היווצרות בעיית הפליטים

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 4730
מספר מקורות 20

תקציר העבודה

בעיית הפליטים הפלסטינים עומדת במוקד הסכסוך הישראלי – פלסטינאי במשך דורות רבים , על נושא זה נכתבה ספרות ענפה מאחר שהסכסוך הינו משמעותי מאוד למזרח התיכון ולעולם כולו. בחרתי לעסוק  בנושא "בוער" זה לנוכח אירועים אקטואליים המתרחשים במערכת המדינית של ימינו (תהליך השלום, "הסכם ז'נבה" וכו'). בעיית הפליטים הפלסטינים החלה במלחמת העצמאות הישראלית או כמו שהערבים נוטים לקרוא לה "הנכבה".הנרטיב הפלסטיני נוטה להדגיש את הגירוש הכפוי והמתוכנן של הפליטים ולכן הישראלים הם האחראים הבלעדיים לבעיה, בעוד שהנרטיב הישראלי הרשמי נוטה להטיל את האחריות להיווצרות הבעיה על מדינות ערב שפתחו במלחמה כנגד מדינת ישראל, ועל מנהיגיהן שקראו לתושבים לצאת מאזור הקרבות תוך הבטחה, שישראל תימחק במהרה מהמפה, והם יוכלו לשוב לבתיהם. גל הפליטים הגדול נוצר בעקבות מלחמת העצמאות הישראלית. מספרם של הפליטים שנוי במחלוקת. הערבים נקבו במספרים של עד כ- 900,000 אלף ועד מליון פליטים, בעוד ישראל טוענת כי היו רק  520,000 אלף פליטים. סוכנות הסעד והתעסוקה לפליטים של האו"ם (ססו"ת) ,העריכה את מספר הפליטים בכ- 726,000 אלף. אחת הסוגיות השנויות במחלוקת בין הצדדים היא ,אם כן, מספרם של הפליטים. הפלסטינים הפריזו במספרם ,והישראלים המעיטו מתוך רצון לחזק את עמדת הפתיחה של הצדדים במשא ומתן העתידי על גורל הפליטים. סיבה נוספת להפרזתם של הפלסטינים הייתה הרצון לקבל מנות הקצבה מצד ססו"ת.
עם קום מדינת ישראל ציפו הפלסטינים ומדינות ערב שהפליטים ישובו לבתיהם במסגרת הסכמי שביתת הנשק בין ישראל לשכנותיה. היום חמישים וחמש שנים מאוחר יותר טרם נמצא פתרון לבעיית הפליטים הפלסטינים (זאת למרות החלטת האו"ם).רוב הפליטים לא חזרו לבתיהם, ונעשה מעט מאוד כדי לשקמם או ליישבם כאזרחים מן השורה בארצות מושבם.    השאלה שאני מבקש לבחון בעבודה זו היא מהם הגורמים להיווצרות בעיית הפליטים הפלסטינים?
על מנת לענות על שאלתי אסקור את הרקע להיווצרות בעיית הפליטים הפלסטינים כתוצאה מהתפתחותו של הישוב הציוני בארץ ישראל והקמתה של מדינת ישראל (מלחמת העצמאות). כמו כן אגדיר מהו הפליט הפלסטיני, ואעמוד על הבעייתיות של הגדרה זו. בעבודתי אנסה להימנע משימוש בטרמינולוגיה אשר מביעה עמדה שכן בעבודת המחקר השתמשתי בחומרים שנכתבו על ידי היסטוריונים קלאסיים והיסטוריונים פוסט מודרניסטים. בעבודה הסתייעתי בספרות מחקרית בנושא, ובחומר ראשוני אשר נפל שלל במהלך מבצע "חומת מגן", ועזרה מצד נציגים מ-"ECF" ("הקרן לשיתוף פעולה כלכלי" שהיא קרן לשיתוף פעולה ישראלי- הפלסטיני- ערבי) במתן נתונים סטטיסטים ורעיונות כלליים.
תוכן עניינים

1 .      שער …עמ'
1
2 .      תוכן עניינים -…עמ'
2
3 .      מבוא עמ'
3 -4

4 .      רקע
היסטורי …עמ' 5-7
5.      הבעייתיות בהגדרת הפליט הפלסטיני ..עמ'
8 -9

6 .      הגורמים להיווצרות בעיית הפליטים עמ'
1 0-16
6 .1.   גורמים חברתיים כלכליים ..10-12
6 .2.   גורמים הקשורים בלחימה שהתנהלה בארץ –12-14
6 .3.   גורמים פוליטיים 14-16
  7.      סיכום ומסקנות –..עמ'
1 7-18

8 .      ביבליוגרפיה .עמ'
1 9-20 9.      נספחים -…עמ'
2 0-
5