התמודדות עם לקוי למידה

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2009
מספר מילים 3033
מספר מקורות 5

תקציר העבודה

מבוא
בעבודה זו, ראשית, תוצג סקירת ספרות העוסקת בהתמודדותם של לקויי למידה, בקשיים של ילדים בבית הספר ובבעיות ההסתגלות של מבוגרים עם לקות למידה. לאחר הצגת ההיבטים הפסימיים, יוצגו גם היבטים אופטימיים והצעות יישומיות להקל על הקשיים של לקויי הלמידה. לאחר הצגת המקורות, יובא סיכום ראיון של סטודנטית עם לקוי למידה, אשר ינותח לאור סקירת הספרות. רקע
ילדים ובני נוער לקויי למידה, נדרשים להתמודד עם אתגרי החיים, כאשר לקותם הלימודית מהווה מכשול נוסף בפניהם, בהשוואה לילדים ללא לקות זו (Morrison & Cosden, 1997). בין השאר, עליהם להתמודד עם קשיים חברתיים ובדידות, יותר משאר בני גילם (מרגלית, 1996). גם מבוגרים נדרשים להתמודדויות לא פשוטות בשל לקותם. ראשית עליהם לקבל את עצמם כאנשים בוגרים, כפי שהם, עם לקותם.
בנוסף, עליהם להשתלב בשוק העבודה ולהתחרות בעמיתיהם נעדרי הלקות (Gerber & Reiff, 1996).
כדי להשתלב היטב בשוק העבודה ולהגיע למימוש עצמי, צריכים לקויי הלמידה להשקיע יותר מאמצים מאלו שאינם לקויים (ווגל, 2003).
יחד עם זאת, ישנם ממצאים אופטימיים וכן גם המלצות לדרכי התמודדות. בנדור ורייטר (1996) מצאו כי אין הבדל מובהק, בדימוי העצמי, בין לקויי למידה לאלו שאינם לקויים. זאת, למרות שחוקרים רבים טענו כי לקויי למידה סובלים מדימוי עצמי נמוך יותר(למשל: ; Wylie, 1961  Brayen,
1 982
אצל בנדור ורייטר, 1996). בנוסף Morrison & Cosden, (1997), מציינים כי תפיסה נכונה והבנה של לקות הלמידה, נמצאו במתאם גבוהה עם ביטחון עצמי. כלומר מודעות עצמית זו, עשויה להוות גורם מגן בפני חרדה למשל, להפחית את הפגיעות ולאפשר פיתוח של אסטרטגיות יעילות. עוד מציינים החוקרים כי ישנם מקרים בהם לקויי למידה נשרו מבית הספר, אך השתלבו היטב בשוק העבודה (Morrison & Cosden, 1997). Gerber & Reiff (1996), מציעים תהליך דינאמי ואישי, עבור לקויי הלמידה, שבסופו לטענתם, יכולה להיות הסתגלות טובה יותר והצלחה תעסוקתית.
בסקירה זו יפורטו הטענות הפסימיות והמגבילות יותר אודות ילדים, נוער ומבוגרים עם לקויות למידה. מנגד, וכהשלמה יוצגו הגישות האופטימיות וההמלצות המעשיות, העשויות לסייע לאותם לקויי למידה להצליח יותר בלימודים, בהשתלבות החברתית ובעבודה.
היבטים פסימיים לליקויי למידה -.