הפרט והאידיאולוגיה בהתיישבות הציונית (הערה: קובץ word 2007(

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 2128
מספר מקורות 10

תקציר העבודה

משא תבל ומלואה הפרט והאידיאולוגיה  הציונית עיון ב"ארצות התן" הקדמה "ארצות התן" הינו אסופת סיפוריו המוקדמים של עמוס עז, לאורך 11 הסיפורים הקורא מתוודע להתמודדותו של הפרט  עם החיים בחברותא בקיבוץ התמודדותו  עם הכלל וגם עם הרעיון הקיבוצי המאבקים והפשרות ואף הקורבנות שהיחיד מקריב, עבודה זאת תתמקד בשלושה  סיפורים המשקפים את מאבקי הנפש: הראשון הינו הסיפור "דרך הרוח" כמאבק בין דורי דור האבות מול דור הבנים.
 כתמונת מראה למאבק הבין דורי  כהשפעת הרעיון הקיבוצי על הדורות .
השני : הינו "תיקון עולם" נבכי נפשו של הפרט המשליך את בעייתו דרך הרעיון הקיבוצי.
 השלישי הינו "ארצות התן" המאבק של אנשי השולים בתוך הקיבוץ.
הסכסוך  הבין דורי כאספקלריה למימוש הרעיון הקיבוצי "דרך הרוח" מספר על יומו האחרון של גדעון שנהב שנהרג בתאונת צניחה , העלילה נעה אחורה בזמן ומפגישה את הקורא עם  אביו שמשון שיינבוים.  שמשון הוא נציגו של דור המייסדים מעין "רב" המהווה עמוד המחנה שלאורו מעוצב ומקודש הרעיון הקיבוצי, שמשון הינו תלמיד קנא לרעיון הוא אינו סוטה מצוו הרעיון וזונח את העבודה הגופנית לטובת עסקנות ציבורית.
ברם שמשון הינו אדם בודד ההתמסרות לאידיאולוגיה מהווה מעין תחליף למשפחה , והגותו הרוחנית הינם למעשה  "צאצאיו" הרוחניים, גם הולדת בנו  באמצעות עיבורה של רעיה גרינשפן מטרתו היא מימוש הגותו הרוחנית דרך יסוד שושלת רוחנית של בשר ודם, אשר מתווה את יחסי שמשון גדעון לא כיחסים של אב ובן כי אם כמורה ותלמיד. ברם גדעון מהווה אנטיתזה לשמשון הן במובן הגופני  (חולני,איטי) והן במובן הנפשי (חולמני ,רגיש ), אולם עם גיוסו לצה"ל גדעון מתגייס לצנחנים והעלילה חוזרת ליומו האחרון בעת מפגן הצניחה של יום העצמאות.
גדעון מסתבך ותלוי בין שמים וארץ כאשר מרחפת הסכנה הקטלנית של התחשמלות. כאשר הוא תלוי לחסדי לעגי אביו והסובבים הדורשים ממנו מעשה מידי  וגדעון מהוסס מפחד המאורע והחשש שגם מהנפילה הוא יינזק חמורות. לבסוף לאחר הקטנות מצד אביו המטיח בו   עלבונות "מייאושו" גדעון מבצע את הנורא מכל וצונח לעבר מותו. מותו –
העבודה מונה 8 עמודים, ללא מקורות וללא ביבליוגרפיה