התפתחות תיאורית ה- mind בקרב ילדים אוטיסטיים לעומת ילדים בעלי התפתחות תקינה

תקציר העבודה

התפתחות תיאורית  ה- mind בקרב ילדים אוטיסטיים לעומת ילדים בעלי התפתחות תקינה   מספר מודל : 2658

2 2. 10. 2008
‏ תוכן העניינים
מבוא —
3
מהי תיאורית ה- mind (theory of mind)?
3-4
מסלול התפתחותי של תיאורית ה- mind(באיזה גילאים היא מתפתחת באופן כללי)– 4-6
התפתחות ה-   TOMבקרב ילדים אוטיסטים לעומת ילדים בעלי התפתחות תקינה–
7-10 דיון וביקורת –10-12
סיכום -…13
בבילוגרפיה –.14-18
מבוא
היכולת שלנו להסיק מה אדם אחר חושב ומרגיש, הינה אחת ההיבטים הבסיסיים ביותר של האינטראקציה האנושית.
יכולת או קיבולת זו ידועה גם כ" הסקת מסקנות מנטאלית" של אחרים (mentalizing)   (Courtin, 2000) .
התיאוריה המרכזית והחשובה המתארת את ההתפתחות של הסקת מסקנות אנושית הינה תיאורית ה-mind (TOM), שלפיה האדם המחזיק בה יכול להסיק את הטווח הרחב של מצבים מנטאליים(אמונות, תשוקות, כוונות, דמיון, רגשות ועוד) אשר גורמים לפעולה, במילים אחרות, להיות בעל תיאורית ה-mind זה להיות יכול לשקף או לחשב את תוכן הדעת  של אדם אחר ואף של הדעת של העצמי(Baron-Cohen, 2001).  בעבודה זו אנו נתמקד ונדון בהתפתחות התיאוריה של ה-mind בקרב ילדים בעלי אוטיזם לעומת ילדים בעלי התפתחות תיאורית mind תקינה.
השאלות הנשאלות במסגרת תיאורטית ומחקרית של תיאורית ה- mind הן האם ילדים מזהים שיש לאחרים מצבים מנטאליים פנימיים, ואילו מצבים פנימיים הם מייחסים לאחרים. שאלות אלה מתייחסות לידע משתמע שיש לילד על העולם המנטאלי של הסובבים אותו, אותו ידע המאפשר לילד לתת הסברים לגבי ההתנהגויות שלו עצמו, ולנבא התנהגות של אחרים תוך הישענות או הסתמכות על מצבם המנטאליAstington & Gopnik, 1991) מיתוך שקד & ירמיה, 1998).