המנהל כמנהיג מעצב והשפעתו על צוות המורים

תקציר העבודה

 המנהל כמנהיג מעצב והשפעתו על צוות המורים מנהל ביה"ס נחשב ל"צוואר הבקבוק" של המערכת והוא משפיע יותר מכולם על השגת המטרות הלימודיות והחינוכיות בבית ספרו. משרד החינוך רואה במנהל מרכיב עיקרי בארגון אותו הוא מנהיג. הוא המעצב את דמותו של ביה"ס ומשטרו והוא המשפיע העיקרי על דרכי החינוך וההוראה. השפעתו משמעותית גם על התלמידים והן על המורים מנהלים אינם עשויים מקשה אחת. סגנונות הניהול מגוונים והם נעוצים קודם כל בשוני שבין תכונותיהם האישיות השונות של המנהלים. הדבר מתבטא בשטח ואכן יש עדות לכישלונות בצד הצלחות בארגון בתי הספר. בכל בי"ס בו נהוגה עבודת צוות יש לצוות מנהיג פורמאלי, כלומר מנהל בית הספר, אך המנהל הוא בהחלט שותף פעיל בגיבוש הצוות שלו. כאשר הצוות מגובש ופועל יחדיו ישנה הזדמנות לביטויים אישיים ולצמיחה אישית. חברי הצוות מתפתחים וצומחים וההבדלים בדעות, ביצירתיות ובמקוריות מתקבלים בברכה, דבר המעודד את הצוות להמשך פעולה יחד עם הגיבוי מההנהלה.
למנהל בעל מעוף, פתיחות ויוזמה יהיה קל מאוד לעבוד עם צוות, להיעזר בו לצורכי ביה"ס וכמובן בדרך זו הצוות יהיה מוכן לתרום גם מעצמו.
בעבודה זו אתמקד בדמותו ותפקידו של המנהל כמעצב וכתורם לפיתוח, ארגון וקידום עבודת צוות יעילה בבית ספרו.
שיטת המחקר :
המחקר הוא מחקר כמותי ואיכותני כאחד שאלות המחקר:
1.  המצב המצוי בבית הספר בעני המנהל  והמורים.
2. שיתוף צוות המורים בקבלת החלטות.
3. ביזור מול ריכוזיות בניהול.
סגנון ניהולה של המנהלת הוא בעל מאפיינים חברתיים רבים כשהתבטאו בשאלונים אותם מילאו המורות, בראיונות ובתצפיות. מנהלת בית הספר משקיעה את כל מרצה בצורה מבוקרת לטיפוח יחסי האנוש בבית ספרה. לדעתה שותפות של הצוות היא הכוח המניע את בית הספר. היא נענית לצורכיהם כבני אדם וכאנשי מקצוע. המנהלת שוקדת לתת למורות מענה אינדיבידואלי, כשמטרתה הובלת עבודת צוות ושיתוף פעולה. היחס האישי שהמורים זוכים לו מפחית את רמת התסכול והתחרותיות שלהם ומגביר את נכונותם לשיתוף פעולה.
המנהלת מקפידה על יחסים בין אישיים קרובים ושוטפים בינה לבין הצוות. התקשורת ממנה למורים ומהמורים אליה ובינם  לבין עצמם. סוג תקשורת המאפשר פעילות גומלין שיתוף פעולה ועבודת צוות בין המורים. פרק א':           מבוא      פרק ב':       2.  סקירת ספרות                                       
2 .1.             התקופה הפוסט מודרנית
2 .2.       אקלים בית הספר
2 .3.             דרכים למדידת אקלים
2 .4.             חדר המורים      
2 .4.1.     התנהגות המנהל      
2 .4.2.    תפיסת המורים את עמיתיהם בבית הספר
2 .5.             מנהל בית הספר      
2 .5.1.    סגנונות ניהול
2 .6.            סיכום פרק ג':     3.  שיטת המחקר
3 .1.            הרציונאל המחקרי
3 .2.           מאפייני המחקר האיכותי
3 .3.           חקר מקרה
3 .4.           השוואה בין מחקר איכותי  לכמותי
3 .5.           שדה המחקר
3 .6.           כלי המחקר
3 .7.           איסוף הנתונים
3 .8.           מעמד החוקר
3 .9.           תיקוף הנתונים
3 .10.       איתקה מחקרית
3 .11.       פרטיות ואנונימית
3 .12.       כניסת החוקר לשדה המחקר פרק ד':   4. ממצאים
4 .1.           קטגוריות
4 .2.           היחסים החברתיים בידר המורים
4 .3.           האווירה בחדר המורים המשקפת  את אקלים השורר בו
4 .4.           האופן שבו המורה תופס  את המנהל שלו – סגנון ניהול פרק ה':    5.   דיון וניתוח 5.1.         הנושא שנחקר 5.2.         היחסים החברתיים בחדר המורים 5.3.         האווירה בחר המורים המשקפת  את אקלים השורר בו 5.4.         האופן שבו המורה תופס  את המנהל שלו פרק ו':    
6 .   סיכום, מסקנות והמלצות                             7.   ביבליוגרפיה                                                                                                                                8 .   נספחים