סמינריון - השפעתם של גורמים מהמשטר הסיני והכלכלה הסינית על חדירה לשוק הסיני בדפוס החדירה מיזמים משותפים

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 8156
מספר מקורות 17

תקציר העבודה

השפעתם של גורמים מהמשטר הסיני והכלכלה הסינית על חדירה לשוק הסיני בדפוס החדירה מיזמים משותפים תקציר מיזמים משותפים הפכו בעת האחרונה להיות הסוג הנפוץ ביותר של שותפות בינלאומיות, המאופיינת כשותפות בנכסים (equity alliance). בעיקרו, המיזם המשותף הוא יחידה עסקית וישות משפטית עצמאית שהיא תוצר של שיתוף פעולה בין שתי חברות או יותר, כאשר, כל אחת מן החברות המשתתפות תורמת חלק מן הנכסים ליחידה העסקית החדשה. יתרונם של מיזמים משותפים הוא שהם מציעים דרכי התמודדות עם האתגרים התחרותיים הנובעים משינוי טכנולוגי מהיר ותלות מוגברת בין תעשיות, שהן יעילות יותר מן האפשרויות העומדות לחברה הבוחרת לפעול לבדה.
סין נמצאת כיום בעיצומו של תהליך הדרגתי ומתמשך של ליברליזציה בכלכלה ואינטגרציה אל תוך הכלכלה העולמית. כתוצאה מתהליך זה, ניתן להגדיר כעת את כלכלתה של סין ככלכלת שוק סוציאליסטית, המושתתת על שילוב בין סוציאליזם (שליטת הממשל המרכזי על מרבית אמצעי היצור) לכלכלת שוק (התפתחות של סקטור פרטי). תוצאה נוספת של התהליך היא צמיחה כלכלית ושגשוג משמעותי.
בעבודה זו נבדקה השפעתם של מספר גורמים על החדירה לשוק הסיני בשיטה של מיזמים משותפים:
נמצא כי יש להתייחס אל מבנה התעשייה כאל גורם בעל השפעה חיובית על הבחירה בחדירה לשוק בשיטה של מיזם משותף, המאפשרת לחברה לצמצם את רמת החשיפה לסיכון וליהנות ממערכת ה- guanxiwangהקיימת של השותפה הסינית. מאידך, סביר כי מבנה התעשייה יקשה על תפעול המיזם לאחר הקמתו.
נמצא כי השפעת חברות בתעשייה הסינית על חדירה לשוק בשיטה של מיזמים משותפים היא שלילית, הן בבחינת הבחירה בשיטת חדירה זו על פני שיטות חדירה אחרות, והן ביישום של החדירה בשיטה זו. חוסר התאמה בין החברות הסיניות לחברות הרב-לאומיות מתקיים הן בתחום המטרות התפעוליות והן בשיטות הניהול, ברמת הפיתוח הטכנולוגי ובתחום התרבות הארגונית, כל אלו יוצרים קשיים משמעותיים בהקמת המיזם ובהפעלתו לאחר מכן. נמצא כי מערכת החוק הסינית, בהיותה מאופיינת בהיעדר שלטון החוק והיעדר אכיפה של זכויות קניין בסיסיות, תורמת במידה מסוימת לאטרקטיביות של השימוש בשיטת חדירה של מיזמים משותפים, כאמצעי לצמצום החשיפה לסיכון ולהימנעות מהגבלות חוקיות מסוימות, אולם היא הופכת את החדירה בשיטה זו לבעייתית נמצא כי מבנה הממשל הופך את החדירה בשיטה של מיזמים משותפים לאטרקטיבית יותר מבחינות מסוימות. שיטת חדירה זו זוכה לעידוד ממשלתי ומאפשרת לחברה הזרה לצמצם את מידת החשיפה שלה לסיכון. מאידך, גם מבנה הממסד ולמרות כוונה לעודד את השימוש במיזמים משותפים, משפיע בפועל שלילית על החדירה בשיטה זו ומהווה כשלעצמו גורם לסיכון.
מסקנה: נקבע כי החדירה בשיטה של מיזמים משותפים מציעה מספר יתרונות, שהעיקריים בהם הן ההקלות החוקיות להן זוכים מיזמים משותפים והיכולת ליהנות ממערכת יחסים קיימת עם גורמים אחרים בשוק ולנצל את השותפות עם החברה המקומית להכרת השוק. יתרון נוסף הוא היכולת לצמצם את מידת החשיפה לסיכון.
יתרון זה מוטל בספק, במיוחד עקב הקשיים בניהול משותף של מיזמים, ובמקרים רבים נתפסת דווקא החדירה לשוק בשיטה של חברת בת או שלוחה בבעלות מלאה כיעילה יותר.
תוכן העניינים
פרק                                                                                          עמ'
1 . מבוא.                                                                                    1
2 . מיזמים משותפים.                                                                  2
3 . רקע על השוק הסיני                                                               6
4 . השפעת הגורמים במשטר והכלכלה הסיני על     חדירה לשוק הסיני בדפוס החדירה מיזמים משותפים.                         9
4 .1 השפעת מבנה התעשייה.                                                        10
4 .2 השפעת חברות בתעשייה.                                                      13
4 .3 השפעת מוסדות תומכי תעשיה.                                              17
4 .4 השפעת מערכת החוק הסיני.                                                  19
4 .5 השפעת המבנה הממסדי.                                                       22
5.  סיכום ומסקנות.                                                                   28
6 .  ביבליוגרפיה                                                                         31