעות המתגלות אצל ילדים עם ליקויי למידה ובהן בעיות רגשיות וחברתיות שהן חלק מהסינדרום עצמו:
"קושי במיומנויות חברתיות, בין אישיות, עקב חולשה בהבנת רמזים ודקויות בערוץ התקשורת המילולית או הבלתי מילולית". על פי חוזר המנכ"ל, תלמידים יוגדרו כליקויי למידה כאשר יתקיימו שני תנאים: אובחן פער מובהק של שנתיים לפחות בין הישגיו הלימודיים של התלמיד לבין ההישגים המצופים על פי גילו הכרונולוגי ורמת כיתתו ואובחן פער מובהק בין הישגיו הלימודיים של התלמיד לבין כישוריו האינטלקטואליים כפי שנמדדו במבחנים אובייקטיביים.
פרק ג' מדבר על היבטים רגשיים של לקות למידה בקרב מתבגרים. תהליכים רגשיים מושפעים מתהליכי חשיבה ומשפיעים על החשיבה והשיפוט. הרגש נותן משוב לפרט על מידת התקדמותו לקראת מטרה מועדפת או על חיוניות לנסיגה. לרגשות גם ערך בתקשורת בין אישית. בפרק נסקרים תחומים שונים, לרבות מושג העצמי, תפיסת העצמי ומצבי רוח, שמשפיעים לא רק על מצבו הרגשי של הנער או הנערה, אלא גם מהווים בסיס לתפיסת המתבגר מידת מחוללות/מסוגלות עצמית. פרק ד' מוקדש להיבט חברתי של מתבגרים לקויי למידה. למתבגר לקוי הלמידה, שלרוב צבר נסיונות כושלים של חברויות וקשיים בקשרים ובהבנה בין אישית, ההתבגרות הופכת לאתגר קשה ביותר .(נוביק, 1989) קוגניציה חברתית לא יעילה, תקשורת בין אישית לקויה וקשיים רגשיים ו/או התנהגותיים גורמים, לעיתים, ללקוי למידה להרגשת בדידות ותחושת דחייה. פרק ה' מתמקד בדרכי טיפול במתבגרים ליקויי למידה. שורשיו של טיפול יעיל נעוצים באבחון, דיאגנוסטי ו/או תיאורי, נכון ומדויק. אבחון ליקויי למידה הוא בדרך כלל רב תחומי, שכן הוא אמור לכלול סקירה  מכל תחומי החיים של המתבגר.
דגם רב ממדי להערכה ולטיפול בליקויי למידה מתבסס על אותם מקורות השונים ומתמקד, מלבד קשיים וליקויים אישיים, גם באינטראקציה שבין המתבגר לסביבה שבה הוא חי. הפרק סוקר דרכי טיפול שונים וביניהם טיפול התנהגותי, קוגניטיבי, חברתי ורגשי ואסטרטגיות שהמתבגר יכול לנקוט בהתמודדותו עם הלקות. דרכי טיפול אלה יכולים להתאים גם לילדים וגם למתבגרים – השוני הוא ברמת ההפשטה, ברמת ההסבר וברלוונטיות החומר למתבגר או למבוגר. כך, למשל, למתבגר לקויי למידה יש להקנות כלים להתמודדות עם לחצים בעבודה, הקניית מיומנויות בתקשורת בינאישית והקניית מיומנויות אקדמיות באמצעות הוראה מתקנת, למשל, המתמקדת  בהוראת כשרים אקדמיים לצד כשרים חברתיים ובינאישיים.
תוכן העניינים
תקציר –..3
פרק א': גיל ההתבגרות -5
פרק ב': לקות למידה – הגדרות ומאפיינים –9
פרק ג': לקות למידה בקרב מתבגרים – היבטים רגשיים -.15
פרק ד': לקות למידה בקרב מתבגרים – היבטים חברתיים …18
פרק ה': דרכי טיפול -…22
פרק ו': סיכום ומסקנות -38
ביבליוגרפיה …41