השוני בין תפקיד המורה בבי"ס ” מסורתי ” - ממלכתי רגיל לבין תפקיד המורה בבי"ס דמוקרטי

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 27331

תקציר העבודה

השוני בין תפקיד המורה בבי"ס ” מסורתי ” –  ממלכתי רגיל לבין תפקיד המורה בבי"ס דמוקרטי עבודה  סמינריונית ינואר2007
תוכן מבוא עמ' 3
פרק 1 – סקירת ספרות   עמ' 5
א. ביה”ס המסורתי – רקע היסטורי ודרכי פעולה   עמ' 5
ב. החינוך הדמוקרטי   עמ' 7
ב.1. הרקע ההיסטורי של החינוך הדמוקרטי  עמ' 7
ב.2. העקרונות המרכזיים ודרכי הפעולה של בי”ס דמוקרטי   עמ' 10 ג. תפקיד המורה   עמ' 13
ג.1. תפקיד המורה בחינוך המסורתי   עמ' 13
ג.2 תפקיד המורה בחינוך העתידני   עמ' 14
ג.3 תפקיד המורה בחינוך הדמוקרטי  עמ' 17
פרק 2 – השיטה   עמ' 22
פרק 3 – הממצאים והדיון בהם  עמ' 27
פרק 4 – סיכום ומסקנות   עמ' 41
ביבליוגרפיה   עמ' 48
נספח מס. 1
מיפוי ניתוח ממוקד  קטגוריאלי    עמ' 51
נספח מס. 2 – תמלילי ראיונות עומק עם מורים  עמ' 52
 1. ראיון עם מוטי, מורה בבי”ס ממלכתי רגיל      עמ' 52
2 . ראיון עם תמר, מורה בבי”ס ממלכתי רגיל       עמ' 59
 3. ראיון עם מירב, מורה בבי”ס דמוקרטי           עמ' 65
4 . ראיון עם אורי, מורה בבי”ס דמוקרטי             עמ' 69
מבוא
עבודה זו נועדה לנסות לבחון ולהבין את השינויים המרכזיים בין תפיסת התפקיד של המורה בבי”ס מסורתי (בי”ס ממלכתי ”רגיל” ומקובל) לזו של המורה בבי”ס דמוקרטי.
מערכת החינוך בישראל, כמו גם בעולם המערבי כולו, נמצאת בעיצומו של תהליך שינוי איטי ומתמשך. דרכי עבודה, שיטות הוראה ותוכניות לימודים מוחלפות חדשות לבקרים, לעתים מתוך שיקולים שאינם פדגוגיים טהורים, כמו שיקולי יוקרה ופופולאריות ושיקולים פוליטיים למיניהם. למרות השינויים הרבים הללו, מערכת החינוך הממלכתית בישראל עדיין דומה, במובנים רבים, למערכת החינוך שהתקיימה בארץ מראשית הציונות – מרבית המורים עוסקים בעיקר בהקניית ידע לשמו, חלק גדול מהמקצועות נלמד בצורה פרונטאלית מתוך ספרים והרצאות, ועבודת התלמידים מוערכת פעמיים בשנה באמצעות תעודה המסווגת את הישגיו הכמותיים של התלמיד – ציונים העושים שימוש במספר מוגדר ומצומצם של קטגוריות מילוליות (מ”בלתי מספיק” ועד ”מצוין”). במקביל למערכת החינוך הקונבנציונאלית שתוארה לעיל בקצרה, ישראל שותפה בשנים האחרונות למגמה הולכת וגוברת, שיקשה להתעלם ממנה, של פריחת בתי”ס אלטרנטיביים מסוגים שונים. בתיה”ס הללו מנסים להציב אלטרנטיבה למערכת החינוך הממלכתית המקובלת (מתוך תחושה של אי- שביעות רצון ממערכת זו).  ישנם מודלים רבים ושונים של בתי”ס אלטרנטיביים, ומרביתם מוקמים על ידי עמותות פרטיות מתוך יוזמה של קבוצות הורים ומקבלים אישור ממשרד החינוך לאחר תקופה כלשהי של פעולה ללא רישיון.
