אלימות בבית הספר

מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2006
מספר מילים 3961
מספר מקורות 9

תקציר העבודה

???????
???????????????
עבודה בקורס :
נושא העבודה :
מוגשת ע"י הסטודנט/ית: ?????????????
ת.ז : ??????????????
מוגשת למרצה : ??????????????????
מועד הגשה :  2006
תוכן עניינים
מבוא
3
מהי אלימות ?
3
אלימות בבית הספר
4 אלימות וחינוך
6 תיאוריות מרכזיות שמסבירות אלימות
8 סוגי אלימות
8 הגורמים לאלימות 9
המלצות ודרכי התמודדות עם הבעיה
1 0 סטטיסטיקות מהעיתונות
1 2
סיכום
1 5
ביבליוגרפיה
1 6
מבוא
    אלימות היא חלק מחיי היום- יום של החברה הבוגרת ואין כל סיבה, ואף לא אפשרות למנוע מבני הנעורים להיחשף לתופעה. השאלה היא באיזה מידה מסוגל הצעיר להפעיל את הכוחות המרסנים, את היכולת של בקרה ופיקוח ועד כמה, איפה ומתי.
    האלימות חדרה לתוך הסלון. הטלוויזיה מקרינה אלימות בסרטטים, בחדשות ואפילו בסרטי האנימציה החמודים; "המיקימאוזים" וה"דונאלדקים" שופעים אלימות. ממגרשי הכדורגל והכדורסל משודרות סצנות של אלימות, לא רק בין הקהל אלא בקרב השחקנים וביניהם אלילי הנוער.
    האלימות בכבישים בין נהגים, בחדר המדרגות בין השכנים והשכנות, ברחוב בין שוטרים ואזרחים ואפילו בתוך הבית כשהאם העצבנית צועקת לבנה; "אני אהרוג אותך"; אנו יודעים שהאם לא מתכוונת לכך, אבל השאלה האם גם הילד יודע זאת?
    אחרי כל זה, אנו מצפים שהצעירים יפתרו את חילוקי הדעות ביניהם סביב שולחן הדיונים. אי אפשר להיות בטוחים אם מישהו ניסה אי- פעם ללמד אותם איך עושים זאת, לעומת שפת הידיים המשודרת אליהם ללא הרף. (עדן,
1 988)     במהלך העבודה תוצגנה הגדרות לאלימות, תיאוריות , הקשר שקיים בין אלימות לחינוך ובית ספר בכלל, ובסוף אציג המלצות ודרכי טיפול אפשריות בבעיה, וגם כן, תוצגנה סטטיסטיקות מהעיתונות שמראות אלימות בבתי ספר אבל דרך מספרים.
מהי אלימות ?
הגדרה עיקרית: אלימות מוגדרת כהתנהגות שפוגעת בזולת- פיסית או פסיכולוגית.
הפגיעה יכולה להשפיל, לכפות ולהפעיל כוח ע"י כפייה. המושג אלימות כולל גם שיפוט סובייקטיבי של הנפגע או השופט. השיפוט מושפע מערכים ועמדות של השופט שהוא הקורבן וככל שמייחסים לפוגע יותר אחריות כך גדולה ההסתברות שהתנהגות שלו תוגדר כאלימות.
(הורוביץ,1988) –
סיכום     נגע האלימות במערכת הבית- ספרית אינו מסוג התופעות שיכולות להיעלם באמצעות שימוש מוגבר בהחלטות מנהלתיות. מניעת האלימות או צמצום ממדיה אינם מותנים בשימוש נכון בתקציבים או בפיתוח קודים התנהגותיים מחייבים. גם אין די בחינוך ובהסברה, כפי שהם נעשים היום, שכן התוצאות מהצעדים הללו אינן מורגשות.
    התמודדות עם תופעת האלימות ועם תוצאותיה מחייבת מפנה בתפיסת המערכת את עצמה.
    המערכת הבית- ספרית חייבת, ואין לה אפשרות אחרת, לנתח את המבנה שלה כמערכת, ולא רק מנקודת הראות של פרטים המצויים בה. היא חייבת להבין ולהפנים את שורשי הסיבות לתופעת האלימות, ולא רק דרך תוצאותיה. אם ברצונה של המערכת הבית- ספרית להתמודד כראוי עם תופעת האלימות, היא צריכה לקבל אותה כנתון קבוע במסגרתה. זאת מתוקף מציאותה כמערכת וקיומם של יחסי כוחות בלתי שווים בתוכה. (גלבוע, 2006)     את זה בעצם מצאתי כנכון וסביר שמערכת החינוך חייבת לפעול עמו, במטרה לשפר את המצב ולהחליש את תופעת האלימות הגוברת.
    לאחר שהעבודה הציגה את מהות האלימות, גורמים וסוגים, תיאוריות וסטטיסטיקות, הצלחתי אז להציג את ההמלצות שלי ואת הדרכים לטיפול בבעיה. ואם באמת מערכת החינוך תפעל לפי זה, בנוסף למורים ביחד עם ההורים, יצליחו כך להתגבר על הבעיה החמורה הזו. ולאחר שנחשפתי לבעיה זו החלטתי ומצאתי שזה בחובתי ובחובת כל החברה להתגבש ולפעול לשיפור המצב.
      נהניתי מאד בעשיית העבודה, התעניינתי מאד בנושא ובנתונים שאספתי. שמחתי ללמוד על הנושא, עם כל האכזבה כשגיליתי את חומרת הדבר היה חשוב לי ללמוד ולהבין, מה משפיע על אותם ילדים אלימים ומדוע זה משפיע ואיך אפשר לעזור.
כולי תקווה שעבודתי תתרום לשיפור המצב!