אפליה מטעמי גיל בקבלה לעבודה ובפיטורים

מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 2295

תקציר העבודה

אפליה מטעמי גיל בקבלה לעבודה ובפיטורים תוכן עניינים

1 .       מבוא -.
3
2 .       מהי אפליה על בסיס גיל ? -.. 4
3 .       איסור אפליה מטעמי גיל על פי חוק -.. 5
4 .       איסור אפליה מטעמי גיל – משפט זר -..7
5.       סיכום –
8
6 .       ביבליוגרפיה –.
9

1 . מבוא
תופעת האפליה מטעמי גיל הינה אחת הבעיות הקשות מהם סובלים אנשים מבוגרים בישראל. הנושא הוא מורכב במיוחד לאור העובדה כי קיים בישראל חוק מתקדם למדי האוסר לחלוטין על האפליה מטעמי גיל. יחד עם זאת, למרות חוק זה, עדיין תופעת האפליה מטעמי גיל "חוגגת" בריש גלי, ומספר פסקי הדין התקדימים בנדון הם ספורים ביותר. בשנים האחרונות גוברת ההכרה בחומרת פגיעתה של ההפליה מחמת גיל ובצורך לשנותה (בן ישראל, 1997).
מחקרים שנערכו על ידי משרד העבודה האמריקאי ועל ידי ארגונים נוספים פרטיים וציבוריים, מצביעים על כך, שבגיל ארבעים ומעבר לארבעים, הגיל הופך למחסום רב-עוצמה העומד בפני מחפש העבודה; למנהלי משאבי אנוש בארץ ובעולם המערבי ולמנהלי העבודה יש חלק נכבד בהצגת המחסום הזה (כהן, 2004). בישראל קבוע איסור הפליה על רקע גיל בחוק  שוויון הזדמנויות בעבודה, התשמ"ח-1988 חוק זה , אוסר על מעסיק להפלות בין עובדיו או בין דורשי עבודה על רקע מינם, מעמדם האישי, היותם הורים, גילם, גזעם, דתם, לאומיותם, ארץ מוצאם, השקפתם, מפלגתם או שירותם במילואים, בכל אחד מהמצבים האלה: קבלה לעבודה, תנאי עבודה, קידום בעבודה, הכשרה או השתלמות מקצועית, פיטורים או פיצויי פיטורים וכן הטבות ותשלומים הניתנים לעובד בהקשר של פרישה מעבודה (סופר, 2007).
עבודה זו תבחן  את תופעת האפליה מטעמי גיל במסגרת העבודה  בבחינת המניעים  לקיומה, תפיסת תכונות המאפיינות את  העובד המבוגר לעומת העובד הצעיר , מעמדו המשפטי של העובד המבוגר על פי החוק לשוויון הזדמנויות בעבודה וכן מעמדו המשפטי של העובד  במשפט זר.