נמרוד המודרני בסיפור של יצחק אוורבוך-אורפז - ניתוח

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 2486
מספר מקורות 1

תקציר העבודה

"נמרוד גיבור צייד" – יצחק אוורבוך-אורפז – ניתוח הסיפור זוכרים מיהו נמרוד בתנ"ך ומה הוא מסמל?  כיצד הובאה הדמות הזאת אל ארץ ישראל במאה העשרים, לתוך מבצר בריטי מתקופת המנדט?  מיהו נמרוד המודרני ובמי/במה הוא מורד?  הסיפור אקלטואלי גם לזמננו – בשל אורח החיים המעורב בצבא ובלוחמה מתמדת כאן..  סיפור צבאי-אנושי-רגשי עדין מאד.
כותרת הסיפור הטעונה מכינה את הקורא למעשי גבורה של דמות מהתנ"ך או של אדם שקיבל את שמו בעקבות נמרוד התנכ"י.  מכיוון שאין מלה או מושג שנכתב בסיפור שלא כיוון אליהם המספר, נשאלת השאלה למה התכוון המספר? האם מדובר בעוד סיפור-אגדה על גבורתו של נמרוד, או על המרד שלו בה'?  ואולי הכותרת מסתירה מעיני הקורא סיפור שונה לגמרי?  מדוע נבחר נמרוד, הצייד הגיבור מהסיפור התנכ"י, לגיבור הסיפור הזה? האם בשל היותו סמל גבורה, או על שום המרד שביצע? ואולי, יש בסיפור רובד אחר לגמרי….
לפני הדיון בדמויות אציין את מקום ההתרחשות של הסיפור: מבצר טגארט, אחד מ-
6 0 מצודות שנבנו ע"י מהנדס בריטי בשם זה, משנת 1937, על מנת שהשלטון הבריטי בארץ יסכל נסיונות התמרדות של ערביי הארץ.  המבצר הוא מבנה מונומנטלי בסגנון בריטי, שמצד אחד מהווה מקום מבטחים מפני פורעים, ומצד שני אינו מתאים לנופי הארץ.  המצודות נתפסו ע"י הישראלים וע"י הירדנים (מעבר לקו הירוק) לאחר עזיבת הבריטים.  לאחר מלחמת ששת הימים נתפסו המצודות מהשלטון הירדני והפכו לתחנות משטרה, בתי כלא או מוזיאונים ישראליים.  במקום זה שכן הגדוד בסיפור; קירותיו הם כמו דמותו של המפקד – מהווים הן הגנה וחוסן והן מחנק ושלטון ללא-מיצרים על החיילים שם.  במקום אחד מתוארים פניו של המפקד כפני הקירות של המבצר, אפור-ערפילי (185).  נמרוד עצמו מנסה להיספג בין צללי הקירות במסיבה האחרונה, בה נדרש לרקוד (184).
הסיפור פותח בדמותו של סגן-אלוף יחזקאל גרין-נבו.  למפקד הנערץ ניתן מקום נכבד ונרחב בראשית הסיפור, עד למדרגת אדם על-אנושי (עמ' 173).  המפקד גרין-נבו הוא כל כך מורם-מעם, שבעיני המספר הוא גבוה יותר מכפי גובהו המציאותי; דרך התנהלותו ומעשיו הקורא למד מה הם ערכים טובים לדעת המספר (עמ' 173).   שמו הפרטי, יחזקאל , לקוח מהתנ"ך: הנביא יחזקאל מסמל את חזון העצמות היבשות, התחדשות העם היהודי עם בוא המשיח והגאולה-