עבודה ביסודות השיווק שנה א'!!!

מקצוע
מילות מפתח , , ,
ציון 100
שנת הגשה 2009
מספר מילים 1585
מספר מקורות 1

תקציר העבודה

ביה"ס למינהל עסקים שם הקורס:                   יסודות השיווק, שנה א',סמסטר א', תשס"ט תרגיל מס':                    1
מועד הגשה:                 15/12/08, יום ב', מדור עבודות, ביה"ס למינהל עסקים, קומה 2.
מתכונת הגשה:             הדפסה על דפי A4, גודל אות 14, כותרת 16,רווח בין שורות 1.5          ניתן לבצע את העבודה בזוגות, לציין שם מלא ות.ז                                     אין להכניס את התרגילים לניילונים או קלסר.
היקף:                           עד 4 עמודים (ענה/י בצורה תמציתית ובהירה) לכבוד החורף שבפתח, תיאור תמציתי לשוק התה בישראל; בשנים האחרונות עבר התה שינוי תדמית דרמטי – ממשקה שנועד בעיקר לחולים ומבוגרים למשקה ממותג שנצרך על-ידי צעירים ואניני טעם. כמו כן, המודעות הגוברת למגוון העצום של סוגי התה , וכן המידע הרב שלפיו התה יפה יותר לבריאות מאשר הקפה, תורמים לפופולאריות.
שוק התה בישראל מוערך בכ-350 מיליון שקל בשנה ונחשב לאחד השווקים מהירי הצמיחה בענף המזון בארץ, שגדל ב-15%-10% מדי שנה. מסקר שנערך בקרב האוכלוסייה בישראל עולה, כי בהשוואה לעבר קיים גידול בשיעור צריכת התה ב-37%. דו"ח נילסן מראה עלייה של
3 .5% בצריכת התה הירוק ועלייה של 50.5% בצריכת תה בריאותי, בהשוואה לשנה שעברה. צריכת התה השנתית לנפש בישראל מוערכת בכ – 200 גרם לעומת 2 ק"ג צריכת תה שנתית לנפש באנגליה. 8% מהישראלים לא שותים תה כלל.
התחרות שהתפתחה בארץ בשנים האחרונות אינה מאפשרת לחברות לקפוא על השמרים, גם אם מעמדן מבוסס היטב בשוק. חברת "ויסוצקי", השולטת בכ-75% מנתח השוק, החלה בשיווק סדרה הכוללת מגוון של 12 סוגי תה וחליטות צמחים בתפזורת, ממבחר מיני תה ירוק, חליטות פירות וצמחים וחליטות שונות של תה ממקומות אקזוטיים. בין החליטות המוצעות: מסאלה צ'אי (תה שחור מתובל), תה יסמין (תערובת עלי תה בתוספת צמח היסמין), קוקטייל הוואי (תערובת בטעם אננס ואפרסק), פירות יער, ליד האח (חליטת פירות וצמחים בטעם קינמון) ותה קנייתי (שמקורו מקניה). עוד מציעה "ויסוצקי" סדרת תה בריאות, תחת המותג VitaliTea. הסדרה כוללת חליטת צמחים לסיוע בהרגעה והקלה על לחצים, תה להגברת אנרגיה, תה לחיזוק המערכת החיסונית ותה המסייע לתהליך ההרזיה. "ליפטון" המיובא, הוא השחקן השני בגודלו המחזיק בכ- 10% מנתח השוק. המותג משווק בארץ על-ידי "דנשר", שבקרוב תעביר הזיכיון לשיווקו ל"תמ"י בסטפוד". בין מגוון המוצרים המשווקים תחת המותג "ליפטון" נכללים תה שחור (רגיל), ארל גריי וחליטות צמחים. לפני כשנה השיקה החברה תה ירוק בטעמי אשכוליות ומנטה, תחת המותג, "צ'אי". שחקניות נוספות בשוק הינן, חברת "בית טבע קל" שקיבלה את הזיכיון לשיווק מוצרי התה של החברה הגרמנית "פומפדור" .כיום משווקים בישראל כ-12 סוגי תה מתוצרת "פומפדור" ביניהם, תה ירוק בטעם אגסים, חליטת פרחי תרזה, חליטת פרחי שומר, חליטת פרחי בבונג, תה נמס בגרגירים, חליטת פרחי הביסקוס, תה ירוק, תה שחור ואחרים. מחזור המכירות של תה פומפדור בישראל בשנת 2007 היה כ-
5 מיליון שקל. חברת "פודליין" נכנסה אף היא לשוק התה בשנת 2002 עם קבלת הזיכיון לשיווק והפצת התה האנגלי "טווינינגס" בישראל. החברה משווקת 11 סוגי תה "טווינינגס" ביניהם תה שחור, תה שחור בטעמים, תה ירוק ותה נטול קופאין וחליטות צמחים של "טווינינגס". החברה מיתגה עצמה בשוק הפרימיום, והגיעה  לנתח שוק של כ- 5% ."טווינינגס" היא יצרנית הארל גריי המקורית. בשל העובדה שהחברה לא רשמה בזמנו את השם כפטנט, הפך ארל גריי לשם גנרי, שכל חברה משתמשת בו.
ענה/י על השאלות הבאות:
1.      בהתייחס לתיאור התמציתי של שוק התה בישראל, מה אפשר ללמוד על התפיסה השיווקית המיושמת, בחברת "ויסוציקי" ?
הסבר ונמק.  (10 נק')
2 .      מה ההבדלים בין הגישה השיווקית לשיווקית חברתית? ולדעתך מתי כדאי לחברה לנקוט בגישה מכירתית? הסבר/י בעזרת דוגמאות מהשוק המקומי. (10 נק')
3 .      נתח את סביבת המאקרו של שוק התה בישראל וציין מהם לדעתך, האיומים וההזדמנויות בשוק זה? (
5 נק')
4 .      נתח/י את האטרקטיביות ענף התה בישראל, תוך התייחסות לחמשת הכוחות הפועלים על החברה  במודל "פורטר" והאם לדעתך ענף התה אטרקטיבי? נמק/י את תשובתך. (
5 נק') 5.      חברת "ויסוציקי" מעוניינת להרחיב את הפעילות העסקית שלה. כמנהל/ת השיווק של החברה, תכנן/י מחקר שיווקי עבור החברה  שיבחן את הכדאיות לכניסה לתחומים נוספים.
בתשובתך תתייחס/י לנושאים הבאים: סוג הפעילות העסקית החדשה המוצעת, ההסבר לבחירה, הגדרת הבעיה המחקרית, יעדי המחקר, מקורות הנתונים, מסגרת הדגימה, תהליך הדגימה ושיטת איסוף הנתונים. (30 נק') העבודה בת 4 עמודים, בפונט 14, ללא מקורות או ביבליוגרפיה