השפעת מדיות חברתיות על בחירותו של ברק אובמה לנשיאות

מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2009
מספר מילים 4570
מספר מקורות 43

תקציר העבודה

1 . תמצית מנהלים אין ספק שהתלכדות מספר גורמים יחדיו הביאו לבחירתו ההיסטורית של אובמה לנשיאות ארה"ב, בין הגורמים ניתן למנות את הכישלון במלחמה בעירק וההתנגדות של אובמה לכל המהלך מתחילתו, מועמד בעל כריזמה יוצאת דופן ויכולת נאום חוצבת לבבות, משבר  כלכלי בעוצמה, שלא זכורה עשרות שנים, שהדגיש את הצורך בשינוי מהותי, שאותו אובמה ומפלגתו הדמוקרטית העלו על נס והבטיחו להביא (ולא רק בכלכלה – שהרי " “Yes We Canהיה הסלוגן מלכתחילה, ואין צורך להכביר במילים על "כיבוש" הבית הלבן באמצעות כהה העור בעל שם מוסלמי). אולם, לטעמנו, ומבלי להתעלם מחשיבותם של הגורמים שהוצגו לעיל ואחרים, הכוח המניע של הקמפיין נבע במידה רבה מהשימוש המשמעותי באינטרנט ובמדיות החברתיות. לא כוח בלעדיו אין, לא כוח בלעדי, אלא הכוח המניע מאחורי כל המדיות האחרות. דקות זו תובהר בהמשך.             בעבודה זו ננסה ראשית לסקור את השימוש ההיסטורי באינטרנט בפוליטיקה בארה"ב, נסקור את השימוש במדיות החברתיות בהקשר של קמפיינים פוליטיים (דהיינו- רשתות חברתיות, בלוגים, YouTube, שיווק ויראלי, WOM ( word of mouth) ו-Mega Hubs), נשווה את השימוש במדיות החברתיות בקמפיינים של מתמודדים שונים וזאת על פני זמן, ולבסוף נדון באסטרטגיה, בחידוש ובשימוש של אובמה במדיות החברתיות.
במהלך הקורס צויינו הסיבות שבגללם מדברים על מוצרים. בהקבלה, הדיבור על פוליטיקה, שבקמפיין בחירות, הוא סוג של מוצר, נובע מאותם מניעים כגון: עניין, נושא מקובל/פופולרי לשיחה, אנחנו "מתוכנתים" לדבר, רוצים להציג את הזהות שלנו, להיתפס כמבינים בתחום ולהשפיע על אחרים. בנוסף, לעשייה הפוליטית יכולה להיות השלכה ממשית על אורך החיים והאמונות של הפרט, יש הרצון לקחת חלק, להיות שותף לשינויים ולמהלכים חברתיים גדולים. מכשירים כגון Face book, MySpace, Twitter, YouTube  מאפשרים לממש רצון זה בקלות באמצעות המחשב על הספה- בבית, וזאת בצורה ישירה, מהירה, דו כיוונית ומעניינת יותר מאשר המדיות "הישנות".
מיטץ וגנר אומר שהבחירות האחרונות מכתירות את האינטרנט כמלך של המדיה הפוליטית ומסיים את עליונות הטלויזיה, תהליך אשר החל עם בחירתו של ג'ון קנדי. הגם שלדעתנו תפיסה זו מוגזמת מידי, הרי שבעבודה זו נבהיר כי המדיה החדשה הזו היא ספק הדלק והמנוע למדיות "הישנות".
תוכן עניינים
פרק 1 – תמצית מנהלים –. 3
פרק 2 – סקירה היסטורית:
התפתחות השימוש באינטרנט בפוליטיקה בארה"ב -.. 4
פרק 3 – סקירת השימוש במדיות החברתיות העיקריות בהקשר של קמפיינים פוליטיים– 5
פרק 4 – ניתוח השוואתי של שימוש במדיות חברתיות בתקופות בחירות .. 8
4 .1  בחירות 2000: בוש-אל גור — 8
4 .2 בחירות 2004: בוש-קארי –.. 9
4 .3 בחירות 2008: אובמה-קלינטון, אובמה-מקיין — 10 פרק 5 – האסטרטגיה השיווקית של אובמה – מה היה סוד הקסם? — 11
          5.1  השוואת ביצועים – שליטה מוחלטת של אובמה -.. 13
פרק 6 – סיכום -.. 14
ביביליוגרפיה — 15
נספחים .. 18