שוויון בחינוך, כיתות שיוויוניות, שילוב , הכלה, הדרה

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2007
מספר מילים 4389
מספר מקורות 42

תקציר העבודה

פרק 1 : מבוא
השוויון הוא ערך מרכזי ומוצהר בחברה הפוסט מודרנית (רש,1997) ומעוגן בישראל ובעולם בסדרת חוקים שמטרתם לאפשר בסיס צודק, שוויוני והוגן לכל האנשים בחברה.
במערכת החינוך מושתת שוויון ההזדמנויות במסגרת חוק חינוך חובה המקנה זכות בסיסית לכל אדם, ללא הבדל דת, גזע ומין לחינוך, על מנת להקנות לו את הכלים הדרושים לחיות חיים בעלי משמעות,ולחנכו לערכים (ענבר,2000).
מטרות החינוך הן" להעניק שוויון הזדמנויות לכל ילד וילדה, לאפשר להם להתפתח לפי דרכם וליצור אווירה המעודדת את השונה ותומכת בו" (חוק החינוך הממלכתי,1953).
עם החלת תוכנית הרפורמה במבנה החינוך בשנות ה- 70 הלכה וגדלה השונות במאפייני אוכלוסיית התלמידים בבתי הספר.
שונות זו באה לידי ביטוי בשוני חברתי, תרבותי, כלכלי ולימודי אשר לוותה בפער הישגי ניכר בין התלמידים מהקבוצות השונות (קשתי ואחרים,2001).
הכיתות ההטרוגניות המאופיינות בקשת רחבה של כישורים והישגים לימודיים (ריץ,1996), אילצו את מערכת החינוך להתמודד עם אתגרים חדשים, כשעל המורה לתת מענה לצרכי הלמידה של התלמידים השונים (קשתי ואחרים,2001).
עם חקיקתו של חוק החינוך המיוחד (1988) ניתן תוקף לגישה החינוכית המעדיפה הכלה על הדרה כלומר מעודדת את שילובו של הילד החריג במסגרות החינוך הרגיל במטרה לקדם ולפתח את כישוריו ויכולתו ולהקל על שילובו בחברה (זקס, לוין, ויסקופץ, 1992).
  בית הספר בו אני מלמדת הינו בית ספר יסודי, קהילתי, קטן המונה כ – 135 תלמידים המגיעים מחמישה ישובים חלקם באזורי עימות.
בשנים האחרונות, כתוצאה מהמצב הביטחוני נפגעו רבות ממשפחות התלמידים ממצב כלכלי קשה מאוד , וחלקן אף איבדו יקירים בפיגועי טרור.
בבית הספר משולבים תלמידים בעלי לקויות למידה בדרגות שונות בכיתות רגילות והם זכאים (לאחר וועדות השמה) לשעות תמיכה ממורת שילוב (מתי"א).
שעות הסיוע ניתנות במהלך יום הלימודים ומפוזרות על פני המערכת באופן שרירותי תוך התחשבות בעיקר בסדר יומה של מורת השילוב ולאו דווקא שעות בהן הלמידים היו מפיקים תועלת  ממשית מהן, בשעות אלה התלמידים מוצאים כקבוצה מתוך הכיתה ועוברים ללמוד בחלל אחר עם מורת השילוב.
הדרתם של התלמידים מעצימה את הפערים הלימודיים, פוגעת בזכותם לשוויון הזדמנויות ומוסיפה לאלה בידול חברתי, ניתוק (זמני אומנם) משאר בני כיתתם ולרוב גם פגיעה בדימויים העצמי ותיוגם כשונים.
מטרת העבודה לדון באופן ביקורתי בסוגיית מתן שעות שילוב לתלמידים הזכאים להן תוך הכלתם בכיתה בעזרתה של מורת השילוב ומניעת הדרה ובידול כדי לתת להם להנות משוויון הזדמנויות אמיתי אשר יביא אותם להצלחה.
תוצרי הלימוד בעבודה זו :
1. ניתוח ביקורתי את המושגים "הכלה", ו "הדרה" , וזיהוי היבטים התורמים באופן חיובי לפיתוח כיתות שוויוניות.
2. בחינה באופן ביקורתי את המידה בה בית הספר מספק הזדמנויות לשיפור ההתנסות החינוכית וציפיותיהם של הלומדים בו.