הכנת ספר בימוי

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 29549
מספר מקורות 35

תקציר העבודה

המכללה האקדמית לחינוך אוקטובר 2007
תוכן עניינים
מבוא. 3
ביוגרפיה אישית ומקצועית על הסופרת, מתרגמת ומחזאית – שולמית לפיד. 5
קריאה וסקירה של מחזות נוספים- 8
בדיקת מוטיבים ונושאים משותפים לשלוש המחזות. 8
רקע
המחזה – סקירה היסטורית, סוציולוגית, תרבותית. 13
הדמויות ואפיונן 20 מערכות יחסים במחזה:. 24
מילון מונחים ומושגים הקיימים במחזה. 27
הפקות קודמות של המחזה "רכוש נטוש". 29
חקר נושא. 37
הקונפליקט במחזה "רכוש נטוש". 47
נושא המחזה התזה. 51
הדימוי הוויזואלי במחזה. 53
הקונספציה הבימתית שלנו 56
תפיסת הבמאי לגבי עיצוב החלל הבימתי, תלבושות, תאורה, מוסיקה וכו' 61
סיכום.. 65
ביבליוגרפיה. 66
נספחים.. 68
מבוא
בעבודה זו אנתח את המחזה שולמית לפיד "רכוש נטוש", הניתוח יתבסס על-פי פרשנות אומנותית, מקצועית מתוך הספרות ומרקע עיוני מוצק, המחזה של לפיד עוסק במערכת יחסים של אם ושתי בנותיה אשר תקוות לחיים אחרים מציפים את ליבן של הבנות במחזה, אחרי שהמועצה הבטיחה למשפחתן דירה חדשה במושב. הן רוצות להיחלץ מהעוני ומהבדידות שכפתה עליהן אמן, אך, אמן נחושה שלא לעזוב את החורבה בה התגורר איתן אבי המשפחה, שנטש לפני שנים רבות. המאבק בין האם לבנותיה מעלה על פני השטח את החרדות והתקוות של נפשות שהפכו ל-"רכוש הנטוש".
עבודה זו מחולקת לפרקים כאשר כל פרק עוסק ומנתח נושא אחר מתוך המחזה, חלק מהפרקים  מפרטים ומתעסקים בעולם הבימתי. באחד הפרקים מופיע ניתוח מעמיק של מערכת היחסים בין הדמויות ואפיון, כפי שהן באות לביטוי במחזה, מערכת היחסים  מתקיימת בתוך "הזירה המשפחתית" ומתוכה עולים נושאים רבים שניתן לחקור אותם, המחקר שבחרתי מבקש לבחון כיצד מתפתחים הקשרים בין אימהות ובנותיהן? כמו-כן מנסה לבדוק באיזה אופן משפיעות האמהות על בנותיהן? ובאיזה מידה? מה גורם לקשר אם-בת להיות חזק ומורכב כל כך? כיצד משתנה הקשר אם-בת במעגל החיים?
גם שולמית לפיד התמקדה במחזה "רכוש נטוש" ביחסי הכוחות שבין האם לבנותיה. ומכאן נובעת כוונת המחקר לבדוק, לנתח ולסכם תובנות מחודשות לגבי  מערכות יחסים בין אמהות לבנותיהן, לבחון אותם מההיבט הפסיכולוגי, סוציולוגי. חקר הנושא מצריך עיון רב בספרות מקצועית.
איסוף החומר הוא עניין לא פשוט, כאשר נתקלים מאמר מסוים המצביע לכיוון! שבו טמונה ההבנה של מערכת היחסים, מתברר שלא, ככל שנוקפות השעות, כך מתרבות התיאוריות. דומה, כי הספק, והבלבול מוסיפים לערפל הכללי הקשור לנושא. ורק סדר וארגון מובילים לתשובות, לעניין שלשמו נאסף החומר המקצועי, בצעדים שקולים ניתן לפתור חידה קשה, לחתור אל העומק ולגלות את הסוד.  פסק זמן של רגע למחשבה וקריאה מרובה מתוך הספרות מעלים שאלות רבות בנושא הקשורות למערכות יחסים אמהות בנות.
במאמרים מופיעים דוגמאות וסיטואציות הזהות לאלה המופיעים במחזה ומתוכן ניתן להשליך למחזה וללמוד כיצד הדמויות פועלות? מה מפעיל אותן? מה משפיע על חייהן, דרך הבנה זו ניתן להבין את האם טוני ואת ההשפעה שיש לה על בנותיה, כמו-כן ניתן להבין את המצוקה של הבנות במחזה וממה היא נובעת.
בפרקים אחרים ליקטתי חומר מתוך ארכיון התיאטרון הקאמרי ומתוך ארכיון אוניברסיטת תל-אביב.  במטרה לבדוק הפקות קודמות והפקות עכשוויות של המחזה "רכוש נטוש". בעבודה זו, אני אשווה בניהן, ואציג בקורות העולות מתוך העיתון על המחזה "רכוש נטוש" שהועלתה במשך השנים מספר פעמים, כל פעם בבימויו של במאי אחר, שחקנים שונים, מתוך מחשבה כי הסיטואציות העולות מן המחזה, זוכות גם היום לרלוונטיות מחודשת. המחזה זכה לסיקורים ולביקורות רבים בעיתונות, ביקורות אשר לעיתים נפתחות בקול תרועה גדולה וצלצולים ובהמשכם הם משנות את פניהן ועוברות לנימה שלילית, ישנן ביקורות חיוביות שלכל אורכן הן מאירות פנים, ויש גם אחרות, בעבודה זו אציג מספר ביקורות מהעיתון על ההצגה ואופן התקבלותה על-ידי הקהל.
כמו כן מתוך החומר הארכיוני אני אשווה בין מחזותיה של שולמית לפיד, ואוכיח שלמחזותיה יש מוטיבים משותפים החוזרים על עצמם, בחרתי להשוות בין שלושת המחזות –  "רכוש נטוש" "רחם פונדקי" ו"מפעל חייו" . בעבודה זו אתייחס לעולם הבימתי:  עבודת הבמאי, תפקידו ואחריותו להעלאת המחזה על הבמה. כמו כן אתאר את החלק שלי בעולם זה – הקונספציה הבימתית שלי, שדרכה טעמתי טעימה קטנה מתוך עולם יצירתי ומעניין, כאשר התנסיתי בביום הסצנה מתוך המחזה "רכוש נטוש", ובמשחק הסצנה. טעימה זו ערבה לחיכי וקל היה להיסחף לתוכה, הביום והמשחק הם המחשה טובה לכוחו של עולם התיאטרון – ועד כמה רחוק הוא יכול להביא אותנו. אולי בגלל הכוחנות המלודרמטית הקיימת בו, אולי בגלל העולם הרגשי אליו נסחפים, התוצאה היא שניתן לחוות חוויה עוצמתית, כובשת ומפתיעה. בימוי הסצנה מתוך המחזה נובעת מתוך השילוב של רצון ושאפתנות שמעלות את המחשבה "אני יכולה ליצור דברים טובים גם כן" ויש את הרצון הטבעי להבריק ולהוכיח ולרצות להתנסות – ללמוד מתוך הביקורות, ולהביא את החומר העיוני הנלמד לידי מימוש מקצועי על בבמה (1).

1 ) לחמן, ד.  (1996). "רכוש נטוש / שולמית לפיד בתיאטרון הבימה" (02/04/06)  http://www.e-mago.co.il/Editor/calt-883.htm