עבודה לתואר שני בקורס אחריות תאגידית ואתיקה, בית ספר למנהל עסקים, בנושא: ניהול חברה במונחים של אחריות תאגידית, קבלת החלטות אתיות והדרכים האסטרטגיות והמעשיות בהן הארגון פועל.

תקציר העבודה

תקציר הגישה האתית הראשונה, שנוסדה עוד בימי דור המדבר, על בסיס האתיקה המערבית המוכרת לנו היטב מעשרת הדיברות הקיימות בדת היהודית, נוצרית, מוסלמית (7 מצוות בני נוח) ואחרות, בנויה על חוק פשוט של עשה ואל תעשה. אם השנים  היא התפתחה לאתיקה והגישה  הקפיטליסטית ב יוון ורומא העתיקה  500 שנים לפנה"ס, ולאחר מכן גם לאתיקה הפרוטסטנטית והמהפכה התעשייתית. מאוחר יותר היא שונתה גם לגישת כלכלת הרווחה וערכיה באו לתקן את עיוותי המהפכה התעשייתית ועסקו יותר בחובת המדינה לפרט ולא במחויבותו של הפרט לסביבה האנושית ולטבע. עם חזרת כלכלת השוק חוזר ועולה המודל האתי של האתיקה הפרוטסטנטית. מודל שמהווה כיום את המכנה המשותף של ה"כפר הגלובלי".
אחראיות תאגידית, מוסר ואתיקה בעסקים, הם שלושה תחומים בלתי נפרדים היום מארגונים רבים, המהווים נתח גדול במחשבה מנהלית בת זמננו. הנושא התחיל את התפתחותו לפני כ
5 שנים, ומאז יותר ויותר חברות גלובליות מקבלות על עצמן את עקרונות הניהול האתי ובעל אחראיות תאגידית לכלל בעלי העניין שאיתם הן פועלות.
בפרקה הראשון העבודה הציגה את סקירת גישת הארגון לנושא אחריות תאגידית ,הגדרות האתיקה, המוסר ואחראיות תאגידית. כמו כן, הגדירה והציגה את בעלי העניין של "עמינח" כולל שימוש במודלים רלוונטיים, הגדרת בעלי העניין, גישת בעלי העניין.
בפרקה השני העבודה הציגה שלוש תחומים שונים בהם הארגון התמודד עם סוגיות אתיות, דיון מעמיק בנושא משאבי אנוש, עובדים ותנאי העסקה בחברת "עמינח". כמו כן, העבודה פירטה – כיצד באה לידי ביטוי ההתנהגות האתית של "עמינח" אל מול משאבי אנוש, עובדים ותנאי העסקה (ריסון חיצוני ופנימי), התייחסות ביקורתית למצב הקיים כולל ניתוח על פי מודל לקבלת החלטות אתיות, האם על חברת "עמינח" להנהיג קוד אתי והנהגה אתית בתחום משאבי האנוש, עובדים ותנאי העסקה? . בסוף פרק זה העבודה משוואה פרקטיקת משאבי האנוש, עובדים ותנאי העסקה מפורטת לשיפור ותמיכה ב- BENCHMARKING המוצעת לשיפור בחברת "עמינח".
בפרקה האחרון העבודה הציגה את חשיבות הקוד האתי ונימוק הסיבות לבניית מדיניות התנהגות אתית והכנת קוד אתי ב"עמינח". כמו כן, את המרכיבים שיכלול הקוד ב"עמינח", יישום הקוד ב"עמינח" – הטמעתו והפצתו לפי השלבים.
העבודה  בוצעה ע"י ניתוח מעמיק וביקורתי, בעזרת נתוני מחקר ממקורות אחרים. לצורך כתיבת העבודה נעשה שימוש במקורות אקדמיים, חומר מכוון ותוכנות ועזרים שונים אחרים.
תוכן עניינים
מבוא
.
4
הצגת הארגון –
4
פרק 1 – סקירת גישת הארגון לנושא אחריות תאגידית –… 5
1 .1 הגדרות -..
5
1 .2 הגדרה והצגה בעלי העניין של "עמינח" כולל שימוש במודלים רלוונטיים -. 6
1 .2.1 הגדרת בעלי העניין …
6
1 .2.2 גישת בעלי העניין –
7
פרק 2  – שאלות
1 +2
–..
9
2 .1   שלוש תחומים שונים בהם הארגון התמודד עם סוגיות אתיות – 9
2 .2   דיון מעמיק בנושא משאבי אנוש, עובדים ותנאי העסקה בחברת "עמינח" .. 10
2 .2.1       פירוט – כיצד באה לידי ביטוי ההתנהגות האתית של "עמינח" למול משאבי אנוש,            עובדים ותנאי העסקה (ריסון חיצוני ופנימי) — 10
2 .2.2       התייחסות ביקורתית למצב הקיים כולל ניתוח על פי מודל לקבלת החלטות אתיות 11
2 .2.3       האם על חברת "עמינח" להנהיג קוד אתי והנהגה אתית בתחום משאבי האנוש, עובדים             ותנאי העסקה?

11
2 .2.4       השוואת פרקטיקת משאבי האנוש, עובדים ותנאי העסקה מפורטת לשיפור ותמיכה ב-             BENCHMARKING המוצעת לשיפור בחברת "עמינח" – 14
פרק 3 – שאלה 3

15
3 .1
חשיבות הקוד ונימוק הסיבות לבניית מדיניות התנהגות אתית והכנת קוד אתי ב"עמינח" — 16
3 .2
המרכיבים שיכלול הקוד ב"עמינח" –.
17
3 .3   יישום הקוד ב"עמינח" – הטמעתו והפצתו לפי השלבים –…17
ביבליוגרפיה –
19
נספחים –.
21