חלק נכבד ומשמעותי בין בתי”ס אלה שמור לזרם החינוכי של בתיה”ס הדמוקרטיים. כיום יש בישראל 22
בתי”ס המוגדרים כדמוקרטיים, שישה בתי”ס דמוקרטיים בתהליכי הקמה, כמאה בתי”ס ניסויים (הכוללים בתוכם גם בתי”ס פתוחים ודמוקרטיים) וכמה עשרות  בתי”ס ממלכתיים רגילים העוברים תהליך של דמוקרטיזציה ברמות שונות. (הנתונים  מתוך אתר המכון לחינוך דמוקרטי www.democratic.co.il).
 בכל שנה נפתחים בתי”ס נוספים מסוג זה, ומטבע הדברים נחוץ להם גם צוות הוראה המחויב לאידיאולוגיה החינוכית העומדת ביסודם של בתיה”ס הדמוקרטיים. חלק נכבד מהמורים העובדים בבתי”ס דמוקרטיים הוכשרו להוראה במערכת החינוך הרגילה ורכשו בה ניסיון מעשי. רובם עברו לביה”ס הדמוקרטי מסיבות חינוכיות-אידיאולוגיות שניתן להניח שכללו גם חוסר שביעות רצון מהמערכת הממלכתית בה עבדו קודם לכן.
עם זאת, הכשרת המורים עבור הזרם החינוכי הזה נמצאת בחיתוליה – בירושלים פועל זה שנים מספר מכון ח.פ.ן. לחינוך פתוח ניסויי, במסגרת ”המכללה ע”ש דויד ילין”, המקנה הכשרה חד-שנתית בחינוך פתוח למורים בעלי הכשרה פורמאלית רגילה. ”המכון לחינוך דמוקרטי” הקשור לביה”ס הדמוקרטי בחדרה מפעיל זו השנה העשירית תוכנית חד-שנתית חלקית של ”הכשרה חווייתית בחינוך דמוקרטי” (כאן, אולי, המקום לציין כי למדתי בתכנית זו בשנה”ל שעברה) ובנוסף מפעיל, זו השנה השנייה, תוכנית מלאה בת שלוש שנים להכשרת מורים לחינוך דמוקרטי בשיתוף עם ”סמינר הקיבוצים”.  עם זאת, תוכניות אלו אינן מספקות די פרחי הוראה כדי לענות על הביקוש הרב בשטח, ומרבית המורים העובדים בבתי”ס דמוקרטיים לא קיבלו כל הכשרה פורמאלית לתפקידם זה.
משום כך, ומשום שתחום החינוך הדמוקרטי קרוב לליבי – הן כבוגרת בי”ס פתוח (בחטיבת הביניים) ובי”ס דמוקרטי (בתיכון) והן כמי שרואה את עתידי המקצועי בתחום זה, בחרתי להתמקד בעבודה זו בשינויים בין תפקיד המורה במערכת החינוך הרגילה לתפקידו בזרם החינוך הדמוקרטי.
העבודה  תתמקד בשתי שאלות מחקר עיקריות:
א. מהם השינויים המרכזיים בין תפיסת התפקיד של מורים העובדים בבי”ס מסורתי-רגיל לזו של מורים העובדים בבי”ס דמוקרטי (מבחינת דרישות התפקיד, האוטונומיה, היצירתיות, היחס אל התלמידים, אל ההנהלה ואל חברי הצוות, הקשיים ותחושת הסיפוק ממקום העבודה)?
ב. מהם תפקידיו של המורה בבי”ס דמוקרטי? בניסיון לענות על שאלות אלו אציג סקירת ספרות נרחבת בנושא ובנוסף אביא ואנתח ממצאים מראיונות עומק שערכתי עם מורים העובדים בבי”ס מסורתי-רגיל ועם מורים העובדים בבי”ס דמוקרטי.