שילוב תיאוריה ומחקר

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2000
מספר מילים 3231

תקציר העבודה

תקציר – שילוב תיאוריה ומחקר בעיות מדידה והגדרה – המכשול העיקרי לשילוב תיאוריה ומחקר ה. מ. בלאלוק אוניברסיטת וושינגטון הסקירה הסוציולוגית האמריקאית 1979 כרך 44
(דצמבר: 881-894) הסוציולוגים עומדים מול מטלות מאוד קשות מבחינה אינטלקטואלית ומעשית בגלל האופי השאפתני של היעדים המשותפים  והמציאות המורכבת שבה הם מטפלים. פיתוח של תיאוריה הוא חשוב בזכות עצמו, אך בלאלוק מאמין שהבעיות הרציניות והחשובות ביותר אשר דורשות את תשומת הלב המיידית והמרוכזת הן: גיבוש תפיסות של מדידה, אשר הוזנחו במשך זמן ארוך מדי. למסקנתו זאת הגיע תוך כדי התנסות בבעיה משתי נקודות השקפה מאוד שונות: ·         דרך בדיקת המשמעויות של שגיאות מדידה מקריות ולא מקריות לניתוח מידע ובדיקת תיאוריות.
·         דרך מאמצים מתסכלים לנסות להבין את הספרות התיאורטית והאמפירית באחד מהתחומים החשובים שלנו – זה של יחסים בין גזעים ובין קבוצות אתניות.
באופן ברור אנחנו צריכים תיאוריות שהן:
א.      מספיק כלליות כדי לשלב את ההתמחות המפוצלת שלנו לתוך חבילות שמובנות בצורה הגיונית. ב.      תיאוריות אלה מוכרחות להיות מדויקות דיין כדי לספק תחזיות שהן בו זמנית ניתנות להטעיה ונמשכות מעבר להיגיון.
ג.        אנחנו יכולים לצפות שהתיאוריות והניתוחים שלנו יכולים להיות פשוטים במידה סבירה.
בלאלוק לא מאמין שאפשר להשיג בבת אחת כלליות, דיוק ופשטות, ולכן אנחנו צריכים לוותר על אחד או אחר מהמאפיינים הרצויים האלה. אם אנחנו בוחרים בפשטות ואם המציאות החברתית היא בעצם מורכבת, אנחנו בוודאות נטעה.
המגבלות בשל המשאבים המועטים שלנו וחוסר המידע, מחייבות לבדוק בזהירות למה הן גורמות במושגים של קשרים בין תיאוריה ומחקר:
–          משתנים חסרים מכריחים אותנו להשתמש במדידות בלתי ישירות במידה רבה, פעולות סכימה לא מתאימות וגורמי רקע גסים כמצביעים על משתני ניסיון. –          בשל סיבות מעשיות הרבה מהמשתנים החסרים האלה מוכרחים להישאר בלתי נמדדים, בכך אנחנו מוכרחים להמיר סידרה של הנחות סמויות וגלויות כיצד המשתנים האלה פועלים.
–          ההנחות יכולות להיעשות או בצורה עיוורת לצורך נוחות או אחרי שמנסים בזהירות לזהות את המשתנים החסרים ולחשוב דרך המשמעויות שלהם על התיאוריה הנבדקת. שתי בעיות ממחישות את המורכבות של הניתוח הנחוץ מול מידע חסר כזה:
1. השפע של הגדרות תיאורטיות של התנהגויות כלליות והמשמעויות שלהן על מדידה.
2. הבלבול של משתנים בסכימה על פי קירבה גיאוגרפית.
ללא ביבליוגרפיה