מס שבח - סיכום נושאים עיקריים

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , ,
שנת הגשה 2009
מספר מילים 5186

תקציר העבודה

מס שבח
1 .     אירוע מס על פי חוק מיסוי מקרקעין:
     א.     כללי: להלן, אנו נדון בהגדרות שונות, אשר מגדירות מתי מתרחש אירוע מס לפי חוק מיסוי מקרקעין. כפי שכבר הזכרנו בעבר, כל ההגדרות שנדון בהן להלן רלוונטיות גם לצורך אירוע של מס מכירה ואירוע של מס רכישה.       ב.      התנאים: אירוע מס על פי חוק מיסוי מקרקעין נוצר כאשר מתמלאים שלושה תנאים (סעיפים 6 ו- 7 לחוק מיסוי מקרקעין):
               
1 .      מדובר ב"זכות במקרקעין" (או "זכות באיגוד מקרקעין").
               
2 .      מדובר ב"מכירת" זכות במקרקעין (או "פעולה" באיגוד מקרקעין).
               
3 .      נוצר "שבח" (רווח) עקב מכירת המקרקעין (או הפעולה באיגוד מקרקעין).
      ג.      עסקה הונית שאינה מקיימת את תנאים 1 ו- 2: עסקה הונית שאינה ממלאת אחר שני התנאים הראשונים דלעיל אינה נכנסת בגדר החוק, ונפקות המיסוי שלה תיקבע על פי חלק ה' לפקודת מס הכנסה.
      ד.      עסקה שאין בה "שבח": עסקה כזו אמנם לא חייבת במס שבח, אולם היא בהחלט יכולה להתחייב במס מכירה ובמס רכישה.      ה.     רווח בעל אופי פירותי: רווח בעל אופי פירותי, אשר ממוסה על פי אחד מסעיפי המקור של פקודת מס הכנסה אינו חייב במס שבח מקרקעין (סעיף 50(א) לחוק).
       ו.       הזיקה בין סעיף 88 לפקודה לבין חוק מס שבח: סעיף 88 לפקודה עוסק ברווחי הון, ומגדיר "נכס" כך שחלק ה' לפקודה לא יחול על נכסים שחל עליהם חוק מס שבח. כך, "נכס" לא כולל "זכויות במקרקעין וזכויות באיגוד… שעל מכירתם מוטל מס שבח".
       ז.      סיכום: אם מדובר ברווח בעל אופי פירותי, תחול רק פקודת מס הכנסה, שכן חוק מס שבח מסייג את עצמו בסעיף 50. אם מדובר ברווח הוני, חל חלק ה' לפקודה, אשר מסייג את עצמו (מכוח הגדרת "נכס"), למקרים שבהם מדובר באירוע שנכנס בגדר חוק מס שבח.
2 .     "זכות במקרקעין":
     א.     הגדרת המונח מקרקעין:
               
1 .      כללי: חוק מיסוי מקרקעין מגדיר את המונח "מקרקעין", אשר כוללים גם מחוברים לקרקע, בתנאי שהם מחוברים "חיבור של קבע".                
2 .      המיסוי של נכסים הנמכרים ביחד עם המקרקעין: יש להבחין בין שני מצבים:
                         א.      מחוברים הנמכרים בנפרד מהקרקע:
                                   I.      העיקרון:
לאור הגדרת מקרקעין, המטרה של חוק מיסוי מקרקעין היא לחייב במס שבח מכירה הונית של מקרקעין כולל מה שמחובר אליהם כחלק אינטגרלי. –
העבודה כוללת הגדרות ודוגמאות ללא אזכור מקורות