אלימות מילולית בבית הספר , כיצד בית הספר מתמודד עימה ?

מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 4862

תקציר העבודה

אלימות מילולית בבית הספר , כיצד בית הספר מתמודד עימה ?
תוכן עניינים
סקירת ספרות
1 .1 אלימות מילולית, מהי …
3
1 .2 הגורמים לאלימות מילולית –.
5
1 .3 ההתמודדות והניסיונות למנוע את האלימות המילולית – 8
1 .      רציונל -…11
2 .      מתודולוגיה .12
3 .      מהם גילויי האלימות המילולית בבית הספר? 13
4 .      מהן הדרכים בהן בית הספר מתמודד עם התופעה של אלימות מילולית?
-15
5.      סיכום, מסקנות והמלצות –..17
6 .      רשימה ביבליוגרפית …19
7.      נספחים -.20 אלימות מילולית, מהי?
אלימות מוגדרת כהתנהגות שתוצאותיה הן פגיעה בזולת. הפגיעה יכולה להיות פיסית או פסיכולוגית (נפשית), כלומר שמעורבת בה פגיעה על ידי השפלה ושימוש לרעה בכוח כפייה (הורוביץ, 1981). יש מי שמגדירים אלימות מילולית כניבול פה, כשימוש בביטויים גסים. אכן, אלו הם מגילוייה של האלימות המילולית. אבל הגדרה זו פשטנית מידי ומצומצמת, היא לא מעירה את תכונתה המהותית של התופעה. אלימות מילולית היא ביטוי של תוקפנות. כמו אלימות מכל סוג אחר, היא מכוונת לפגוע בזולת (תדמור, 1982). ביטויים שכיחים של אלימות מילולית הם איום והפחדה. חלקם כהתראה לקראת שימוש בכוח גופני וחלקם כאזהרה לגרימת נזק כלכלי, חברתי או נפשי. בסוג של האזהרה נמצא גם את הסחיטה, את לשון הרע, את ההשמצה ואת הרכילות המרושעת. הרבה מביטויי האלימות המילולית מביעים שנאה והגורמים לשנאה מגוונים- הרגשת נחיתות, תסכול, קנאה וזרות. ביטויים אחרים של אלימות מילולית הם לעג, הפוגע בזולת ובכבודו וביזוי אישיותו בעיני עצמו ובעיני חבריו. לעיתים קרובות גורם הלעג תלות, נחיתות וכניעה מצד הנעלב ואלה הן התוצאות שהלעג אכן מנסה להשיג. ביטויים נוספים של האלימות המילולית הן הקולניות והצעקנות, המשתלטות בכוח עוצמת הקול על ויכוח או על שיחה. הקורבנות לאלימות זו מוצאים עצמם לא רק נטולי רצון, אלא לעיתים גם נטולי יכולת, פשוטו כמשמעו, להמשיך את ההדיינות. קוצר רוח והתפרצות חוזרת לדברי הזולת אף הם מדרכי האלימות המילולית הגורמים להשתלטות על שיחה, או על ויכוח. באמצעותם כל דיון נקטע בעודנו באיבו וכל קו מחשבה מופרע ומשתבש (תדמור, 1982).
האלימות המילולית מבוטאת ברמות סגנון שונות. כשביטוייה הם ניבול פה, וכשסגנונה הוא שפת שוק, הרי היא אלימות מילולית גסה. ברמת סגנון זו המילים המוניות ויש להן הוראה של תוכן אלים וגשמי. לא הפירוש המילולי של המילים בלבד הוא שיוצר את הלחץ הנפשי על הנפגע. דרגת הגסות של מילים דרגת הגשמיות שלהן ודרגת השפה-