שביתת המורים

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 3775
מספר מקורות 26

תקציר העבודה

שאלת המחקר : האם היה ניתן למנוע את שביתת המורים הגדולה בשנת 2007?    תוכן עניינים
1.      מבוא -2
2 .      הגדרת המושג שביתה –3-4
3 .      מי רשאי להכריז על שביתה -4
4 .      סוגי השביתות הקיימות -.5-6
5.      טענות ודרישות הצדדים בסכסוך שנוצר -6
5.1 טענות ודרישות המורים -…6-8
5.2 טענות ודרישות הממשלה –8
6 .      נזקי השביתה -8-9
7.      תוצאות השביתה 9-10
8 .      סיכום ..11
9.      ביבליוגרפיה -12-13

1 . מבוא:
בשנת
2 007 התקיימה  אחת מהשביתות הגדולות במדינה והשביתה הגדולה ביותר במשרד החינוך. שביתה זו הייתה שביתת המורים העל יסודיים.
הצדדים בשביתה היו המורים ששיכים לארגון המורים מצד אחד ואילו מהצד השני היה האוצר (הריבון). בעבודתי רציתי לחקור ולבדוק האם ניתן היה למנוע את שביתת המורים שנערכה מעל ל- 60 יום שבמהלכה כ- 550 אלף תלמידים הסתובבו ברחובות ולא למדו בבתי הספר.
הפרק הראשון בעבודתי הינו המבוא.
הפרק השני יעסוק בהגדרת המושג "שביתה" . השביתה הינה מאבק מקצועי, שנועד למנוע פגיעה בעובדים, או לחילופין, לשפר את תנאיהם בזמן העבודה או בעת עזיבת העבודה. במדינת ישראל מתקיימות שביתות רבות.
בפרק השלישי אגדיר מי רשאי להכריז על שביתה ומתי ניתן לשבות, ואתן הסבר כללי על ארגון המורים שזהו האיגוד המקצועי של המורים ששבתו.
בפרק הרביעי אגדיר ואסכם את הסוגים העיקרים של השביתה בעולם ובישראל בפרט. בפרק החמישי אסכם את טענות ודרישות הצדדים , הן מבחינת המורים והן מבחינת הממשל (הריבון), בפרק השישי אסכם את הנזקים ששביתת המורים הגדולה גרמה ובדוק את ההשפעה לטווח ארוך ,בפרק שבע אסכם את תוצאות השביתה ואת ההסכם שחתמו הצדדים ובפרק האחרון אסכם את העבודה ואתן את דעתי.
על כן, נשאלת השאלה האם היה ניתן למנוע את השביתה הגדולה בשנת 2007? האם היה צריך כל כך הרבה זמן כדי לפתור עימות זה?

2 . הגדרת המושג שביתה השביתה הינה מאבק מקצועי, שנועד למנוע פגיעה בעובדים, או לחילופין, לשפר את תנאיהם בזמן העבודה או בעת עזיבת העבודה. זכות השביתה, על אף היותה מוגנת מתוקף חקיקה ואמנות בין-לאומיות, אינה מוגדרת בחקיקה. המחוקק הישראלי, כמו מחוקקים אחרים, נמנע מלהגדיר מהי "שביתה".
הסיבה לכך היא חוסר רצון או יכולת להתערב בתחום יחסי העבודה, וכן הימנעות מנוקשות אשר הייתה נוצרת מכל הגדרה ומונעת מתן ביטוי לצרכים משתנים ולנסיבות במערכת יחסי העבודה.
ההסברים וההגדרות הקיימים למונח שונים ממדינה למדינה ואף בתוך מדינה אחת – בין פסיקה מוקדמת לפסיקה מאוחרת, בין הפסיקה לדעת מלומדים ואף בין מלומדים. אפשר ללמוד על הגדרת המושג "שביתה" בישראל מתוך הפסיקה. ככלל:
 שביתה היא פעולת לחץ מתואמת הננקטת על-ידי קבוצת עובדים במסגרת המאבק המקצועי שלהם עם המעביד, לשם השגת דרישות בקשר לתנאי עבודתם או בקשר לדרישות של עובדים אחרים שהוצגו למעבידם. פעולת הלחץ המתואמת יכולה לבוא לידי ביטוי בצורות שונות: סירוב מוחלט לקיים עבודה או סירוב חלקי כגון שביתה האטה, שביתת שעות נוספות, שביתה חוזרת-ניידת (שביתה לפי מחלקות), שביתה חלקית (מבחינת מספר שעות עבודה או מבחינת הפעולות הנעשות), שביתת הקפדה (עבודה מתוך הקפדת יתר על כללים הפוגעת במהלך העבודה), שביתה תוך הפרת איסור לעבוד (עבודה על אף הוראות המעביד להפסיק את העבודה עקב סכסוך עבודה), שביתת שבת ועוד.                                                                                           מילון ההווה מגדיר שביתה כדלקמן : הפסקת עבודה לאות מחאה נגד המעבידים, קיום מצוות מנוחה ביום השבת.
קונה שביתה- נעשה רגיל וקבוע במקום מסוים. {בהלכה} קובע את המקום לשהות בו בשבת {לצורך חישוב המרחק שמותר לו להתרחק ממנו}". אנציקלופדית "ידיעות אחרונות" מגדירה את המושג שביתה כדלקמן:
" השביתה היא הפסקה זמנית של העבודה במפעל תעשייתי או בשרות ציבורי, העשויה ליהיות מלוה בהפגנות, בחסימת הכניסה למקום העבודה או בהתבצרות בו, ובאי מתן אפשרות להוציא ממנו את המוצרים המוגמרים או להכניס לתוכו חומרי גלם. השביתה היא פעולה שנוקטים העובדים במסגרת מאבקם המקצועי, והיא נועדה ללחוץ על המעביד להיענות לדרשותיהם של העובדים, לעיתים כדי למנוע את הרעת מצבם על ידי ביטול הישגיהם בעבר, ולעיתים כדי להטיב את מצבם באמצעות הישגים נוספים, או לנסות למנוע פיטורים שהם צפויים להם. המעביד מצדו יכול לנקוט פעולה של השבתת העבודה כתגובה על שביתת העובדים, או על איומם בשביתה.