אלימות שוטרים הסיבות ודרכי התמודדות עם התופעה

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2009
מספר מילים 2842
מספר מקורות 6

תקציר העבודה

אלימות שוטרים
1 .                  מבוא
2.                  פרק א : תמונת מצב
3 .                  פרק ב : הסיבות לאלימות השוטרים
4 .                  פרק ג : דרכי התמודדות/טיפול עם התופעה ביבליוגרפיה כאשר אדם מתלונן על פעולתה של המשטרה הוא בעצם אומר שהמשטרה לא פעלה עפ"י מה שמצפים ממנה וכתוצאה מכך הוא נפגע. פגיעה זו יכולה להיות פיזית ונפשית. פעולה פיזית באה לידי ביטוי בהתנהגות אלימה של השוטר או השוטרים כלפיו או כלפי אנשים אחרים המקורבים לו או שהוא היה עד להתנהגות זו של המשטרה. השוטרים היכו את מי שהיכו ללא צורך, או שעברו את גבולות הסביר באשר לשימוש שלהם בכוח. הפגיעה הנפשית באה לידי ביטוי בכך שאותם גורמים אשר אליהם התייחסנו זה עתה, התנסו בחוויה טראומטית כתוצאה מהתנהגותה של המשטרה או שנגרמה להם עוגמת נפש בשל זלזולה של המשטרה בהם או ברכושם.
הנפגעים עצמם במגעם זה עם המשטרה, מתנסים בעצם במגע אישי עם השוטרים עצמם, אולם בחינה מעמיקה של התופעה חייבת לבצע אבחנות שונות שיאפשרו מיפוי של האלימות בכדי שאפשר יהיה למצוא מענה אופטימלי לבעיות אלה.
שימוש השוטרים בכוח כלפי אזרחים הינה תופעה מורכבת המושפעת ממכלול של גורמים, הקשורים בשוטר עצמו, במאפייני האזרח, במאפייני תפקיד השוטר ובמשימותיו, המצבים בהם הוא פועל וכדומה. כדי שהמשטרה תוכל למלא את תפקידיה כהלכה, הוקנו לשוטרים סמכויות נרחבות אשר השימוש בהן מוצדק רק אם הוא נעשה כדין ובמידה שאינה עולה על הנדרש. בפקודות של משטרת ישראל מפורטות הנסיבות שבהן מותר לשוטר להשתמש בכוח. עם-זאת, אף בנסיבות אלו אין להשתמש אלא במידת הכוח הדרושה להשגת המטרה שלשמה נעשה השימוש בכוח. כלומר, על המשטרה לפעול במסגרת הסמכויות וההוראות, תוך כיבוד החוק, שמירה על מידתיות, על הגינות, ועל ריסון הכוח.
בעבודה זו מובאות הסיבות לאלימות השוטרים ודרכי התמודדות והטיפול בתופעה.