החתמת אפרוחים

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2006
מספר מילים 6934
מספר מקורות 7

תקציר העבודה

??????????????
עבודת סמינריון ???????????
המגיש/ה : ???????????
למרצה : ???????????
תעודת זהות מס' : ??????????????
מועד הגשה ????
תוכן עניינים
הנושא עמוד הקדמה – מהי החתמה / הטבעה ?
4
         תרנגול הבית
6          הטלת ביצים
6          הדגירה
6          בקיעת הביצה
6          האפרוחים 7
         חושים אצל האפרוחים
8          הטיפול בצאצאים 9
         התנהגות תורשתית והתנהגות נלמדת 9
         התנהגות מתוכנתת וגירוי סימן
1 0          התקופה הקריטית
1 1
         החתמת האפרוחים
1 1
         הבדלים בין עוזבי- קן לחובשי- קן
1 2
         תהליכי החתמה
1 4
         סוגי החתמה
1 4
                  1) החתמה עקיבה
1 4
                  2) החתמה של הורים על צאצאיהם
1 5
                  3) החתמה מינית
1 5
                  4) החתמה כימית
1 6
                  5) החתמת מקום
1 6
         להצלחת ההחתמה צריך להיות ..
17
         בית הגידול
1 7
         תהליך ההחתמה בניסוי
1 8
השערות המחקר
1 9
הניסוי – שיטות וחומרים
2 0 התוצאות :
21
         א. אפרוחים עם עיניים עצומות וקול
2 1
              פרק זמן שעבר עד שהאפרוח הגיב
2 2
              גרף מסכם למהירות ההחתמה בקבוצת האפרוחים הנחקרת
2 4
         ב. אפרוחים עם עיניים עצומות ובלי קול
2 4
         ג. אפרוחים עם עיניים פתוחות ובלי קול
2 4
              פרק זמן שעבר עד שהאפרוח הגיב
2 5
              גרף מסכם למהירות ההחתמה בקבוצת האפרוחים הנחקרת
2 7
         ד. אפרוחים עם עיניים פתוחות ועם קול
2 7
              פרק זמן שעבר עד שהאפרוח הגיב
2 8
              גרף מסכם למהירות ההחתמה בקבוצת האפרוחים הנחקרת
3 0 דיון בתוצאות :
32
              תוצאות ומסקנות על האפרוחים שעיניהם פתוחות
3 2
              תוצאות ומסקנות על האפרוחים שעיניהם עצומות
3 3
              גרף מסכם לשלושת הקבוצות שאותם חקרנו
3 4
ביבליוגרפיה
3 5
נספחים – תמונות של מהלך הניסוי .
36
הקדמה מהי החתמה / הטבעה ?
    ההחתמה היא שלב למידה מולד (מתוכננת גנטית) שבו  בעל החיים יוצר קשר עם מניע אחר  בסביבתו. את הקשר רוכשים בגיל צעיר ומשפיע עליהם לכל החיים. הרכישה מתרחשת בתקופה קריטית של ההתפתחות.
ההחתמה מתקיימת רק פעם אחת בחיים, והיתרון להחתמה כדי ללמוד התנהגות מבוימת ולזהות את האוכל.
    חוקר אוסטרי הנקרא קונרד לורנץ גילה את תופעת ההחתמה בשנות השלושים. התייחסה ההגדרה על אפרוחים שעוקבים אחרי כל מטרה ראשונה שנקלעת לדרכם, מיד אחר הבקיעה מן הביצה, לורנץ היה אצלו בבית אפרוחים של אווזים ושם לב שהם עוקבים אחריו לכל מקום, משום שהוא היה היצור הנע הראשון שהיה בסביבתם של האווזים. וגם הוא היה חייב להיכנס למים כדי שיכנסו גם כן האווזים ומכאן רואים שלורנץ החתים את אפרוחי האווזים ומעדיפים אותו על בני מינם שהתעלמו מהם.
    החוש הפנימי וההרגשה הפנימית שיצרו מלידה לפעולה, התגוננות ושמירה על הקיום לא עבדו אצל האפרוחים של האווזים זאת אומרת שהתופעה הזו לימדה אותנו שאפרוחי האווזים לא הכירו בני מינם אחרי בקיעתם, לעומת שאפרוחים יורשים מלידה את "אינסטינקט" העקיבה אחרי האם. ואם יפגוש איזה חפץ או אדם הוא יתחיל ללכת בעקבותיו.
    לורנץ עשה הרבה ניסויים בתחום ההחתמה הוכיח כי תופעת ההחתמה רחבה מהגדרתה הראשונית עשויה להתרחש גם אצל בעלי חיים אחרים כולל יונקים ומשפיעה על תחומי התנהגות מגוונים.       במהלך עבודה זו אבדוק את הסוגיה של החתמת אפרוחי תרנגולות, אנסה לסקור תיאורטית את החומר המסייע לגיבוש ולהבנת הנושא בצורה רחבה, ואז אשתדל להתמקד בניסוי שאבצע במהלך העבודה, על מנת לאשש או להפריך את השערותיי המצוינות במהלך העבודה.
    מכאן אנו רואים שיש כמה שאלות שנשאלו על ההחתמה ומן השאלות היה : מה הדבר שגורם לאפרוח שילך אחרי אדם או כל חפץ נע מיד אחרי בקיעתו מהביצה ?
    ההשערה לשאלות האלו היא שהסיבה להתנהגות מסוימת כרוכה בילדות שהיא תקופה רגישה מאוד ויש בה אירועים שונים שמתרחשים. וזה נכון לא רק לבעלי חיים אלא גם לבני אדם.
    אז ההחתמה וכמו שהגדרנו בהתחלה היא שלב למידה של בעלי חיים שנרכש בגיל צעיר וישפיע על משך החיים והעתיד. יש אפשרות שבעל החיים יאמץ התנהגויות זרות לבני מינו וזה "בהחתמת טעות" , אז לסיכום מה שאמרתי קודם שלאפרוחים יש אימא אחת אפילו אם היא חפץ כלשהו, ואחרי בקיעתו מהביצה יעקוב אחריו ויזדהה בקרבתו. ואם לא יקרה איזה שינויים האפרוח ימשיך בעקיבה במשך תהליך ההתבגרות ולאחר מכן יתייחס אליו כבן מינו. מכאן, ניתן לומר שתכונת העקיבה היא תורשתית שהאפרוח יכול לזהות את אמו גם בתוך להקת תרנגולות (לורנץ, 1993).       נכון שההחתמה במקרים רבים נעזרים בה על מנת להציל חיי בעלי חיים אבל מבחינה אחרת ההחתמה גם יש לה נזקים ל- "מטופל" אם הייתה כוונה לשחרר אותו בעתיד לחופשי הוא לא יכול לשמור על עצמו ולא יתחבר עם בני מינו, לא יוכל להשיג מזון, ולא יתרבה ויהיה בסכנה כי הוא לא למד שיש לו אויבים שצריך להיזהר מהם.
    דוגמה לכך גוזל של נשר שיבקע בשבי ויאכל על ידי מטפל אנושי יוחתם. והוא לא לידע לפח מבן אדם אז כדי להימנע מזה משתמשים בספארי בטכניקה של "החתמה חיובית" שבה נותנים אוכל לגוזל באמצעות ראש נשר מפוחלץ, שדרך ראשו ומבעד למקורו מוחדרים מלקחיים בעזרתם מאכילים את הגוזל אז לתוצאה מכך הגוזל רואה ולומד להכיר את "אימא נשר"  (לורנץ, 1993).
–..